• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: Renault Talisman

11 december 2017 door Advocatie Redactie

Door het aanhoudende cross over-geweld dat de auto-industrie al jaren in zijn greep heeft, zouden we bijna uit het oog verliezen dat er ook nog zoiets is als een klassieke zakensedan. Opdat wij niet vergeten, reed Advocatie met de Renault Talisman, die de ondankbare taak heeft het Franse hoofdpijndossier Laguna uit het collectief geheugen te wissen.

Door Ewoud Hallebeek

Na twee decennia zette Renault vorig jaar definitief een streep door de Laguna. Die auto was de eerste jaren van zijn bestaan van zulke slechte kwaliteit, dat de veel betere laatste generatie het geschonden blazoen niet meer kon oppoetsen. De naam Laguna was dermate besmet, dat de Régie besloot niet langer aan dat dode paard te blijven treken.

Enter de Talisman, wat voor de Fransen symbool staat voor een leven onder gunstig gesternte. De tijd zal het leren. Hoe dan ook heeft de Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker een oogstrelende auto afgeleverd, waarbij de bloedmooie Estate er wat ons betreft zelfs nog een schepje bovenop doet. Dat die station bij vluchtige beschouwing nauwelijks te onderscheiden is van de Mégane Estate (waar hij trouwens de nodige onderhuidse technische componenten mee deelt), beschouwen we dan maar als een onvermijdelijk gevolg van een herkenbaar familiegezicht. Dat geldt ook voor de onmogelijk brede B-stijl, die een blik over de linkerschouder tot een symbolische actie degradeert. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden.

De Talisman staat op het platform van de recent vernieuwde Espace (ze worden ook in dezelfde fabriek gemaakt) en heeft een wielbasis van 2,81 meter. Dat mag u lezen als: zeeën van binnenruimte. In dat interieur heeft Renault er veel werk van gemaakt om alles naar een hoger plan te tillen. En dat is gelukt: de materialen zijn fraai en de afwerking is zoals je in deze prijsklasse mag verwachten, zonder het niveau van BMW of Audi te evenaren.

Je hoeft niet heel lang te zoeken om her en der schoonheidsfoutjes te ontdekken (zo liet in onze testauto de zijkant van het dashboard een diepe afdruk achter in het leer van het linker voorportier), maar per saldo doorstaat het de toets der kritiek ruimschoots. De stoelen ontberen zijdelingse steun maar zitten fijn, omgevingsgeluid wordt effectief gefilterd en de standaarduitrusting is zonder meer royaal te noemen. Wij reden de Série Signature Limousin (het één na hoogste uitrustingsniveau) en daarmee bleef er weinig te wensen over.

De Talisman wordt uitsluitend geleverd met 1.6-liter viercilinder turbomotoren. De twee benzinekrachtbronnen (met 150 en 200 pk) zijn gekoppeld aan een zeventraps automaat. De drie diesels (108-160 pk) hebben zes versnellingen, zowel in de handgeschakelde als de automatische uitvoeringen. Wij reden de 200 pk-benzine (0-100 km/u in 7,6 seconden, topsnelheid 237 km/u), die adequaat zijn werk deed, met een lekker uitlaatgeluid bovendien, zonder het beest in ons los te maken.

Dat lag grotendeels aan de automatische versnellingsbak, die bepaald niet behoort tot het beste van wat de industrie te beiden heeft. Schokvrij wegrijden is zo goed als onmogelijk, zeker als de olie nog koud is, en de elektronica is soms wat traag van begrip, om in de Sportstand dan juist weer een hyperactief karakter aan de dag te leggen. Schakelen kan handmatig, maar niet met flippers achter het stuur, wat dan weer merkwaardig old school aanvoelt. In het dagelijkse woon/werkverkeer valt er prima mee te leven, maar bij een wat sportievere rijstijl zult u zich af en toe wat inschikkelijk moeten tonen.

En dan te bedenken dat wegligging en rijdynamiek op een ongekend hoog niveau staan. De Talisman is – de twee basisuitvoeringen uitgezonderd – standaard voorzien van vierwielbesturing, waarbij de achterwielen bij lage snelheden tegensturen en op hogere snelheden meesturen. Samen met het voortreffelijke onderstel zorgt dat voor een GTI-achtig bochtgedrag. Messcherp, verregaand neutraal en gezegend met voortreffelijke remmen. U zult het ons dan ook niet euvel duiden dat wij gedurende de testperiode een gemiddeld verbruik van 1 op 11,4 lieten noteren, daar waar Renault 1 op 17,2 belooft.

Het dashboard wordt gedomineerd door de (optionele) verticaal geplaatste 8,7-inch tablet (hallo, Tesla!), waar je zo’n beetje alles op bedient: natuurlijk de navigatie en de audio, maar ook de kleur van de sfeerverlichting, het motorgeluid, de stoelmassage en de verschillende rij-modi voor dempers, stuurbekrachtiging en transmissie.

Na wat geëxperimenteer kozen wij voor ‘alles in Sport’ behalve de versnellingsbak, die wij in Neutraal lieten staan. Een erg fijne combinatie. Net zoals de rest van de leefruimte, zij het dat de ergonomie soms wat te wensen overlaat. Dat de knop voor de cruise control tussen de voorstoelen zit, is tot daar aan toe, en ook de bedieningssatelliet achter het stuur is, voor wie niet dagelijks in een Renault zit, een kwestie van wennen. Ronduit onhandig is echter dat de meest gebruikte menu-knoppen rechts naast het touch screen zitten, waardoor je er net niet lekker bij kunt. Een missertje, net zoals de soms wat onduidelijke menustructuur.

De Renault Talisman is verkrijgbaar vanaf € 32.290 (de Estate heeft een meerprijs van € 1.200): net zo duur als de instap-VW Passat. Wilt u die laatste echter op hetzelfde uitrustingsniveau hebben, dan blijkt dat de Duitser al snel een paar duizend euro duurder uitvalt.

Overigens vissen er heel wat merken in de zelfde vijver. De Volvo S60, de Opel Insignia en de Skoda Superb, om er maar eens een paar te noemen, zijn allemaal even duur en even groot. Mag het vijf, zes mille meer kosten, dan komen ineens de BMW 3-serie, de Audi A4 en de Alfa Romeo Giulia binnen handbereik. De keuze is, kortom, reuze.

Maar laat er een SWOT-analyse op los, en u zult ontdekken dat de Renault Talisman ijzersterk scoort op het gebied van value for money. Laat u echter niet misleiden door die aantrekkelijke vanafprijs. Want de twee basisuitvoeringen (Life en Zen) kunt u gevoeglijk links laten liggen. U gunt uzelf immers vierwielbesturing en grote-mensen-wielen (lees: geen knullig 16-inch), hetgeen betekent dat u de folder feitelijk pas bij de Intens (vanaf € 36.790) hoeft open te slaan.

Wilt u ook het 8,7-inch touchscreen, het Bose audiosysteem en lederen bekleding, en dat wilt u, dan kunt u doorbladeren naar de door ons gereden Série Signature Limousin. Logischerwijs valt u als een blok voor de kleur Bleu Cosmos (€ 795) en dan staat er opeens, zonder verdere extra’s, toch 40 K onder de streep. Dat u het maar weet.

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Nomineer, en win een Vrijmibo voor 25 personen!
Volgende artikel
Column: Waarom ook banketbakkers advocaat moeten kunnen worden

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×