• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • GZL 2024
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Met RPA klikt een robot op je knopjes

3 februari 2020 door Advocatie Redactie

Automatiseren

Voordat we juridische diensten transformeren, moeten we eerst wat we al doen als juristen automatiseren. Het nieuwe toverwoord hierbij: robotic process automation. ‘Dat is legal tech in action: mensen steunen bij hun werk door ze het standaardwerk, het saaie en routinematige, uit handen te nemen.’

Door Arnoud Engelfriet, correspondent Legal Tech

Legal tech gaat het juridische werk transformeren, lijkt mijn mantra te gaan worden. Nieuwe tools maken nieuwe manieren van werken mogelijk, en dat zal uiteindelijk zorgen voor een heel andere juridische sector. Waarschijnlijk met minder advocaten en meer andersoortige dienstverleners die juridische zaken erbij doen. In ieder geval de standaardzaken.

Maar zo ver zijn we nog niet: voordat we zo ver kunnen transformeren, moeten we eerst maar eens goed automatiseren wat we doen als juristen en zij die daar omheen diensten leveren. En het nieuwe toverwoord daarbij is robotic process automation.

Robotgestuurde procesautomatisering (Robotic process automation, RPA) is een techniek die gebruikt wordt voor het automatiseren van bedrijfsprocessen, met behulp van software-robots. Dat zijn hele simpele robotjes: ze herhalen de standaardstappen die u en ik elke dag nemen, zoals het tijdschrijven na een telefoontje of het opbergen van een e-mail in het CRM-systeem.

Klinkt handig, nietwaar? Iets dat de leverancier van zulke spullen misschien zelf in moet bouwen. Waarom moet ik als dure kenniswerken immers tien minuten bezig zijn met een mail opbergen of klikken wie ik gebeld heb, als goedkope software dat ook kan? En hela, als u die kant op gaat, dan bent u ineens bereid uw firma te robotiseren. (Ja, vroeger had u hier een secretaresse voor, maar sinds we allemaal eigen laptops hebben doen we dit administratieve werk zelf. Ik weet ook niet waarom.)

Méér werk doen

Maar het kan verder gaan. Dit soort software kan ook bestanden bewerken of informatievelden invullen in uw bedrijfsapplicaties. Daarmee zijn dus eenvoudige taken volledig te automatiseren, zoals een intake per mail van een nieuwe klant. En dan wordt het nog interessanter: dan kun je dus méér werk doen, meer klanten aannemen dan al je mensen samen kunnen. Want als een robot het druk heeft, dan koop je een processor erbij en dan kan hij weer verder. Kom daar maar eens om bij een menselijke werknemer.

Wanneer een robot op dat niveau kan opereren, dan kan dat een bedrijf behoorlijk wat schelen. Een robot is consistent en minutieus: hij vult bij elke klant het formulier op dezelfde manier in, en bergt dezelfde type documenten altijd op dezelfde manier in de juiste dossiers op. Iets waar menig jurist maar wat blij mee zou zijn: wat een gedoe elke keer, de juiste code erbij zoeken, goed opletten dat je de juiste map aanklikt en hoe krijg je een gesleept document terug als je de verkeerde bestemming selecteert?

Veel legal tech-oplossingen worden nu gemarket met een AI-sausje. Dat is logisch, want daar gaat alle aandacht naartoe, maar ik zie wel dat mensen daar risico’s in zien. Want AI-systemen zijn vaak onvoorspelbaar: nee, ze gaan niet ineens de robotrevolutie uitroepen of het kantoor transformeren naar een accountancyfirma, maar hun gedrag wordt afgeleid uit data-analyse, uit statistiek. RPA systemen werken op de ‘klassieke’ manier met als/dan-regels en vooraf geprogrammeerde keuzes. Ze doen dus precies wat je ze zegt, en gaan niet zelf bedenken dat je beter naar andere velden kunt kijken of dat er een snellere manier is om het gewenste resultaat te bereiken.

Vergeet de robot in toga

Het blijft me verbazen dat mensen zo veel bezig zijn met taken die computers veel beter kunnen. RPA-technologie komt dan ook als geroepen, wat mij betreft. Want dat is legal tech in action: mensen steunen bij hun werk, door ze het standaardwerk, het saaie, het routinematige uit handen te nemen.

Vergeet dus dat beeld van die robot in toga, of zelfs maar die legal tech oplossing die een pleitnota produceert of volautomatisch een contract samenstelt. Die creatieve keuzes, die inschatting wat er in het contract moet of welke plechtstatige volzin de zaak gaat redden, die maakt u en die blijft u maken. Maar de details, de opbouw en de check op het aantal pagina’s, dat kan een robot beter. Dus laat die lekker dat klusje doen. Dát is wat legal tech gaat doen.

Filed Under: AI, tech & legal, Opinie en blogs

Vorige artikel
Legal tech in Azië bloeit, maar opschalen blijkt lastig
Volgende artikel
Rechtsorde organiseert search workshop

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker Verzekerings- en Aansprakelijkheidsrecht (3-6 jaar ervaring) Rotterdam

Meer vacatures

Opleidingen & events

Verdieping Begrijpelijk Schrijven voor juristen

Basiscursus Positief beïnvloeden en effectiviteit vergroten

Training Generative AI en Prompt Engineering

Verdiepingscursus NLP: Positief beïnvloeden en effectiviteit vergroten

Basiscursus NLP: Positief beïnvloeden en effectiviteit vergroten

Meer Sdu Opleidingen

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nieuwe uitdaging bij HabrakenRutten, Clairfort, Windt Le Grand Leeuwenburgh e.a.

  • Nieuwe advocaat van Diddy was zelf slachtoffer seksueel geweld

  • AI als ruggengraat van de advocatuur

  • Fleur en Michelle starten damespakkenlijn: ‘Voor mannen? Oger, Suitsupply, The Society Shop. Voor vrouwen? Niks’

  • Rechter beslist over 57 miljoen euro: Parlevliet moet binnen tien dagen handelen

Meer AI content

19 AI-basistermen voor juristen: Een handig woordenlijstje

Aan de slag met AI-geletterdheid – opleidingsaanbod

GenIA-L: de slimme AI-toepassing die jouw (advies)praktijk transformeert

AI OPLEIDINGEN

Ben je klaar om een stap te zetten in de wereld van AI? Wil jij de mogelijkheden van (generatieve-)AI optimaal en verantwoord benutten binnen jouw organisatie?

Lefebvre-Sdu heeft verschillende opleidingen die jou helpen om de kracht van AI in jouw werk te benutten. Na afloop ben je niet alleen in staat om de impact van AI op jouw organisatie te beoordelen, maar ben je ook volledig op de hoogte van het juridisch kader en kun je AI-toepassingen binnen de geldende regelgeving implementeren.

Bekijk het cursusaanbod

Alle opleidingen, of variaties hiervan, bieden we ook in-company aan.

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×