• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Juridisch dienstverlener DAS: ‘Ruzie om die overhangende tak zal altijd blijven voorkomen’

2 mei 2023 door Laurens Bluekens

Voor het tweede jaar op rij staat juridisch dienstverlener DAS in de top vijftig van Nederlandse advocatuur, ditmaal op plaats zestien. “Vroeger zou je een burenruzie eerder onderling oplossen, maar de sfeer in de maatschappij is nu harder dan een jaar of vijf geleden.”

Een jaar geleden stormde DAS de top vijftig binnen op plaats zeventien, met 96 advocaten in dienst. En afgelopen 1 januari waren dat er alweer 109, goed voor plaats zestien. Gekeken naar de procentuele groei die het bedrijf afgelopen jaar doormaakte in het aantal advocaten (13,5%), hoeft DAS alleen Osborne Clarke boven zich te dulden. Dat bedrijf groeide van 43 naar 51 advocaten, goed voor een groei van 18,6% en een gedeelde 38e plek in de top vijftig.

Volgens Hanneke Jukema, sinds 2018 chief executive officer van DAS, heeft de groei van DAS er in de eerste plaats simpel weg mee te maken dat er de afgelopen jaren veel meer meldingen binnenkomen: “We zien een verjuridisering van de maatschappij. Mensen halen steeds meer hun recht, of dat nu gaat om zaken rondom corona, de lange rijen bij Schiphol, de energierekeningen die door de oorlog in Oekraïne de pan uit rijzen of een aannemer die niet levert.” Omdat DAS met advocaten, mediators en juristen veertig rechtsgebieden beheerst, kan het bedrijf met het gros van de juridische kwesties goed uit de voeten.

Nieuwe situatie

Corona zorgde voor een hele nieuwe situatie omdat mensen veel meer thuis kwamen te zitten, waardoor er meer contact was met buren. En niet alleen positief, want het aantal burenruzies liep in corona tijd hard op. “Dat aantal zien wij op dit moment niet meer stijgen, maar het daalt ook niet,” zegt de CEO. “Vroeger zou je een burenruzie eerder onderling oplossen, maar de sfeer in de maatschappij is nu harder dan vijf jaar geleden.”

“Ruzie om de overhangende tak over de schutting zal altijd blijven voorkomen,” vult Jaap Witteveen aan. Hij is sinds 2019 chief transformation officer bij DAS. “Wij proberen conflicten waarvan wij melding krijgen waar mogelijk weg te halen uit de juridische sfeer, bijvoorbeeld door de diensten van een mediator aan te bieden, waarvan wij er twintig in dienst hebben. Uit cijfers weten wij bijvoorbeeld dat als een burenruzie tot een procedure leidt, er uiteindelijk toch een of beide partijen verhuizen. Dat is verdrietig voor beiden.”

Geen procedure

Zo’n tachtig procent van de meldingen die door klanten bij DAS wordt gedaan, leidt niet tot een procedure voor de rechter. “Het gaat er om de klant zo goed mogelijk te helpen om het probleem op
te lossen, en daarvoor hebben we een scala aan mogelijkheden tot onze beschikking,” vat Jukema het samen. “Namens onze klant met een advocaat naar de rechtbank gaan is de laatste stap.”

Door de overname van juridische dienstverlener SRK in 2019 kwamen er fors meer advocaten in dienst van DAS. Deze uitbreiding van het aantal advocaten – gekeken naar de afgelopen drie jaar gaat het zelfs om een verdubbeling – helpt DAS om alle dossiers van A tot Z te kunnen behandelen. Als een melding onverhoopt toch in een procedure bij de rechtbank uitmondt, vinden klanten het fijn als er één partij is die het hele proces kan begeleiden.

Kunstmatige intelligentie

Uiteraard is het niet zo dat een verzekerde bij DAS altijd direct een advocaat aan de lijn krijgt als er iets aan de hand is. Alleen waar het dossier daar om vraagt, wordt een advocaat ingezet. Met behulp van kunstmatige intelligentie weet DAS steeds beter van te voren in te schatten welke meldingen zullen leiden tot een gerechtelijke procedure, vertelt Witteveen. “Ons model analyseert daarvoor een aantal elementen uit de zaakomschrijving en op basis daarvan kunnen we vrij nauwkeurig vaststellen of de zaak tot de rechtbank zal leiden en dus of we een advocaat nodig hebben.”

Overigens behandelen advocaten bij DAS niet uitsluitend zaken waarin geprocedeerd moet worden – ze kunnen allerlei werk doen. Jukema: “Advocaten vinden het niet leuk om altijd alleen maar procedures
te doen. Bij ons mogen ze daarom ook werken aan zaken die waarschijnlijk niet tot een procedure zullen leiden.”

Veel advocaten van DAS zijn ook bij het bedrijf zelf tot advocaat opgeleid. “Het mooie van DAS is dat er vaak net afgestudeerde mensen binnenkomen,” zegt Jukema. “En dat zij zich binnen het bedrijf verder kunnen specialiseren in nieuwe rechtsgebieden en ook kunnen doorgroeien tot advocaat.”

Rechtsbijstand on demand

Voor de toekomst verwacht Jukema dat DAS sterker zal inzetten op klanten die zich niet willen laten verzekeren. “We weten dat jongere generaties niet zoveel hebben met verzekeringen. Zij betalen liever geen premie voor iets waarvan niet zeker is of ze het nodig hebben. Om die groep toch van dienst te kunnen zijn, zijn we aan het uitbreiden met rechtsbijstand on demand.”

