• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: The Battle of Britain

14 september 2014 door Advocatie Redactie

Volgende maand trekt Jaguar officieel het doek van de XE, waarmee de Britten frontaal de aanval openen op de Duitse gevestigde orde in het premium D-segment. Advocatie was aanwezig bij de exclusieve preview in de fonkelnieuwe fabriek in Solihull (UK) en zag dat het goed was.


Door Ewoud Hallebeek

In de zomer en vroege herfst van 1940 voerden de Engelsen verwoed strijd met de Duitsers om de hegemonie in het luchtruim boven de Noordzee en het Verenigd Koninkrijk. In oktober van dat jaar wisten de Britten deze Slag om Engeland uiteindelijk definitief in hun voordeel te beslechten. Met dank aan de krachtige en wendbare Spitfire, die de tot dan superieur geachte Messcherschmitt op alle fronten overklaste. Volgend jaar, vijfenzeventig jaar na dato, herhaalt de geschiedenis zich, zij het dat de strijd dan vooral zal gaan om de gunst van de zakelijke rijder, en dat de showroom plaats van handeling is.

Al sinds jaar en dag maken Audi, BMW en Mercedes de dienst uit in het felbevochte D-segment. Met respectievelijk de A4, de 3-serie en de C-klasse houden zij elkaar scherp in de gaten en nemen zij afwisselend de positie van benchmark in. Nieuwkomers maken, bij gebrek aan prestige, nauwelijks kans: de zakelijke rijder kiest, als het budget het toelaat, voor de Grote Drie. Dat Duitse bastion komt volgend jaar echter serieus onder vuur te liggen. Als de voortekenen ons niet bedriegen, zal de hagelnieuwe, achterwielaangedreven Jaguar XE de gevestigde orde op zijn grondvesten doen trillen.

Als we de terecht geflopte X-Type, want in wezen gewoon een knap vermomde Ford Mondeo, gemakshalve buiten beschouwing laten, is de XE Jaguars eerste écht serieuze poging toe de treden tot de markt van compacte premium zakensedans. Hoe serieus die poging is, moge wel blijken uit het feit dat de Britten volledig carte blanche kregen van moederbedrijf Tata. En dat resulteerde niet alleen in een compleet nieuwe fabriek en productielijn (kosten: € 500 miljoen), maar maakte het vooral mogelijk om volledig ‘blanco’ te beginnen. Voor het eerst in de moderne Jaguar-geschiedenis hoefden er geen onderdelen en kennis gedeeld te worden, maar mocht men het helemaal zelf bepalen.

Het doel dat men zich stelde, was tamelijk overzichtelijk: de XE moest, met behoud van het typische Jaguar-DNA, de best rijdende auto in zijn klasse worden, met een zo klein mogelijke ‘carbon footprint’.  Dat klinkt simpel, maar het duurde uiteindelijk vijf jaar voordat men het resultaat aan de wereld durfde te tonen. Vorige week mocht een select groepje journalisten alvast kennismaken, op 1 oktober (tijdens de Salon van Parijs) mag eindelijk ook het grote publiek zich aan de nieuweling vergapen.

Wit vel
Tijdens de preview vorige week hulde Jaguar zich over een aantal zaken nog in hardnekkig stilzwijgen (‘Kom volgende maand naar Parijs, dan wordt het u allemaal duidelijk’), maar over veel dingen mochten wij de heren ingenieurs en ontwerpers het hemd van het lijf vragen. Zoals gezegd is de XE op alle onderdelen vanaf een wit vel papier tot stand gekomen. De motoren, bijvoorbeeld, zijn voor het eerst in de geschiedenis volledig door Jaguar zelf ontworpen en dragen de familienaam Ingenium. Het koppelen van hoge prestaties aan een gering verbruik en lage onderhoudskosten was daarbij de grootste uitdaging. Volgens Jaguar lag de oplossing vooral in het verminderen van interne wrijving (daarom zijn de nokkenassen en balansassen voorzien van glijlagers), niet alleen bij de motoren, maar ook bij de versnellingsbakken. Het resultaat mag er zijn: de tweeliter diesel (163 pk, 380 Nm) stoot slechts 99 gram Co2 per kilometer uit, wat hem in Nederland het felbegeerde (en voor de leasemarkt o-zo-belangrijke) 20%-bijtellingslabel oplevert, en behoeft slechts iedere 33.000 km onderhoud.

