• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: Land Rover Discovery Sport

30 mei 2016 door Advocatie Redactie

Stel: u bent in de markt voor een gezins-SUV. Liefst met enig aanzien, want dat geniet nu eenmaal uw voorkeur, maar zonder daarin door te slaan, want maatschappelijk ongewenst. Natuurlijk kunt u dan een BMW- of Audi-showroom binnenstappen, om u vervolgens – na achterlating van ten minste € 55.000 – met uw versverworven X3 of Q5 onder te dompelen in totale anonimiteit. Of u geeft 12K minder uit en opteert voor een Land Rover Discovery Sport. Een lastig dilemma?

Door Ewoud Hallebeek

Ruime SUV’s. Je ziet zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer. En dan te bedenken dat het er alleen nog maar meer gaan worden. Trendwatchers stellen dat de SUV-markt nog lang niet is verzadigd en voorspellen een groei van nog eens 40%. Geen wonder dat ieder zichzelf respecterend merk inmiddels zo’n model in het portfolio heeft, of er binnenkort (Alfa Romeo, bijvoorbeeld) mee op de proppen zal komen. Money talks.

Dat maakt de keuze er echter bepaald niet eenvoudiger op. Laat staan goedkoper. De BMW X3 en de Audi Q5 hebben we al genoemd, maar wat te denken van de Volvo XC60 (€ 50.000) en de Kia Sorento (€ 50.000 – en u dacht dat dat een sneu wel-willen-maar-niet-kunnen-merk was)? Dat zet de vanafprijs van de Discovery Sport (€ 43.750) ineens in een heel ander daglicht. Een Land Rover voor Hyundai-geld (de Santa Fe is er vanaf € 42.000), om het maar eens ondiplomatiek uit te drukken, en dat alleen al zou voldoende moeten zijn om hem op uw short list te zetten.

Wat u voor dat geld krijgt? In ieder geval geen vierwielaandrijving, want de goedkoopste 4×4 staat voor € 48.110 in de prijslijst. Of dat iets afdoet aan de begeerlijkheid van deze instap-LaRo (de Freelander is niet meer), is een kwestie van persoonlijke voorkeur. In onze optiek is een voorwielaandrijver de naam Land Rover ten enenmale onwaardig. Anderzijds verlaat het gros der SUV-kopers nooit de verharde weg en kun je er een boom over opzetten in hoeverre integrale aandrijving in ons vlakke kikkerlandje daadwerkelijk van toegevoegde waarde is.

Even opvallend is dat de goedkoopste Disco’s allemaal zijn voorzien van een van Jaguar afkomstige 2.0 viercilinder turbodiesel (150 of 180 pk). Benzine rijden is pas mogelijk vanaf € 62.750, hetgeen dan weer alles te maken heeft met Co2-uitstoot en de daaraan verbonden strafbelasting. In dat verband: een aantal uitvoeringen heeft de toevoeging ‘E-Capability’ gekregen, maar maak niet de vergissing te denken dat daarachter moderne hybride techniek schuil gaat. Dat is niet het geval, het staat slechts voor ‘zuiniger dan dit konden we hem niet maken’.

En dat brengt ons op een serieus minpunt. De door ons geteste 2.0 TD4 180 4WD HSE heeft volgens Land Rover een gemiddeld verbruik van 1 op 20. Wij kwamen – rustig met het verkeer meerijdend, met inachtneming van de snelheidslimieten en grotendeels op de snelweg – tot 1 op 11. Een bijna beschamend groot verschil. Dat zou zo erg nog niet zijn (we hebben het per slot van rekening over een forse auto, met een leeggewicht van bijna 2 ton) als de tank maar groot genoeg was. Helaas herbergt het reservoir slechts 54 liter, waardoor je in de praktijk al na zo’n 450 km naar een tankstation begint om te kijken. Een ronduit onacceptabele actieradius.

Dat steekt eens temeer omdat de Discovery Sport, die veel techniek deelt met de Range Rover Evoque, zo’n voortreffelijke reisgenoot is. Comfortabel, stil, ruim (hij is er zelfs als zevenzitter), mooie materialen, prima afgewerkt, een indrukwekkende standaarduitrusting en met een vertrouwenwekkend weggedrag. Tip: beding bij uw aankoop een kosteloze software-update van het navigatiesysteem. In onze auto kende het systeem de nieuwe A4 (Den Haag-Rotterdam) niet, en dat doet toch afbreuk aan het premiumgevoel dat de Discovery Sport ontegenzeggelijk biedt.

Daar levert de zijdezacht schakelende negentraps (!) automatische versnellingsbak overigens een niet te onderschatten bijdrage aan. De flippers achter het stuur lijken een tamelijk overbodig modernisme, want wie gaat er nou eens lekker een stukje gummen met een Land Rover, maar zullen op onverhard, waar het zelf kunnen kiezen van een versnelling tot de topprioriteiten behoort, hun waarde bewijzen. Met het verscheiden van de Defender heeft de 4×4 Discovery immers het vaandel overgenomen van beste offroader uit de Land Rover-stal. De ultrakorte voor- en achteroverhang zijn dan ook geen (althans: niet alleen) geinig ontwerpdetail, maar dienen daadwerkelijk een praktisch doel, namelijk het bedwingen van steile hellingen. Voeg daarbij het standaard Terrain Response-systeem, Hill Descent Control (tezamen een soort ‘terreinrijden voor dummies’) en een maximale doorwaaddiepte van 60 cm, en het moge duidelijk zijn dat de Discovery Sport op elke ondergrond een tegenstander van formaat is. Kom daar maar eens om bij zijn modieuze Duitse en Aziatische concurrenten.

Zoals gezegd, de Discovery Sport is verkrijgbaar vanaf € 43.750, leasen is mogelijk vanaf € 725 per maand. Voor dat bedrag koopt u een hele echte Land Rover, boordevol karakter. Daarmee is wat ons betreft het dilemma uit de eerste alinea een absolute no brainer.

EEwoud Hallebeekwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren. 

 

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Column Zo Zuidas: vervelen is voor losers
Volgende artikel
Quod ten stelligste non, en andere codetaal

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • (Ex-)patroon & pupillen: ‘We maken onszelf niet kleiner of groter dan we zijn’

  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

Recente berichten

  • Fednot: steeds jonger naar de notaris voor een testament
  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep
  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan
  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur
  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×