Die tak zal naast het verzekeren bestaan en houdt in dat onverzekerden bij DAS juridische bijstand kunnen krijgen, voor een vast bedrag. “Maar dan wel goedkoper dan de gemiddelde advocaat,” voegt Jukema daar aan toe. “De missie van DAS is om het recht voor iedereen toegankelijk te maken, ook op de lange termijn. We verwachten dat het aantal verzekerden in de komende decennia langzaam zal afnemen, maar ik denk niet dat verzekeren ophoudt te bestaan. Ook de jongere generaties zullen trouwen en gezinnen krijgen, dan neemt de noodzaak tot verzekeren vaak toe. Rechtsbijstandsverzekering blijft een mooi sociaal vangnet.”

Belangeloos advies

Een rechtsbijstandsverzekering bij DAS heb je al voor een paar tientjes per maand, al is de prijs erg afhankelijk van de opties die de klant kiest: met of zonder module voor rechtsbijstand bij een scheiding, bijvoorbeeld. Via on demand zijn klanten zo tussen de duizend en tweeduizend euro kwijt voor een enkele zaak als daarin onderhandeld of geprocedeerd moet worden, maar dat valt mee als dat wordt afgezet tegen de ongeveer vijfduizend euro die een gemiddelde zaak al gauw kost. Vorig jaar organiseerde het bedrijf ook een zogeheten Vraag het DAS-dag. Juristen en advocaten gaven eenmalig belangeloos advies aan mensen over hun geschillen.

“Eigenlijk fungeren we die dagen als een soort rechtswinkel,” zegt Witteveen. “We merken dat de belangstelling voor deze dag enorm toeneemt.” Op dit moment is DAS druk bezig met het goed neerzetten van de infrastructuur voor on demand: van een model met verzekeringen en premies naar een model met abonnementen en facturen. Witteveen: ‘Stapje voor stapje proberen we ook steeds meer rechtsgebieden geschikt te maken voor on demand. Daarnaast is een van onze uitdagingen dat potentiële klanten niet altijd bij ons uitkomen als ze niet verzekerd zijn. Mensen moeten ons dus nog beter zien te vinden voor on demand.’

Ook is in Nederland de wetgeving nog niet helemaal klaar voor on demand, omdat het rechtsbijstandsverzekeraars alleen is toegestaan om verzekerden bij te staan met advocaten. Jukema: “We bouwen on demand langzaam uit. Het is niet zo dat we daarmee volgend jaar klaar moeten zijn.”

Preventie

Naast on demand en kunstmatige intelligentie zet DAS sterk in op preventie van juridische geschillen. Op de website van DAS zijn veel gratis juridische documenten te krijgen en zo zit het bedrijf ook met juridische checklists in een verbouwapp (de VerbouwApp) waarin gebruikers precies kunnen zien waarop ze moeten letten als ze in zee gaan met een aannemer. Ook is er een samenwerking met DigiMakelaars, een dienst om je eigen woning grotendeels zelf te verkopen, waardoor gebruikers van dat platform dertig minuten kunnen praten met een jurist van DAS. Met de software van JuriBlox is DAS in staat de processen efficiënter in te richten: JuriBlox heeft de technologie, DAS de marktkennisen data. Grote kans dus dat DAS een vaste klant in de top vijftig van de Nederlandse advocatuur van Advocatie gaat worden, en misschien nog wel wat stapjes omhoog zal maken.

Dit artikel is gepubliceerd in het nieuwe Advocatie Magazine. Klik op de cover om het magazine te openen of ga naar de Magazine-pagina. Hier kunt u ook een gratis abonnement aanvragen.

Nederlandse overnamemarkt laat lichte groei zien ondanks economische onzekerheden

Lees meer

Nieuwe Uitdaging bij… Stijl, Evers Soerjatin en NautaDutilh

Lees meer

Het Bevolkingsonderzoek datalek: waarom schade zo moeilijk aantoonbaar is

Lees meer

Eerste Legal Rebel Awards uitgereikt tijdens SAIL Amsterdam

Lees meer

Hoe houd jij jezelf scherp?

Lees meer

Advocaten overspoeld met vragen na nieuw EU-VS handelsakkoord

Lees meer

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
Elf (senior) counsels benoemd bij Clifford Chance
Volgende artikel
Het boek Corporate Finance for Lawyers: een nieuw standaardwerk voor juristen

Primary Sidebar

Topvacatures

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Ex-advocaat uit Limburg krijgt schrapping na achterlaten cliënten

  • Advocaten overspoeld met vragen na nieuw EU-VS handelsakkoord

  • Het Bevolkingsonderzoek datalek: waarom schade zo moeilijk aantoonbaar is

  • Eerste Legal Rebel Awards uitgereikt tijdens SAIL Amsterdam

  • Column – Je werktijd is waardeloos

Recente berichten

  • Nederlandse overnamemarkt laat lichte groei zien ondanks economische onzekerheden
  • Nieuwe Uitdaging bij… Stijl, Evers Soerjatin en NautaDutilh
  • Het Bevolkingsonderzoek datalek: waarom schade zo moeilijk aantoonbaar is
  • Column – Je werktijd is waardeloos
  • Eerste Legal Rebel Awards uitgereikt tijdens SAIL Amsterdam

Recente reacties

    Archieven

    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×