Business: beloon je collega’s beter

Goede voornemens heb je niet alleen op 1 januari, maar ook na de zomervakantie. Minder hard werken en het vakantiegevoel even vasthouden is er een. Als er nog een goed voornemen bij kan, is dit een suggestie: beloon je collega’s beter. Nee, dit is geen pleidooi voor een cao in de advocatuur of hogere salarissen. Dit gaat over het tonen van waardering. Dat hoeft helemaal geen geld te kosten.

Door Erik Jan Bolsius

Als je je medewerkers – zowel de advocaten als de staf – beter laat zien dat je ze waardeert, levert dat uiteindelijk pure winst op. Dit naast een betere sfeer op kantoor. Geef ze complimenten, maar doe dat oprecht en in de juiste bewoordingen en laat dat niet over aan een HR-collega. De Amerikaanse auteurs Gary Chapman en Paul White schreven met het boek The 5 Languages of Appreciation in the Workplace een goede, handzame gids voor leidinggevenden en collega’s over de vormen waarin je je waardering kunt uitdrukken.

Vijf manieren voor het tonen van waardering:

1. Spreek je waardering uit 
Lijkt simpel, maar het geven van complimenten komt nauw. Wees specifiek: ‘goed gedaan’ in een mailtje naar het team is niet veel waard. Veel beter kun je precies benoemen wat je waardeert. Dat kan zowel een goed verlopen procedure voor een cliënt zijn, als een positieve eigenschap of karaktertrek van een collega. En doe het persoonlijk, een op een, of juist tijdens de vrijdagmiddagborrel, maar alleen als je weet dat de betreffende collega die schijnwerper ook echt op prijs stelt. Een handgeschreven bericht, of een persoonlijk mailtje werkt ook uitstekend.

2. Breng ‘quality time’ door met je collega’s
Het geven van je onverdeelde aandacht is een mooie manier om iemand je waardering te laten blijken. Dat kan in een goed, empathisch gesprek, dat niet elke vijf minuten wordt onderbroken door mailtjes, telefoontjes of andere afleidingen. Goed luisteren, met de bedoeling je collega echt te begrijpen, is hierbij essentieel. Dus houd oogcontact, doe niks anders (je telefoon is uit!), ga in op emoties, en onderbreek je collega niet. Aandacht kun je ook geven door iets samen te gaan doen. Naar een congres, een lunch, of een event dat het kantoor sponsort. Voor sommige collega’s is dat waardevoller dan een goed gesprek. Anderen vinden de onverdeelde aandacht juist prettig in groepsverband, bijvoorbeeld een regelmatige vergadering met hun leidinggevende waarin die alleen maar luistert. Een leidinggevende die dichtbij zijn team werkt, laat soms alleen al daarmee zijn waardering zien.

3. Help een collega uit de brand
Sommige medewerkers hebben weinig aan een compliment. Zij worden liever even geholpen door hun leidinggevende of collega’s als ze vlak voor een deadline zitten. Maar, ongevraagde hulp kan betuttelend overkomen. Dus vraag eerst of je kunt helpen, doe het vrijwillig, met een positieve instelling en vooral: help iemand op de manier waarop hij zelf ook werkt, leg de lat net zo hoog als degene die je gaat helpen, en maak de klus ook af.

4. Geef een cadeau
Nee, dat hoeft geen bonus of dertiende maand te zijn, maar echt iets persoonlijks. Net als bij de andere manieren geldt ook hier dat het per persoon verschilt hoe die een blijk van waardering op prijs stelt. Dus geef alleen een goed uitgekozen, persoonlijk cadeau. De blijk van waardering is duidelijk als de gever echt tijd en energie in een cadeau heeft gestoken. Denk aan een bon voor een goed restaurant, tickets voor een voetbalwedstrijd, een hotelovernachting, of een cadeaubon met een vrije dag om te gaan shoppen. De dank zal groot zijn.

5. Een ouderwets schouderklopje
Een gevaarlijk advies in tijden van #metoo, maar volgens de auteurs raken we elkaar te weinig aan op kantoor. Een high five, een schouderklopje, een stevige hand bij het bedanken voor een goede klus, dat moet allemaal nog wel kunnen. Check vooraf of de ontvanger deze fysieke waardering op waarde kan schatten. Welke van de vijf manieren je ook toepast, het laten blijken van waardering is voor veel collega’s essentieel. Ze voelen zich meer onderdeel van het team, raken minder snel burn-out en lopen een stapje harder als het nodig is. Pure winst dus. Maar dan moet je wel eerst investeren in een kort onderzoekje, waarin je uitvindt welke manier bij welke collega past.

Het boek The 5 Languages of Appreciation in the Workplace is in het Engels te bestellen, en komt in oktober ook in het Nederlands uit.

    | Mail de redactie | Print