Bekkers: "Ondernemer moet leren praten met zijn advocaat"

De Orde van Advocaten kondigt aan dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar de tarieven van de beroepsgroep. "Als de tarieven in de perceptie van burgers en ondernemers te hoog zijn, dan moeten we die signalen oppakken," stelt algemeen deken Willem Bekkers. Nog dit jaar komen de resultaten.

Het onderzoek zal komend najaar worden uitgevoerd samen met andere partijen als het MKB Nederland, consumentenorganisaties en rechtsbijstandverzekeraars.

Vooral de kleine ondernemers vinden de rekening van de advocaat te hoog. Bekkers ziet een oplossing in het "emanciperen" van de ondernemer. Die moet mondiger worden. "De zweem van afstandelijkheid die soms nog over de advocatuur lijkt te hangen, is volkomen ouderwets. De ondernemer moet leren praten met zijn advocaat. Zoek de advocaat die bij je past," aldus Bekkers. Andersom moet de advocaat beter zijn meerwaarde uitleggen aan zijn cliƫnt, vindt hij. "Maar klachten over de tarieven van de advocaat zijn zo oud als er advocaten zijn."

Bekkers: "Niet alleen de ondernemer komt aan bod, maar ook de rechtsconsument. Het gaat dan vooral om diegenen die niet in aanmerking komen voor gefinancierde rechtsbijstand, maar die wel juridische hulp nodig hebben." Het wordt een zeer breed onderzoek naar de toegang tot het recht, zegt de deken.

Bekkers benadrukt dat rechtzoekenden niet voor ieder wissewasje naar de rechter moeten stappen, Hij is blij dat de rechtsconsumptie in Nederland beperkt is. Hij vergelijkt Nederland met 15.000 advocaten met Israel, waar op een bevolking van 7 miljoen er 40.000 advocaten zijn. En Duitsland, waar per hoofd van de bevolking twee maal zoveel advocaten rondlopen. "Daar is een advocaat niet goedkoper."

In meer concurrentie voor de advocaat ziet Bekkers niet direct de oplossing. "Er is genoeg keus en diversiteit onder advocaten."

    | Mail de redactie | Print