• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Aansprakelijkheidsclaims: onderlinge vetes?

22 maart 2017 door Advocatie Redactie

Steeds vaker ontvangen advocaten aansprakelijkstellingen of klachten bij de deken. Als verzekeringsmakelaar zien wij een duidelijke trend. Waarom zien we een stijging van aansprakelijkstellingen en nóg belangrijker, wat kunnen we er tegen doen? Een tip van de outsider.

Als verzekeringsspecialist voor de advocatuur ondersteunen wij advocaten en advocatenkantoren bij een claim op de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Sinds enkele jaren is er een duidelijke tendens zichtbaar van een groeiend aantal claims op de beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen van de bij ons verzekerde advocaten. De toename is met name terug te zien in het aantal pro forma meldingen, niet in de daadwerkelijk uit te betalen schades.

Is de toename te wijten aan de verharding van de maatschappij? Als de uitkomst niet conform verwachting is, dan leggen we toch gewoon een claim neer? Zo lijkt de nieuwe trend. Vaak wordt naar de pen gegrepen alvorens de telefoon te pakken. Geregeld ontvangen advocaten aansprakelijkstellingen of klachten bij de deken. Deze komen met name van collega’s (al dan niet voor een cliënt ingesteld), zonder dat ze eerder enige aanwijzing hebben gehad van onjuist handelen.

Een aansprakelijkstelling is niet de meest chique manier om iemand kenbaar te maken dat je ontevreden bent. Natuurlijk is de scherpte van de pen altijd een kenmerk van een advocaat geweest, maar de toename van deze onderlinge vetes – al dan niet aangewakkerd door een steeds mondiger en claim-bewustere clientèle – is naar mijn mening iets om aandacht aan te besteden.

De eerste vraag die wij altijd stellen aan een aansprakelijk gestelde advocaat, is hoe deze zelf tegen de zaak aankijkt. Vaak blijkt dat de advocaat geen of bijzonder weinig begrip kan opbrengen voor het ten laste gelegde. We zien dat cliënten tegenwoordig makkelijker zijn in het neerleggen van een claim zonder dat hiervoor een reële grond lijkt te zijn. Ook uit de verdere gang van zaken blijkt dat verreweg het grootste aantal claims en klachten ongegrond is. Sterker nog, de claims hadden wellicht voorkomen kunnen worden door een goed gesprek. 

Waar is het goede gesprek gebleven? Het is de vraag waarom men zoveel energie steekt in het maken van onderlinge verwijten. Het aantal succesvolle claims neemt namelijk niet of nauwelijks toe. Ga dus alleen voor de knock-out als die er ook daadwerkelijk in zit, maar kies altijd eerst voor een goed gesprek. Zorg in alle andere gevallen voor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering met een adequate dekking. Dat is de tip van de outsider van de branche. Succes!

Een goed gesprek over beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen voor de advocatuur? Pak de telefoon (013 – 594 28 28) of juist wel de pen en mail naar fnjio@mutsaerts.nl. 

Mutsaerts
Freek Njio
Directeur
Tel: 013 – 594 28 28
Website: www.mutsaerts.nl
E-mail: info@mutsaerts.nl 

Filed Under: Actueel

Vorige artikel
Dekenprijs Amsterdamse orde voor oud-advocaat Eberhard van der Laan
Volgende artikel
Rabobank-'advocatenkantoor’ Witte & Partners moet transparanter communiceren

Primary Sidebar

Topvacatures

Medior/ Senior Advocaat Bouw -en/of Aanbestedingsrecht Enschede

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nieuwe uitdaging bij… Wieringa, Van Benthem & Keulen, KB Notarissen e.a.

  • Land Rover Defender Octa: Dakar voor alledag

  • Centrale Raad van Beroep: Minder zaken, meer aandacht voor evenredigheid in 2024

  • NOvA blijft toezicht op advocatenbezoek kritisch volgen

  • Engels advocatenkantoor dreigt heel dorp aan te klagen

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×