• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Column ZZA: de Leuk-factor

22 augustus 2015 door Advocatie Redactie

Lieve managing partners van Van Doorne, wat dachten jullie nou te bereiken met die laatste advertentiecampagne? We weten dat advocaten eerder vroeg verouderen – een slijtplek op de bol en de bips, een been uit de maatschappij -, en dat ze geen trendthermometer zijn.

Door ZoZuidas

Het is alsof jullie de VCR-speler op een still van Gordon Gekko in Wall Street hebben laten staan en denken dat het nog kan, ongebreideld hard werken. En jullie hebben deels gelijk. Het kan ook weer, nu start ups doorgroeien tot megabedrijven die flink wat geld te besteden hebben in Legalland. En het gebeurt ook overal, getuige een deze week veel gedeeld artikel over de werkcultuur bij Amazon in de New York Times.

Maar het is niet meer tof. Dus kom er niet openlijk voor uit. Geld en allnighters zijn niet meer wat tweens de Zuidas in trekt.

Twintigers van nu willen zich nog best een burn out werken voor hun dertigste – dat gebeurt net zo goed bij start ups in Sillicon Valley. Maar, ze willen worden uitbetaald in een andere currency. Twintigers van nu willen niet uitbetaald worden in geld, ze willen worden uitbetaald in ‘Leuk’.

Twintigers van nu zijn opgegroeid met Hyves en Facebook, in een tijd waarin er van alles gratis werd – muziek, kennis, literatuur, films. ‘Leuk’ werd de complementaire eenheid om iets te waarderen, te meten aan het aantal duimen omhoog. Een artiest beoordeel je niet meer op zijn plek in de Top 40 (de wat?), maar op het aantal likes op zijn Facebook-pagina.

Het lastige is: de tweens van nu zijn ook verwend. Ze begrijpen niet dat de waarden ‘Leuk’ en ‘geld’ concurrerend zijn. Dat er een soort algemene formule bestaat voor beloning: S = U x (C+E/L) – waarin S voor Salaris staat, U voor gewerkte Uren en het gedeelte tussen haakjes, het uurloon, wordt bepaald door Complexiteit en Ervaringsjaren, afgewogen tegen de factor ‘Leuk’. Werk dat heel complex is en weinig mensen kunnen doen betaalt in principe goed, want schaars. Werk dat veel mensen kunnen doen en niet te complex is, betaalt in principe slecht, tenzij het helemaal niet ‘Leuk’ is. Dan stijgt het uurloon exponentieel om de werknemer te compenseren voor gederfde levensvreugde.

Dat laatste is er natuurlijk aan de hand op de Zuidas, al hebben de partners lang kunnen verkopen dat er sprake van het eerste is. Daarom al die assessments en Grotius-eisen. Slim!

Jonkies op de Zuidas verdienen niet veel omdat het werk complex is of omdat ze ervaren zijn, maar omdat het fucking saai en stressvol is en niemand het anders zou willen doen. Het werk dat nu door advocaat-stagiaires wordt gedaan, kan deels al worden opgepakt door apps of robots. Maar dat willen partners niet, want de uren van een robot kun je niet schrijven op de rekening. Automatiseren betekent afslanken, en dat betekent minder omzet.

De ontevredenheid bij het jonge werkvolk ligt niet aan overbelasting alleen, maar aan een motivatieprobleem. Een eigen zaak runnen en iemand vrijpleiten uit voorlopige hechtenis = Leuk. Acht uur lang dezelfde contracten doorploegen op zoek naar dezelfde clausule = niet Leuk. De meditatiecursus die de Brauw aanbiedt, of de Happy Lawyer cursus met als thema ‘kwetsbaarheid’ helpen dus niet (echt). Of je gemotiveerd bent schuilt niet alleen in of je voelt dat je van toegevoegde waarde bent in het proces en je taken aankan, maar ook in het eindresultaat. Hoe Leuk is het om de man of vrouw te zijn die de volgende bedrijfsverhuizing heeft geregeld voor een private equity fonds?

De Zuidas aantrekkelijker maken lukt niet meer door het salaris omhoog te gooien of een uurtje met elkaar te gaan huilen in de grote pauze op een yogamat.

De Leuk-factor moet omhoog.

Filed Under: Opinie en blogs

Vorige artikel
Ferrari California T: dr. Jekyll en mr. Hyde
Volgende artikel
Van designlofts tot vogelhuisjes: orginele locaties voor de heisessie

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat ondernemingsrecht Veldhoven

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat aansprakelijk voor afwijzen schikkingsvoorstel zonder overleg met cliënte? 

  • Nieuwe uitdaging bij HabrakenRutten, Clairfort, Windt Le Grand Leeuwenburgh e.a.

  • Nieuwe advocaat van Diddy was zelf slachtoffer seksueel geweld

  • Rechter beslist over 57 miljoen euro: Parlevliet moet binnen tien dagen handelen

  • Naves: ‘Rechtspraak is te terughoudend geweest’

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×