Doorzoek deze site met behulp van Google!
Dé nieuwssite voor de advocatuurnieuwsbrief Abonneer u op het laatste nieuws van deze site Advocatie op Twitter

U bent hier: Actueel

Stelling: opstaan voor de rechtbank is een achterhaalde fatsoensnorm

Wat vindt u? Stelling

Naar aanleiding van de breed gevoerde discussie over het al dan niet verplicht zijn om op te staan bij binnenkomst van de leden van de rechtbank, wil Advocatie.nl graag uw mening over deze brandende kwestie.



KeuzeAantal
Ja, want...100(21%)
Nee, onzin...374(77%)
Geen mening...10(2%)
Totaal484

Reacties

Er zijn 45 reacties. De laatste 25 worden getoond.

Nee, onzin...
staan voor de rechtbank is niet staan voor de rechter, en dus een persoon, maar staan uit respect voor het handhaven van het recht.
Miriam Belderbos, 17 dec 2009 11:44

Geen mening...
O neen..? Zie de letterlijke uitspraken van oud deken de Waard tijdens de overdracht van het decanaat aan de heer J.M.F.X van Veggel: daar kan Van Veggel, heden, nog met rode koontjes mee naar huis.....
Hemmingway, 29 sep 2008 10:24

Ja, want...
L.S. Op zich is het een oude traditie die is gegrondvest in de normen, waaronder de "eed van de advocaat". Echter in een wijzigende maatschappelijke context, staat niet alleen de advocaat en zijn eed ter discussie, integriteit / publiekelijke taak (zie NOVA en "opvoed symposium over de positie van de advocaat in het publiekrecht, zegt ook iets over de huidige mentaliteit in de advocatuur maar met name het zeeuwse deel..)maar ook de integriteit van de constituerende organisaties daarom heen. Ook het NOVA dus.. Des al niet te min is het, mijn inziens, zaak de structuur van het recht(de daadwerkelijke constitutie..) te volgen, daarin heeft de advocatuur zelf de keuze al prevaleert; ego, vriendjespolitiek, geld, status, etc, op de publiekrechtelijke taak. Zie toename tuchtrechtelijke zaken. Echter op grond van het aantal tuchtrechtelijke zaken, en de toename daarvan: duidelijk een beroepsgroep die respect pleit, maar niet verschaft in ruime en enge zin niet...al doen zij zich "netjes voor" in publieke ruimtes, feestjes, partijen, en overige publiekstrekkers.... Dus juist nu: "gewoon de structuur volgen".
Hemmingway, 29 sep 2008 10:06

Nee, onzin...
.. en verder ben ik van mening dat Artis moet blijven!
Robert Bakker, 26 sep 2008 17:28

Nee, onzin...
Ten eerste is het geen fatsoensnorm, maar een gebruik. Ten tweede dient een advocaat respect voor de gerechtelijke autoriteiten te betonen, niet uit respect voor de persoon van de rechter of uit fatsoen, maar omdat hij dit heeft beloofd (althans, omdat hij daarop een eed heeft afgelegd. Eigenlijk is het dus eedbreuk om niet op te staaan, of misschien was het al meineed om de eed af te leggen terwijl de betrokkene nimmer van zin was om de respect te betonen voor de gerechtelijke autoriteiten.
Anoniem, 22 sep 2008 17:13

Ja, want...
Islamitische fatsoensnormen zijn hier en blijven hier en moeten derhalve ook gerespecteerd worden. We gaan een tijd tegemoet van veranderingen en dat is eng maar dat geeft niks zo is dat in het verleden ook gegaan toen twee andere Midden-Oosterse religies hun invloed deden gelden, nu deze nog.
Yahya, 22 sep 2008 11:23

Nee, onzin...
zo hoort het, klaar uit
b.j. oort, 19 sep 2008 14:30

Nee, onzin...
Mr. E. provoceert en getuigt van eminent gebrek aan respect voor de samenleving waarvan hij gekozen heeft deel uit te maken. De islam verbiedt opstaan voor rechterlijke macht niet. mr. E. zou het in islamitische landen wel uit zijn hoofd laten.
Marco, 18 sep 2008 22:07

Nee, onzin...
Men staat op uit respect voor het ambt, niet voor de persoon die het ambt bekleedt. De redenatie van Enait slaat daarmee als een tang op een (ongelovig) varken. Daarnaast zet ik grote vraagtekens bij de beediging van iemand wiens geloofsovertuiging kennelijk voorgaat op de rechtsstaat.
Adriaan, 18 sep 2008 0:08

Ja, want...
Ik heb geen toelichting, maar als ik hieronder de meningen lees, dan stroken hun antwoorden niet met hun keuzes. Lezen is soms best moeilijk hè :)
Ilija, 17 sep 2008 13:47

Nee, onzin...
Het argument dat voor de islam alle mensen gelijk zijn is onzinnig. Datzelfde geldt immers voor het christendom en voor de wet. Zoals al vele malen eerder vermeld heeft het opstaan daarmee dan ook niets van doen. Dat advocaten kenbaar maken dat zij de rechter in zijn rechterlijke hoedanigheid respecteren (bijv. door voor hem/haar op te staan) lijkt mij goed. Daarmee wordt tot uitdrukking gebracht dat in de rechtsstaat de beslissing uiteindelijk aan de rechter is en dat eenieder zich daarbij moet neerleggen. Overigens kan dat ook op andere manieren en behoort de rechter (op zijn manier) van zijn kant ook respect te tonen aan de advocaat (en de officier van justitie). Het afdwingen van deze vorm van respect is echter niet goed mogelijk en m.i. ook ongewenst. Wat mij betreft had de rechtbank Rotterdam er wijzer aan gedaan het gedrag van mr. Enait te negeren.
Annelies Röttgering, 17 sep 2008 10:20

