Auto’s: Renault Talisman

Deel

Door het aanhoudende cross over-geweld dat de auto-industrie al jaren in zijn greep heeft, zouden we bijna uit het oog verliezen dat er ook nog zoiets is als een klassieke zakensedan. Opdat wij niet vergeten, reed Advocatie met de Renault Talisman, die de ondankbare taak heeft het Franse hoofdpijndossier Laguna uit het collectief geheugen te wissen.

Door Ewoud Hallebeek

Na twee decennia zette Renault vorig jaar definitief een streep door de Laguna. Die auto was de eerste jaren van zijn bestaan van zulke slechte kwaliteit, dat de veel betere laatste generatie het geschonden blazoen niet meer kon oppoetsen. De naam Laguna was dermate besmet, dat de Régie besloot niet langer aan dat dode paard te blijven treken.

Enter de Talisman, wat voor de Fransen symbool staat voor een leven onder gunstig gesternte. De tijd zal het leren. Hoe dan ook heeft de Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker een oogstrelende auto afgeleverd, waarbij de bloedmooie Estate er wat ons betreft zelfs nog een schepje bovenop doet. Dat die station bij vluchtige beschouwing nauwelijks te onderscheiden is van de Mégane Estate (waar hij trouwens de nodige onderhuidse technische componenten mee deelt), beschouwen we dan maar als een onvermijdelijk gevolg van een herkenbaar familiegezicht. Dat geldt ook voor de onmogelijk brede B-stijl, die een blik over de linkerschouder tot een symbolische actie degradeert. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden.

De Talisman staat op het platform van de recent vernieuwde Espace (ze worden ook in dezelfde fabriek gemaakt) en heeft een wielbasis van 2,81 meter. Dat mag u lezen als: zeeën van binnenruimte. In dat interieur heeft Renault er veel werk van gemaakt om alles naar een hoger plan te tillen. En dat is gelukt: de materialen zijn fraai en de afwerking is zoals je in deze prijsklasse mag verwachten, zonder het niveau van BMW of Audi te evenaren.

Je hoeft niet heel lang te zoeken om her en der schoonheidsfoutjes te ontdekken (zo liet in onze testauto de zijkant van het dashboard een diepe afdruk achter in het leer van het linker voorportier), maar per saldo doorstaat het de toets der kritiek ruimschoots. De stoelen ontberen zijdelingse steun maar zitten fijn, omgevingsgeluid wordt effectief gefilterd en de standaarduitrusting is zonder meer royaal te noemen. Wij reden de Série Signature Limousin (het één na hoogste uitrustingsniveau) en daarmee bleef er weinig te wensen over.

De Talisman wordt uitsluitend geleverd met 1.6-liter viercilinder turbomotoren. De twee benzinekrachtbronnen (met 150 en 200 pk) zijn gekoppeld aan een zeventraps automaat. De drie diesels (108-160 pk) hebben zes versnellingen, zowel in de handgeschakelde als de automatische uitvoeringen. Wij reden de 200 pk-benzine (0-100 km/u in 7,6 seconden, topsnelheid 237 km/u), die adequaat zijn werk deed, met een lekker uitlaatgeluid bovendien, zonder het beest in ons los te maken.

Dat lag grotendeels aan de automatische versnellingsbak, die bepaald niet behoort tot het beste van wat de industrie te beiden heeft. Schokvrij wegrijden is zo goed als onmogelijk, zeker als de olie nog koud is, en de elektronica is soms wat traag van begrip, om in de Sportstand dan juist weer een hyperactief karakter aan de dag te leggen. Schakelen kan handmatig, maar niet met flippers achter het stuur, wat dan weer merkwaardig old school aanvoelt. In het dagelijkse woon/werkverkeer valt er prima mee te leven, maar bij een wat sportievere rijstijl zult u zich af en toe wat inschikkelijk moeten tonen.

En dan te bedenken dat wegligging en rijdynamiek op een ongekend hoog niveau staan. De Talisman is – de twee basisuitvoeringen uitgezonderd – standaard voorzien van vierwielbesturing, waarbij de achterwielen bij lage snelheden tegensturen en op hogere snelheden meesturen. Samen met het voortreffelijke onderstel zorgt dat voor een GTI-achtig bochtgedrag. Messcherp, verregaand neutraal en gezegend met voortreffelijke remmen. U zult het ons dan ook niet euvel duiden dat wij gedurende de testperiode een gemiddeld verbruik van 1 op 11,4 lieten noteren, daar waar Renault 1 op 17,2 belooft.

Het dashboard wordt gedomineerd door de (optionele) verticaal geplaatste 8,7-inch tablet (hallo, Tesla!), waar je zo’n beetje alles op bedient: natuurlijk de navigatie en de audio, maar ook de kleur van de sfeerverlichting, het motorgeluid, de stoelmassage en de verschillende rij-modi voor dempers, stuurbekrachtiging en transmissie.

Na wat geëxperimenteer kozen wij voor ‘alles in Sport’ behalve de versnellingsbak, die wij in Neutraal lieten staan. Een erg fijne combinatie. Net zoals de rest van de leefruimte, zij het dat de ergonomie soms wat te wensen overlaat. Dat de knop voor de cruise control tussen de voorstoelen zit, is tot daar aan toe, en ook de bedieningssatelliet achter het stuur is, voor wie niet dagelijks in een Renault zit, een kwestie van wennen. Ronduit onhandig is echter dat de meest gebruikte menu-knoppen rechts naast het touch screen zitten, waardoor je er net niet lekker bij kunt. Een missertje, net zoals de soms wat onduidelijke menustructuur.

De Renault Talisman is verkrijgbaar vanaf € 32.290 (de Estate heeft een meerprijs van € 1.200): net zo duur als de instap-VW Passat. Wilt u die laatste echter op hetzelfde uitrustingsniveau hebben, dan blijkt dat de Duitser al snel een paar duizend euro duurder uitvalt.

Overigens vissen er heel wat merken in de zelfde vijver. De Volvo S60, de Opel Insignia en de Skoda Superb, om er maar eens een paar te noemen, zijn allemaal even duur en even groot. Mag het vijf, zes mille meer kosten, dan komen ineens de BMW 3-serie, de Audi A4 en de Alfa Romeo Giulia binnen handbereik. De keuze is, kortom, reuze.

Maar laat er een SWOT-analyse op los, en u zult ontdekken dat de Renault Talisman ijzersterk scoort op het gebied van value for money. Laat u echter niet misleiden door die aantrekkelijke vanafprijs. Want de twee basisuitvoeringen (Life en Zen) kunt u gevoeglijk links laten liggen. U gunt uzelf immers vierwielbesturing en grote-mensen-wielen (lees: geen knullig 16-inch), hetgeen betekent dat u de folder feitelijk pas bij de Intens (vanaf € 36.790) hoeft open te slaan.

Wilt u ook het 8,7-inch touchscreen, het Bose audiosysteem en lederen bekleding, en dat wilt u, dan kunt u doorbladeren naar de door ons gereden Série Signature Limousin. Logischerwijs valt u als een blok voor de kleur Bleu Cosmos (€ 795) en dan staat er opeens, zonder verdere extra’s, toch 40 K onder de streep. Dat u het maar weet.