• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • Innovatie & Tech
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • GZL 2023
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Berkeley Bridge
    • EVE
    • Hoffelijk Juridisch
    • Intervisie Advocatuur
    • Mutsaerts
    • Nalanda
    • OSR
    • PO-Online
    • YER Legal

De advocaat die schrijft, blijft. Echt.

8 juni 2020 door Erik Jan Bolsius

I Chu Chao - Chao Legal

Kunnen advocaten eigenlijk schrijven? Rare vraag, want taalvaardig zijn ze. Ingewikkelde memo’s en dito pleitnota’s, ok, maar heldere teksten? Dat lukt zelfstandig advocaat I Chu Chao uitstekend, in twee talen zelfs.

Advocaat I Chu Chao schrijft inspirerend over haar vak, Intellectueel eigendomsrecht, IT-recht en privacy. Met Chao Legal is ze naast advocaat ook spreker, trainer en blogger. “Bloggen werkt heel goed voor mijn zichtbaarheid. Niet dat potentiële opdrachtgevers direct bellen na een publicatie, maar ik hoor vaak genoeg dat men weer iets van me op LinkedIn zag. Nee, dat wordt nooit als te veel ervaren. Iemand noemde het zelfs ‘dapper’ dat ik het zo consequent volhoud.”

Chao blogt regelmatig, en post content op LinkedIn, Instagram en Facebook. “Toen ik net voor mezelf begon anderhalf jaar geleden, schreef ik elke week. Ik heb een schema, maar inmiddels schiet het schrijven van een lang verhaal er nog wel eens bij in. Het moet geen moetje worden. Maar je kunt ook een microblogje schrijven, of een vlog opnemen met je telefoon. Ik zie het als personal branding.”

Chao schrijft over onderwerpen waar ze in haar werk mee bezig is. “Ik noem geen namen, want ik heb een geheimhoudingsplicht, maar dat zit nooit in de weg hoor. Er is zoveel om over te bloggen!”

Bijvangst

Haar doelgroep heeft ze wel scherp in haar achterhoofd, vertelt Chao: “Ik schrijf voor ondernemers die nog geen kennis van het onderwerp hebben. Collega-advocaten zijn bijvangst. Maar ook de generalistische general counsel die wel een juridische achtergrond heeft, ziet mijn hoofd regelmatig langskomen zo. Dan word je toch eerder genoemd als ze een advocaat zoeken.”

LinkedIn ziet Chao als haar voornaamste publicatiekanaal, daar heeft ze zelf al een goed netwerk van zo’n 2.000 contacten. Ze is geen social media expert, maar weet door ‘trial and error’ steeds beter wat er werkt: “Ik gebruik hashtags, weet inmiddels hoe lang de teksten zijn die je in LinkedIn in een oogopslag ziet en hoe groot de foto kan zijn. Ik kijk naar het aantal likes en views. Op Instagram check ik ook altijd hoeveel mensen mijn post hebben gezien.”

De tijd die Chao in haar personal branding steekt houdt ze niet zo bij, ze doet het in het weekend en ’s avonds. Waar mogelijk met hulp van apps. Al haar blogs publiceert ze in het Nederlands en Engels. “Ik schrijf meestal eerst in het Nederlands en dat laat ik automatisch naar het Engels vertalen. Daarna verbeter ik het. Dat is wel nodig, maar die vertaalprogramma’s worden steeds beter.”

Authentieke stijl

Bloggen zou alweer een achterhaald medium zijn, beweerde recent nog iemand die er verstand van heeft. Prima, dan noem je het content marketing, PR, kennisdelen, microbloggen, vloggen of instagrammen. De basis is steeds: in toegankelijke taal vertellen over je vak. Wie schrijft die blijft. Het werkt niet alleen voor I Chu Chao, maar ook voor andere (bekende) juridische bloggers en sociale mediasterren als Meester Leonie, Charlotte’s Law en collega Arnoud Engelfriet en dan vergeet ik er zeker nog een paar. Maar het zijn er geen honderd, durf ik te zeggen.

Wat zij goed doen? Ze durven zich uit te spreken, hebben een mening, een authentieke stijl en eigen toon, gaan recht op hun doel af, schrijven concreet en toegankelijk, laten vaak van zich horen. Veel advocaten vinden het lastig om een mening te geven in hun blogs, want ze kunnen altijd verschillende kanten op voor hun cliënt. En toch wordt zo’n stelling, gebaseerd op juridische kennis en in kraakheldere taal, echt meer op prijs gesteld dan een juridisch doorwrocht gedrocht. Ook door de directie of de juridisch opgeleide general counsel van een groot bedrijf.

Er is hoop. Recent ontving ik een uiterst leesbare blogpost van een eerstejaars student HBO-rechten, die haar tekst schreef in het kader van het vak schrijfvaardigheid. Als ook op universiteiten dat vak wordt gegeven heb ik er wel vertrouwen in. Dan kan de toekomstige generatie juristen cliënten in heldere taal vertellen waarom je bij hen moet zijn, kennis delen, en al schrijvend, (micro-)bloggend, vloggend aan een personal brand bouwen.

Groeiend gebruik metaverse stelt bedrijfsjuristen voor vragen

Lees meer

‘Handlangers’ halen flinke som geld binnen voor legal tech

Lees meer

Koen Vrieling, winnaar FRP Scriptieprijs 2022: “Afgescheiden vermogen komt internationale financieringspraktijk ten goede”

Lees meer

Elke advocaat kan meewerken aan baanbrekende uitspraken

Lees meer

Filed Under: Business, Nieuws

Vorige artikel
2,5 miljoen werkenden maken gebruik van noodmaatregelen
Volgende artikel
Mag niet: advocatenkantoor stelt stagiairs te werk op andere locatie dan patroons

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker voor de praktijk kansspelen, telecom en media

(Senior) Consultant Corporate Law Amsterdam

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Voorzitter Gouden Zandlopers-jury: ‘Ik verwacht weer een spetterende editie’
  • Frans bod van half miljard voor IT-bedrijf Ordina, advies van Houthoff en Stibbe
  • Hoge Raad bevestigt oordeel hof dat Deliveroo-bezorgers in loondienst werken
  • Nieuwe Uitdaging bij… Kneppelhout, CMS en Advocaten Familie- & Erfrecht
  • Wie worden uitgeroepen tot de beste en meest talentvolle procesadvocaat van 2023?

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers 2022
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×