Nee, onzin...
We zijn zo gewend aan onze geordende samenleving, dat we er nog maar weinig waardering voor kunnen opbrengen. Die ordening zit ook in kleine dingen. Zo lijkt opstaan voor de rechter misschien een achteloos gebaar, maar het symboliseert onderwerping aan het gezag van de rechterlijke macht. Ik denk alleen dat naleving niet moet worden afgedwongen. Laat die jongen lekker zitten, sta erboven!
Koen de Bont, 16 sep 2008 10:33

Ja, want...
Je toont eerbied voor het recht . Dit sluit aan op de eed: ...eerbied voor de rechterlijke autoriteiten...
f.a.w.bannier, 15 sep 2008 13:05

Nee, onzin...
symbolen en omgangsvormen dienen wel degelijk een doel, nl in dit geval het tonen van respect voor de rechtstaat.
luus, 15 sep 2008 10:27

Ja, want...
Deze Vorm van respect voor de onafhankelijke rechtelijke macht dient te blijven bestaan.
Harry Nieland, 12 sep 2008 12:11

Ja, want...
groeten kan ook anders
sola, 11 sep 2008 12:44

Ja, want...
Ja, want vroeger moest je buigen voor de rechter, dat is voorbij, nu blijkt dan opstaan voor sommige advocaten voorbij te zijn. Echter: je cliënt moet het er wel mee eens zijn, want het leidt de aandacht van de zaak af, het kan irritatie bij de rechter opwekken en dat zou in het nadeel van je cliënt kunnen werken.
martijn zwennes, 11 sep 2008 11:37

Ja, want...
Om respect te hebben voor de rechtsstaat is het niet nodig om op te staan voor de rechters. uiteraard moeten de gewone fatsoensnormen in acht worden genomen over en weer. Opstaan hoort daar wat mij betreft niet meer bij.
Diana van Daalen, 11 sep 2008 11:09

Nee, onzin...
Opstaan voor de rechtbank geeft aan dat men de rechtsstaat respecteert. Het gaat niet om de persoon achter de rechter die toevallig ter zitting rechtspreekt zoals die moslim-advocaat abusievelijk meent.
J.S.Gosselaar-van Harmelen, 11 sep 2008 10:37

Nee, onzin...
Het is niets meer en niets minder dan een normale gedragsnorm. Bij komen en weggaan vanuit een gezelschap staat men uit respect voor de ander ook voor elkaar op. Dat dit in andere landen om wat voor reden niet zo is, is naar mijn irrelevant. Laten we proberen in onze multiculturele samenleving, waar ik overigens graag in leef en werk, onze eigen identiteit te bewaren.
Ger Blommestijn, 11 sep 2008 10:03

Ja, want...
Gezien hetgeen advocaten gezworen hebben in de eed, dient een advocaat op te staan voor de rechter.
Boumans, 11 sep 2008 9:42

Nee, onzin...
opstaan voor de rechters geeft aan dat je respect hebt voor de rechterlijke macht en dat je hen erkent als rechtsprekende instantie. Je staat toch ook op voor een ouder iemand in de tram als er geen zitplaatsen zijn? Ik vind dat opstaan voor de rechters niets van doen heeft met gelijk of ongelijkwaardigheid.
Samira Bouddount, 11 sep 2008 9:36

Nee, onzin...
Het behoort tot de goede omgangsvormen, zeker omdat het in rechtbanken niet gebruikelijk is elkaar handen te geven.
F. van Schaik, 11 sep 2008 9:33

Nee, onzin...
Ik vind dat het hoort! Waarom alle fatsoensnormen van de ene dag op de andere overboord gegooid moeten worden begrijp ik niet.
Carl L. Taylor, 11 sep 2008 3:39

Nee, onzin...
Er zijn bepaalde sujets in de Nederlandse maatschappij die alles voor over hebben om de Nederlandse Staat te ondermijnen cq te destabiliseren. Als wij hieraan toegeven is het einde zoek.
Mr ME, 11 sep 2008 1:15

Nee, onzin...
Opstaan doe je uit eerbied voor de rechter die ook nog eens (zie elke grosse) IN NAAM DER KONINGIN recht spreekt. Men staat dus ook op voor (de (representant van) de koning(in). En ook dat opstaan voor de koning(in) is een fatsoensnorm. In een samenleving die bol staat van het woord "respect" moet je dat ook waarmaken en niet slechts met de mond belijden zoals deze confrater meent. Het respect voor het eigen (danwel het door hem kennelijk als "vreemd" beschouwd) staatshoofd en/of diens directe vertegenwoordigers brengt dit mee. De islamisering van Nederland (waaruit de weigerachtigheid om op te staan origineert) dient thans een halt te worden toegeroepen. Overigens ben ik van mening dat de Cie. Gelijke Behandeling met terugwerkende kracht dient te worden opgeheven of te worden voorzien van competentere beslissers. De huidige werken met hun slappe-knieen-beleid islamisering in de hand.
Peter Mijnlieff, 10 sep 2008 17:59


Vorige paginaVolgende paginaGa naar de homepageGoogle deze website!Reageer op deze paginaStuur deze pagina doorPrintvriendelijke versie
-->