• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Specialist Hissink over merken in de advocatuur: hou het simpel

21 september 2011 door Advocatie Redactie

Hoe positioneer je je als advocatenkantoor op de markt? We vragen het merkstrategie-deskundige Edward Hissink. “Een sterk merk maakt het voor de beslisser een stuk gemakkelijker.”

Door Tatiana Scheltema

Ed Hissink is gelauwerd specialist in het bouwen van merken. Hij bedacht nieuwe smaakjes voor de Senseo, de ‘ouderwets lekkere toetjes’ van Mona, maar ook een wervingscampagne voor Clifford Chance. Advocatenkantoren zijn weinig onderscheidend bezig, vindt Hissink: ze schrijven hun naam op de gevel, maar daar houdt het wel zo’n beetje mee op. Vaak komt dat omdat ze er niet goed over nadenken. Ze onderscheiden zich teveel op hun functie, en te weinig op een gevoel. Toevoegen van een emotionele component, die verder gaat dan het label ‘betrouwbaar’ zou het publiek al een stuk helpen bij het maken van een keuze voor een bepaald kantoor.

Hoe kan een advocatenkantoor zich het beste onderscheiden?
”De makkelijkste manier om je te onderscheiden is om tegen de gevestigde orde in te gaan. Maar voor een gewoon advocatenkantoor is betrouwbaarheid veel belangrijker dan onderscheidendheid. Een advocatenkantoor bestaat, net als een bank, eigenlijk alleen maar uit vertrouwen. Een nieuwkomer als Bink Bank kan een beetje stouter en spannender doen, en een advocatenkantoor met een heel uitgesproken profiel zoals Moszkowicz kan dat ook. Het is heel duidelijk wat hij doet: hij werkt voor boeven. Dus hij mag zelf ook best een beetje anders zijn dan de gevestigde orde.”

De meeste kantoren beperken zich tot het vergroten van hun naamsbekendheid. Ze organiseren een seminar, schrijven een artikel in een vakblad, en dat is het dan wel. Doen ze iets fout?
”Blijkbaar is dat een beproefde techniek. Dus ze doen het niet verkeerd, ze doen gewoon niets. Dat is een legitieme keuze. Bovendien: het is commercieel logischer om je te profileren op je specialisatie, dan om met ‘communicatie’ te gaan werven. Want er zijn te weinig mensen die het echt nodig hebben. Pas als je een advocaat nodig hebt, ga je ernaar op zoek. Die beslissing wordt vaak genomen door mensen die geen tijd hebben zich te verdiepen in de materie.
Natuurlijk wordt er ook gekeken naar de oplossing die inhoudelijk wordt geboden. Maar er wordt ook beslist met het buikgevoel. En als er dan een paar topmerken zijn, ga je daar het snelst naartoe. Dan begint de merkwaarde -wie je bent en waarom je doet wat je doet – wel een rol te spelen. Dat geldt voor kleding, maar ook bij parfums – die gaan nog veel verder in het stimuleren van een ‘dat hoort bij mij’-gevoel, wat je een gevoel van zekerheid geeft omdat je een goede keus hebt gemaakt. Datzelfde speelt ook bij de keuze voor grote bedrijven.
Zo’n merk moet je wel zorgvuldig opbouwen en vasthouden. Want of het nou gaat om het leuke rokje dat iemand aanheeft, de juiste hoeveelheid stagiaires die voor de klant aan de slag gaan of de grijze haren bij het kantoor dat de meeste professoren kan leveren: een sterk merk maakt het voor de beslisser een stuk makkelijker. Want dan is niet alles een tactische beslissing, omdat men weet: dit is hoe dit kantoor zich presenteert. Dus daar is wel ruimte voor een merkspecialist om een advocatenkantoor verder te helpen.”

Maar bij sportschoenen weet je ongeveer wat je wil. Potentiële klanten hebben echter veelal geen idee wat een goede advocaat is. Hoe leg je dat uit?
”Je kiest pas een advocaat als je hem nodig hebt, en in die situatie speelt onzekerheid een grote rol. Dus misschien moet een groot advocatenkantoor eens zeggen: wij zijn de kathedraal, de tempel, het paleis van zekerheid. Dat zou een legitieme positionering zijn voor een kantoor. Als ze dat overtuigend doen, op de manier waarop bijvoorbeeld Nike dat doet, zou het enorm succesvol kunnen zijn. Maar het is een risico, want het vergt een grote investering, en je moet zeker weten of dat echt de reden is dat mensen voor je kiezen. Maar misschien is het helemaal geen risico, en zitten ze gewoon te slapen.”

Moeten advocatenkantoren zich door marketingadviesbureaus laten adviseren?
”Wat het lastig maakt om voor advocatenkantoren te werken, is de ingewikkelde beslisstructuur van een kantoor. Maatschappen zijn vaak platte organisaties, waar de beslissingen worden genomen door mensen die eigenlijk ergens anders mee bezig zijn. En zoals veel professionele dienstverleners denken ze vaak heel erg vanuit zichzelf. Ze zijn er nu eenmaal aan gewend dat mensen naar hen toekomen voor advies.
Advocaten zijn slimme, welbespraakte mensen die geneigd zijn om te zeggen: ik heb gelijk. Maar ook: ‘We weten wel wat communiceren is, dus waarom plakken we geen leuke woordgrap op een advertentie?’ En iedereen bemoeit zich ermee, en wil nog méér zeggen. Vervolgens komt er een hoge beslisser die zegt: we moeten ook nog dit, en dat.
Bij een kantoor als Clifford Chance heb ik hard moeten vechten om de boodschap heel eenvoudig te houden. Als ik drie tennisballen tegelijk naar je gooi, is de kans dat je er eentje vangt vrij klein. Terwijl als ik er één gooi, de kans dat je hem vangt vrij groot is. Marketingorganisaties weten dat.”

Hissink werkt voor merkenspecialist Branddelivery

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
Orde: "Kans op schadevergoeding van DigiNotar bijna nihil"
Volgende artikel
Jurist in Bedrijf: Igno Hermans, Friesland Bank

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker Verzekerings- en Aansprakelijkheidsrecht (3-6 jaar ervaring) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NOvA: Modernisering klachtrecht noodzakelijk
  • Gepensioneerde notarissen in de clinch met pensioenfonds
  • Namen en uren van advocaten blijven geheim in Wob-procedure
  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×