Wat de andere motoren zijn, vraagt u? De enige die Jaguar wilde bevestigen (‘Kom volgende maand…’) is de uit de F-Type afkomstige 3.0 V6 Supercharged (340 pk, 450 Nm), maar een onoplettende zegsman liet zich ontvallen dat de XE ook zal worden uitgerust met een tweeliter benzinemotor. In eerste instantie de 240 pk viercilinder uit de Land Rover Freelander, maar al snel opgevolgd door een eigen Ingenium-variant. En ga er maar vanuit dat er ook een 300+ km/u R-versie in de pijplijn zit, als concurrent van de M4 en de RS4, evenals een zescilinder diesel. Of zoals Jaguar het zelf verwoordde: ‘Komende twee jaar zullen we iedere drie tot zes maanden met een nieuwe motor komen.’ Alle motoren zijn gekoppeld aan een gloednieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak of de al bekende achttraps automaat met flipperbediening achter het stuur.

Met Tata, een van ’s werelds grootste staalproducenten, als moederbedrijf, is het niet verwonderlijk dat Jaguar veel werk kon maken van de architectuur van de XE. Driekwart van de auto bestaat uit (deels gerecycled) aluminium, wat zich volgens Jaguar vertaalt in een laag verbruik en een levendig weggedrag. Daarover gesproken: aan de voorzijde vinden we conventionele McPherson-veerpoten, de onafhankelijke achterwielophanging is volledig nieuw ontworpen. De opmerking van een collega-journalist dat de getoonde achterbrug wel érg grote gelijkenis vertoont met die van de Ford Mondeo en Mustang (Ford was tot 2008 eigenaar van Jaguar), werd schouderophalend als ‘toeval’ afgedaan. De aluminium monocoque zagen we vorig jaar voor het eerst in het SUV-studiemodel C-X17 en is nu dus productierijp. Dat Jaguar verwacht dat de XE maximaal zal scoren bij de EuroNCAP-botsproeven, ligt voor de hand,  maar mag niet onvermeld blijven.

Ingetogen krachtig
En dan het uiterlijk. Verantwoordelijk voor het ingetogen krachtige ontwerp – de C-stijl is een subtiele verwijzing naar de iconische Mk II – is Ian Callum, die ook de Aston Martin DB7 en DB9 tekende. De instap-XE rolt de fabriek uit op 17-inch lichtmetaal, maar neem van ons aan dat u dat niet wilt. Vink op zijn minst 19-inch (nog beter: 20) aan op het orderformulier, dat verdient de auto. Een donkere kleur staat hem waarschijnlijk ook beter dan het kersenrood van het ons getoonde exemplaar. Of u voor het zogeheten ‘black pack’ kiest, of toch liever opteert voor traditionele chroomaccenten, is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Het interieur is dat niet: dat is hoe dan ook een smaakvolle aangelegenheid. Sportief of luxe, u kunt het krijgen zoals u het hebben wilt – de diepte van uw portemonnee bepaalt uiteindelijk de grens.

Jaguar is erg trots op het nieuwe infotainmentsysteem, dat niet alleen is voorzien van Bleutooth, audiostreaming, spraakbesturing en een USB-aansluiting, maar ook van een eigen WiFi 3G-hotspot. Maak verbinding met uw smartphone, en al uw apps verschijnen op het 8-inch touch screen. Sowieso zult u nu definitief aan de smartphone moeten, want daarmee kunt u vanuit uw luie stoel uw XE vergrendelen of ontsluiten, het alarm bedienen, en het interieur verwarmen of koelen. We bedoelen maar.

Jaguar Nederland zegt de XE te gaan aanbieden vanaf € 40.000. Daarmee wordt hij een directe concurrent van de gelijkgeprijsde BMW 320i (170 pk), de Audi A4 1.8 TFSI (170 pk) en de Mercedes C180 (156 pk). De productie start eind december, de eerste exemplaren zullen in de lente van 2015 worden uitgeleverd.

We hebben nog niet met de XE gereden, maar als die beleving net zo overtuigend is als de eerste statische presentatie, dan gaan de dealers van de drie grote Duitse merken een warme zomer tegemoet. Mocht u hen dan een bezoek brengen: whatever you do, don’t mention the war!

Ewoud HallebeekEwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Column ZoZuidas: Sterk staaltje personal branding
Volgende artikel
Designkleding: liever achter de PC dan op de PC

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

Recente berichten

  • Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk
  • Fednot: steeds jonger naar de notaris voor een testament
  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep
  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan
  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×