• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Kia Stinger: Mission Impossible

5 april 2018 door Advocatie Redactie

Misschien is het u ontgaan, maar Kia is al lang niet meer die kiloknaller van weleer, die grossierde in geinige boodschappenwagentjes ‘voor weinig’. Het modellenportfolio doet heden ten dage niet onder voor welk ander merk dan ook, en de prijzen zijn navenant. Het enig dat nog ontbrak, was een echt vlaggenschip. Omdat de Koreanen graag als ‘premium’ geboekstaafd worden, is die omissie onlangs weggenomen. Maak kennis met de Kia Stinger.

Door Ewoud Hallebeek

Even afgezien van de suffe naam en het feit dat Kia de auto zelf omschrijft als ‘levende legende’ en een ‘modern classic’ (om met Jacobse en Van Es te spreken: mogen wij even overgeven?), moet worden vastgesteld dat de Stinger een indrukwekkende verschijning is. Goed, de achterzijde is misschien wat zwaar aangezet en op een typisch Aziatische wijze non-descript, maar de proporties zijn evenwichtig, terwijl het front ronduit geslaagd te noemen is.

Verantwoordelijk voor het design is de in 2006 aangetrokken Peter Schreyer, die voorheen werkte voor VAG Groep en daar de Audi TT en de VW Golf IV tekende. Sowieso heeft Kia zich de laatste jaren verzekerd van kennis van buitenaf. De Stinger, die zijn leven in 2011 als showauto begon, staat op het Genesis-platform van zustermerk Hyundai. Het onderstel is echter fijngeslepen door de in 2015 van BMW’s M-divisie overgekomen Albert Biermann. We bedoelen maar.

De Stinger is in drie uitvoeringen leverbaar. Te beginnen met de 200 pk sterke 2.2 CRDi viercilinder turbodiesel, goed voor een topsnelheid van 230 km/u en de sprint van 0 tot 100 km/u in 7,6 seconden. De 2.0 Turbo benzine heeft 255 pk (240 km/u, 0-100 km/u in 6 sec) en, net als de diesel, achterwielaandrijving.

Piece de resistance is echter de – aan de rode Brembo remklauwen te herkennen – vierwielaangedreven 3.3 Twin Turbo V6. Een serieuze machine, met 370 pk, 510 Nm koppel en de standaardsprint in 4,9 seconden. Om ook de beoogde concurrentie duidelijk te maken dat er een nieuwe sheriff in town is, heeft Kia het herenakkoord van de Duitse fabrikanten (alle auto’s begrensd op 250 km/u) naast zich neergelegd en mag de Stinger V6 doordraven naar zijn natuurlijke topsnelheid van 270 km/u. Tweehonderdzeventig. In een Kia. Gekker moet het niet worden.

Concurrentie. Het woord is gevallen. Kia zelf noemde tijdens de persintroductie nadrukkelijk de BMW 4-serie Gran Coupé en het valt de Koreanen te prijzen dat ze groot durven te denken. Zoals Ellen Johnson Sirleaf, Afrika’s eerste vrouwelijke president, de in 2011 afzwaaiende Harvard-studenten voorhield: if your dreams don’t scare you, they are not big enough. Punt is: tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren. En die dichtregel van Willem Elsschot mag u in het geval van de Kia Stinger letterlijk nemen.

Aan de auto ligt het niet. De door ons gereden 3.3 Twin Turbo V6 AWD is bloedsnel, hangt heerlijk aan het gas, is ruim (ook achterin, zij het dat de hoofdruimte voor volwassenen wat aan de krappe kant is), gezegend met een voortreffelijke wegligging en de fijnste stoelen die we in tijden onder ons hebben gehad.

Het dashboard doet qua lay out denken aan Mercedes-Benz en ook dat is geen straf. De afwerking en de gebruikte materialen halen het niveau van de gevestigde orde echter niet. Nuchter beschouwd valt er weinig op af te dingen, maar het ultieme verwengevoel ontbreekt ten enenmale. Daar doet de uitgebreide standaarduitrusting niets aan af. Alle Stingers zijn af-fabriek voorzien van een (fijne) achttraps automaat met flipperbediening, een glazen schuifdak, LED-verlichting, navigatie, lederen bekleding, stoel- en achterbankverwarming, Harman Kardon Premium geluidsinstallatie met 15 speakers en DAB+, head-up display, 8-inch touch screen, Apple Car Play, draadloos opladen van uw telefoon, adaptive cruise control, voetgangersdetectie, rijbaanassistentie, parkeersensoren met camera voor en achter, en prachtige 19-inch lichtmetalen wielen. Grappig genoeg zijn de enige opties een trekhaak en een fietsendrager. Meer kun je niet aanvinken. Wel zo overzichtelijk.

Bij ons riep de Stinger vooral herinneringen op aan de Ford Mustang, die ons niet zozeer met zijn ‘premiumgevoel’ wist te overtuigen, alswel met zijn charme, karakter en speelsheid.

De Kia Stinger is verkrijgbaar vanaf € 59.995. Dan heeft u de tweeliter diesel. Maar natuurlijk roept eigenlijk alleen de V6 uw begeerte op. Voor die uitvoering belooft Kia een gemiddeld verbruik van 1 op 9,4 (wij kwamen uit op 1:8,9).

En dan weet u wel uit welke hoek de wind waait. Ons belastingsysteem straft relatief onzuinige auto’s als deze genadeloos af: maar liefst € 50.149 aan BPM dient er voor de top-Stinger te worden afgedragen, waardoor de aanschafprijs uitkomt op een bij voorbaat kansloze € 99.995. Want voor de duidelijkheid: de qua uitrusting en motorisering vergelijkbare BMW 440iA xDrive Gran Coupé, waar Kia de auto zelf mee vergelijkt, kost € 77.462, terwijl u zich voor € 86.615 eigenaar mag noemen van een Audi S5 Sportback 3.0 TFSI Quattro. En voor 106 K staat er een Maserati Ghibli voor de deur.

Zelfs met een fluoriserend roze bril op wordt het dan toch wel een heel lastig verhaal. En dan te bedenken dat de duurste Stinger in België en Duitsland een kleine € 54.000 kost en in de Verenigde Staten zelfs USD 38.350 (± € 31.500), waarmee hij in het land van The Donald niet minder dan USD 20.000 goedkoper is dan een BMW 440i xDrive.

De Nederlandse importeur accepteert manmoedig dat de Stinger in ons land een marginale rol zal spelen. Bij gebrek aan verkoopaantallen moet zijn prestige afstralen op de doorsnee-Kia’s als de Picanto, de Sportage en de Cee’d, en klanten – bij wijze van visitekaartje – de showrooms binnenlokken. Aldus bezien is zijn missie wat ons betreft geslaagd.

 

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Van der Zwaan veroordeeld wegens liegen in Rusland-onderzoek
Volgende artikel
Verhouding vrouw-man bij de Top 10: Pels Rijcken aan kop

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×