• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • GZL 2024
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Social media: wie is verantwoordelijk binnen de onderneming?

6 oktober 2010 door Advocatie Redactie

Bij Rabobank International is het voor werknemers gedurende werktijd verboden om zich te manifesteren op social media, en na werktijd mogen ze zich op die media niet uitlaten over het bedrijf. Werknemers van Deloitte worden juist gestimuleerd om social media te gebruiken. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte in de VS. Belangrijkste conclusie uit het onderzoek: er is geen consensus over de vraag hoe om te gaan met social media, laat staan over de vraag wie of welke afdeling zich binnen het bedrijf met social media moet bezighouden.

Aan het onderzoek hebben 1700 respondenten uit het bedrijfsleven deelgenomen. 38% daarvan geeft aan geen idee te hebben in wiens portefeuille social media zit. Respondenten die de vraag wel konden beantwoorden, kwamen met varianten als personeelszaken, de compliance-afdeling, marketing of, als laatste, de juridische afdeling.

35% van de ondervraagden stelt dat het bedrijf waar ze werken beleid heeft ontwikkeld om de risico’s van social media tegen te gaan. 84% is van mening dat dergelijk beleid binnen de onderneming noodzakelijk is.

Het grote gevaar van social media is de oncontroleerbaarheid, stelt advocaat Linda Goldstein van Manatt, Phelps & Phillips uit New York in Corporate Counsel naar aanleiding van het onderzoek. ” Je moet als bedrijf enige beslissingsbevoegdheid overdragen aan de werknemer. Het grote gevaar is dat postings op sociale media plots een negatieve lading kunnen krijgen.” Dat laatste gebeurde met koffiebedrijf Starbucks. Hun account op Twitter werd gekaapt door een groep tegenstanders van het bedrijf. Goldstein propageert strikte richtlijnen en opleiding voor werknemers.

Filed Under: Business

Vorige artikel
Management buy out Voxius
Volgende artikel
Dealtalk: Aegas en ABN Amron, Crucell, Unilever, Sara Lee en TomTom

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker Verzekerings- en Aansprakelijkheidsrecht (3-6 jaar ervaring) Rotterdam

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nieuwe uitdaging bij HabrakenRutten, Clairfort, Windt Le Grand Leeuwenburgh e.a.

  • Nieuwe advocaat van Diddy was zelf slachtoffer seksueel geweld

  • AI als ruggengraat van de advocatuur

  • Fleur en Michelle starten damespakkenlijn: ‘Voor mannen? Oger, Suitsupply, The Society Shop. Voor vrouwen? Niks’

  • Rechter beslist over 57 miljoen euro: Parlevliet moet binnen tien dagen handelen

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×