• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: BMW elektrificeert nu ook volumemodellen

29 februari 2016 door Advocatie Redactie

BMW heeft inmiddels de nodige ervaring met ‘elektrisch rijden’. Denk aan de niche-modellen i3 en i8, en de plug-in hybride-uitvoeringen van de X5 en de 7-serie. Goed voor het imago, maar qua verkoopaantallen heb je er natuurlijk niets aan. Dat gaat echter veranderen. Vorige maand werden in München de stekkervarianten van de 3- en de 2-serie aan de internationale vakpers voorgesteld. Advocatie was aanwezig.

Door Ewoud Hallebeek

We hebben het dan over de 330e en de 225xe – auto’s die wél in grote aantallen verkocht zullen gaan worden. Want 15% bijtelling.

De 330e is de welhaast archetypische lease sedan, de 225xe richt zich vooral op mensen met een gezin. In beide gevallen zorgen een turbo benzinemotor en een elektromotor ervoor dat u zich zo ‘groen’ mogelijk verplaatst. Die vaststelling zou licht de indruk kunnen wekken dat het hier gaat om twee technisch identieke auto’s, maar dat is toch niet het geval. De 225xe is een 4×4, waarbij de voorwielen worden aangedreven door een 1.5 liter driecilinder van 136 pk, en de achterwielen door een 88 pk-sterke elektromotor. Samen goed voor 224 pk en 385 Nm (0-100 km/u in 6,7 seconden, topsnelheid 202 km/u). De 330e is altijd achterwielaangedreven. Voorin huist een tweeliter viercilinder van 184 pk, boven de achterwielen vinden we dezelfde elektromotor als in de 225xe. Dat zorgt voor een gecombineerd vermogen van 252 pk en 420 Nm (0-100 in 6,1 seconden, 225 km/u).

Beide modellen hebben volgens BMW een gemiddeld verbruik 1 op 50. Volledig elektrisch rijden kan 40 kilometer, met een maximum vaart van 125 km/u. En dat betekent dat de doorsnee forens alleen in het weekend op benzine zal rijden.

Hoe dat rijdt, vraagt u? Welnu, zoals elke andere 3- of 2-serie. Van het samenspel tussen benzine- en elektromotor merk je niets en de rijeigenschappen wijken nauwelijks af van een gewone ‘drie’ of ‘twee’. Jazeker, de 330e is bijna 200 kg zwaarder dan de vergelijkbare 330i, maar die wetenschap gaat in het dagelijkse woon/werkverkeer volledig aan je voorbij.

Rijdend met het bit tussen de tanden is de 330e iets minder scherp en levendig dan zijn volledig benzinegestookte broertje, maar wees eerlijk, wanneer rondde u nu voor het laatst met rokende banden en ‘full opposite lock’ een klaverblaadje? We bedoelen maar. In de tussentijd geniet u van de totale stilte en het lage verbruik.

Tijdens de persintroductie deed BMW er alles aan om het journaille weg te houden van de limietloze Autobahn, waar het onvermijdelijke testen van tussenacceleratie en topsnelheid alle groene PR-praat in één keer teniet zou hebben gedaan. In plaats daarvan schotelde men ons een stuitend saai testparcours voor, bestaande uit eindeloos stadsverkeer en provinciale wegen. Vervelend, maar wel effectief. Want doordat de maximum snelheid nergens boven de 100 km/u lag, kon er grotendeels elektrisch worden gereden. En dat resulteerde bij ons in een gemiddeld verbruik van 1 op 25 in de 330e, en maar liefst 1 op 40 in de 225xe. Dat zijn cijfers die ertoe doen.

In dat verband echter nog wel een terzijde. Bij veel mensen bestaat de gedachte dat ‘elektrisch rijden’ zo’n beetje hetzelfde is als ‘gratis rijden’. Dat is bepaald niet het geval. Stroom is duur. Een simpel rekensommetje leerde ons dat een vergelijking van de kilometerprijs tussen de 330e en de 330i niet per definitie in het voordeel van de plug-in hybride hoeft uit te vallen. Met dank aan de relatief lage benzineprijs van dit moment. We willen maar zeggen: reken u niet te snel rijk.

Over rekenen gesproken: de 330e is leverbaar vanaf € 44.764 (leasen is mogelijk vanaf € 699 per maand), waarmee hij € 1.000 goedkoper is dan de even sterke en even snelle 330i (nu ja, die laatste heeft een 25 km hogere topsnelheid, maar dat is voor de statistieken). Een sterke aanbieding, temeer omdat de 330e zo goed als concurrentieloos is. Bij Mercedes kunt u terecht voor de C 350E. Die heeft weliswaar 27 pk meer dan de 330e, maar is ook 9K duurder. Audi heeft uitsluitend de A3 Sportback e-tron. Zes mille goedkoper, maar langzamer en – vooral – ‘slechts’ een A3. En dan houdt het op. Want u vindt de VW Passat GTE en de Lexus IS 300H toch niet echt een alternatief?

De BMW 225xe kent een vanafprijs van € 39.800. Lease: vanaf € 579 per maand.

EEwoud Hallebeekwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren. 

Filed Under: Opinie en blogs

Vorige artikel
Het nieuwe kantoor van Stibbe: klaar voor de toekomst
Volgende artikel
Column ZZA: Zeg, waar kom jij vandaan?

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×