Finance manager Hans Schuurman: 'Doet de cliënt straks een deel van het werk?'

Het staat niet voor niets prominent op zijn LinkedIn-profiel: ‘Gericht op winst- en efficiëntieverbetering binnen de juridische dienstverlening’. Als interim Finance Manager heeft Hans Schuurman hier dan ook ruime ervaring mee binnen de advocatuur. Uiteraard is kosten- en urenmanagement een belangrijk onderdeel van efficiëntieverbetering, maar dat is niet alles. “De impact van alternatieve pricing wordt steeds belangrijker."

Momenteel is Schuurman als Manager Finance en Operations a.i. bij Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn onder meer bezig met de implementatie van nieuwe managementrapportages voor de beheersing van de gehele financiële- en omzetketen. Soortgelijke missies vervulde hij eerder al bij kantoren als CMS, Boekel en Wintertaling. Tevens is Schuurman oprichter en partner van Law4ce, een kennisnetwerk van adviseurs in de advocatuur, en coacht hij geregeld kleine kantoren die in financiële problemen zijn gekomen. Zodoende is hij als geen ander op de hoogte van de toegevoegde waarde die de nieuwste ontwikkelingen op dit vlak kunnen bieden.

Hoe sterk advocatenkantoren zijn in efficiency en kostenbeheersing wisselt onderling sterk. “De ene eigenaar van een advocatenkantoor heeft wel eens de neiging om luxer te leven omdat hij er ook zelf werkt,” zegt hij. “Toch hebben vele kantoren de afgelopen jaren over het algemeen behoorlijk de kaasschaaf gehanteerd en wordt er kritischer gekeken naar kosten.”

Schuurman ziet hoe meerdere kantoren bezig zijn met concepten als ‘Lean en Legal project management’, onder meer ter voorkoming van verspilling van onnodige uren. Iets wat een aantal grotere bedrijven immers ook al vraagt. “Zeker wanneer dossiers moeten worden uitgevoerd tegen fixed prices – al is dit volgens mij nog tamelijk beperkt – zullen kantoren scherp moeten letten op de kosten en gespendeerde uren goed moeten managen,” aldus Schuurman. "in dat geval verschuift het risico van urenoverschrijving immers van de client naar het kantoor."

Kantoren die nog uitsluitend pitchen op basis van uurtarieven, kunnen vaak nog het nodige leren over de alternatieve wijzen van pricing. “Het simpelweg omlaag schroeven van een uurtarief is niet per se de beste oplossing voor kantoor of voor de cliënt,” schetst Schuurman. “Net zoals de cliënt soms maar beter niet kan kiezen voor de partij met het laagste uurtarief. Een kantoor met een hoger uurtarief kan immers gespecialiseerder zijn op een bepaald gebied en de opdracht zo in kortere tijd – en dus minder uren – uitvoeren. De kans is bovendien groot dat een cliënt aan zo’n kantoor minder hoeft uit te leggen. Een bredere blik naar de totale legal spent zegt dus meer.”

Een andere effectieve manier voor kantoren om uren te managen: intensiever samenwerken met de cliënt. “Schroom niet om delen van het werk door de klant zelf te laten doen als deze wil uitkomen op lagere kosten,” aldus Schuurman. “Partijen als grote banken nemen bijvoorbeeld al het heft steeds meer in handen door veel in-house advocaten aan te nemen. De tijd dat een kantoor strikt een opdracht aannam van een cliënt is voorbij. Het kantoor dat een samenwerking aangaat kan misschien minder uren schrijven, maar biedt zo misschien wel de beste propositie, kijkend naar de relatie met de cliënt en de totale uitgaven voor het juridische werk.”

Tijdens Advocatie Live! kunt u meerdere masterclasses bijwonen (4 PO). Hans Schuurman verzorgt de masterclass ‘Winstverbetering van het kantoor en de kansen van de nieuwe ontwikkelingen’. Verder te beleven op 15 maart in De Fabrique te Utrecht: speeches van inspirerende sprekers, een debat over de toekomst van de advocatuur en de verkiezing van de meest gewaardeerde advocaat. Klik hier om u in te schrijven.

    | Mail de redactie | Print