• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

BMW 5-serie Touring: evolutietheorie

22 mei 2017 door Advocatie Redactie

Afgelopen februari introduceerde BMW de nieuwe 5-serie (G30) sedan. Vorige week was het de beurt aan de Touring. In het Zuid-Duitse Garching, onder de rook van München, mocht de internationale vakpers kennismaken met deze Sport Business Estate, zoals BMW hem noemt. Advocatie was aanwezig en deed de eerste rijervaringen op. 

Door Ewoud Hallebeek 

De verse 5 Touring mag dan van top tot teen nieuw zijn, je moet voorwaar twee keer kijken om het verschil met zijn voorganger te zien. Evolutie in plaats van revolutie. Typisch BMW, maar ook een beetje saai. Aan de andere kant, in dit segment zitten kopers helemaal niet te wachten op een opwindende nieuwe designtaal. Die willen gewoon een keurig nette, relatief onopvallende auto. En BMW is niet te beroerd om aan die wens te voldoen. 

Waar dan weer helemaal niks mis mee is, want de nieuwe, speciaal voor Europa ontworpen Touring ziet er strak en modern uit. Het front is gelijkgetrokken met dat van de 7-serie, waarbij de koplampen volledig aansluiten op de nieren van de grille en de achterlichten verder om de hoeken van de spatschermen doorlopen. De nieuweling is langer (+35 mm), breder (+8 mm) en hoger (+ 36 mm) dan zijn voorganger, en dat extra volume is volledig ten goede gekomen aan de binnenruimte. Er passen nu zelfs drie kinderzitjes naast elkaar op de achterbank, zo verklaarde een BMW-woordvoerder met zichtbare trots, maar verwacht niet dat de hoofdruimte achterin op SUV-niveau zit. De fraaie aflopende daklijn vergt in dat opzicht nu eenmaal zijn tol. Overigens betekent ‘groter’ in dit geval niet meteen ook ‘zwaarder’. Dankzij ruimhartige toepassing van aluminium kon (afhankelijk van uitvoering en motorisering) tot 100 kilo gewicht worden bespaard.  

Met 1.700 liter laadruimte en een laadvermogen van 730 kg zult u bij de Ikea niet snel met de handen in het haar staan. De achterruit kan, als vanouds, afzonderlijk van de achterklep worden geopend. Het afdekzeil van de bagageruimte kunt u voortaan kwijt in het speciaal daarvoor bestemde vak onder de laadvloer. Wel zo praktisch.

Touring Rear

De geluidsisolatie is verbeterd en de standaarduitrusting verder uitgebreid. Kort gezegd heeft de Touring dezelfde uitrusting als de 5 sedan in Executive-uitvoering, wat betekent dat de auto standaard is voorzien van de heerlijke achttraps Steptronic automaat (nu ja, uitgezonderd de 520d, die af-fabriek een handbak met zes versnellingen heeft), LED-koplampen, navigatie, gescheiden airco, WiFi, alarm en een Display Key, waarop u kunt zien binnen hoeveel kilometer u moet tanken (wat je daar aan hebt, is ons een raadsel) en waarmee u het interieur kunt voorverwarmen of (optioneel) de auto zelf laat inparkeren. Het uitgebreidere head-up display is 70% gegroeid en er zijn apps die u eerder wekken als er file staat op de door u, de avond ervoor, ingegeven route, of alvast op zoek gaan naar een parkeerplek op de plaats van bestemming. Ten slotte is het 10-inch scherm bovenop de middenconsole nu ook met gebaren te bedienen. 

Onbegrijpelijkerwijs staat de 5 Touring standaard op miezerig 17-inch lichtmetaal. Een aanfluiting. Daarom een bindend stemadvies: calculeer een bedrag in voor 19-inch wielen.

Als benzine-instapper fungeert de 520i, voorzien van een tweeliter turbo met 184 pk en 290 Nm (0-100 km/u in 8,2 seconden, topsnelheid 225 km/u), gevolgd door de 530i, die het zelfde motorblok heeft, zij het nu met 252 pk en 350 Nm (6,5 sec, 250 km/u). Of de Touring ook in M5-uitvoering komt, is nog niet bekend. Tot die tijd fungeert de drieliter zescilinder 540i als meest potente benzinemotor (340 pk, 450 Nm, 5,1 sec, 250 km/u). 

InteriorOok het dieselaanbod begint met tweeliter viercilinders. De 520d (190 pk, 400 Nm, 0-100 km/u in 8 sec, 230 km/u) zal in Nederland naar verwachting de grootste verkoopaantallen voor zijn rekening nemen, maar vlak in dat opzicht de 525d niet uit. Die is slechts € 1.769 duurder, maar levert wel 231 pk en 500 Nm (0-100 in 6,8 seconden, 245 km/u), en dan zouden wij het wel weten. U vindt rijden in een viercilinder maar een armoedige toestand? Dan kunt u meteen doorlopen naar de 530d (265 pk, 620 Nm, 5,8 sec, 250 km/u) of de 540d (320 pk, 680 Nm, 4,9 sec, 250 km/u), die beide zijn voorzien van een drieliter zescilinder turbodiesel. Of u wacht nog eventjes tot na de zomer, als de M550d xDrive leverbaar wordt. Deze capo di tutti dieselcapi heeft vier (!) turbo’s, goed voor 400 pk en niet minder dan 760 Nm koppel. Daarmee zit u in 4,4 seconden op flitssnelheid – even snel als de huidige M5. De prijs van de M550d was op het moment van schrijven nog niet bekend, maar wij gokken op een bedrag net onder de € 115.000. Dat u het maar even weet.

Bij de persintroductie had BMW twee modellen beschikbaar: de 520d en de vierwielaangedreven 530d xDrive. Die eerste voldoet als economische kilometervreter (BMW belooft een gemiddeld verbruik van 1 op 20) meer dan uitstekend, maar enige sportiviteit hoeft u er niet van te verwachten. De 530d kreeg van ons daarentegen een staande ovatie. De zes-in-lijn is een absolute heerlijkheid, met een werkelijk fantastisch motorgeluid. Het volledig nieuwe onderstel mag dan aan sportiviteit hebben ingeboet ten faveure van comfort, maar zet de elektronica in de Sport-stand en alle puzzelstukjes vallen op hun plek. Scherp, snel, wendbaar, met een foutloze automatische versnellingsbak, een hoge mate van comfort en een interieurafwerking om je vingers bij af te likken. Wat wil een mens nog meer? 

De BMW 5-serie Touring is verkrijgbaar vanaf € 58.297. Dieselen kan vanaf € 69.311.

Reistip
München is typisch zo’n stad waar u op volle snelheid aan voorbij raast, op weg naar uw vakantiebestemming in Oostenrijk of Italië. Het is echter ook een prima gelegenheid om eens wat langer de benen te strekken, want u heeft er dan toch zo’n 800 km op zitten. Het is misschien niet de meest voor de hand liggende (lees: vakantievrolijke) plek denkbaar, maar mogen wij u in dit verband wijzen op concentratiekamp Dachau? Twintig kilometer ten noordwesten van München en slechts een kwartiertje rijden vanaf de rondweg. Het voormalig kampcommandanten-opleidingskamp is indrukwekkend gerestaureerd, met een al even indrukwekkend museum, en vormt een uitgelezen kans om, na een jaar hard werken, de dingen weer even in perspectief te zien. Dagelijks geopend van 09.00-17.00 uur.

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Deken: ‘Bezuinigingen advocatuur terugdraaien na ontluisterende uitspraken Teeven’
Volgende artikel
De Haan en deken niet nader tot elkaar over succesfee aardbevingszaak

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×