• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • Innovatie & Tech
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • GZL 2023
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Berkeley Bridge
    • EVE
    • Hoffelijk Juridisch
    • Intervisie Advocatuur
    • Mutsaerts
    • Nalanda
    • OSR
    • PO-Online
    • YER Legal

‘Een crisis? Grijp je kans!’

20 april 2020 door Erik Jan Bolsius

Saul

Vermoeiend, een crisis als kans zien? Je hoeft geen naïeve positivo te zijn om er juist nu iets van te maken. Marketingexpert Erwin Wijman adviseert. “Bedenk eens een maffe billboardcampagne, de exploitanten van buitenreclame laten nu hun prijzen flink zakken.”

­“Een advocatenkantoor heeft nu eindelijk tijd om aan zijn merk te werken!” Een van Nederlands bekendste marketingdeskundigen Erwin Wijman heeft genoeg ideeën over wat advocaten kunnen doen als het werk even terugloopt. Hij is een van auteurs van het afgelopen week verschenen boek Never waste a good crisis, waarin experts de tien wetten van crisismanagement beschrijven.

“Eigenlijk ben je als advocatenkantoor altijd druk, altijd bezig met cliënten, het bijhouden van je vakliteratuur, opleidingspunten verzamelen, never a dull moment. Maar als je nu iets meer tijd hebt, zou ik gaan bloggen, aan de website werken, meer aan marketing gaan doen. De advocatuur had de luxe dat dat niet echt hoefde, het werk kwam toch wel binnen. Als dat nu anders is, is dit het moment om jezelf meer onder de aandacht te brengen van je cliënten.”

Volgens Wijman is het niet zo moeilijk, noch duur om aandacht te trekken. Hij suggereert om eerst onderzoek te doen naar hoe je wordt gezien, als kantoor. “Vraag ‘Wat vind je van ons merk?’ via een online enquête. En noem het geen enquête, maar zet bijvoorbeeld in de onderwerpregel: ‘Geef nu je eerlijke mening over ons kantoor’. Na zo’n onderzoek weet je hoe mensen tegen je kantoor aankijken.” Die kennis vormt de basis voor al je vervolgstappen, zoals bloggen en nieuwsbrieven sturen.

Blogs werken nog steeds ‘als een dolle’

Wijman adviseert advocaten te gaan bloggen, omdat dat nog steeds erg goed werkt voor de online vindbaarheid van de website. De onderwerpen liggen voor het oprapen met alle nieuwe regels en maatregelen, denkt hij: “Blogposts kun je koppelen aan mailings naar cliënten. Dat werkt als een dolle. Het hoeven geen ingewikkelde nieuwsbrieven te worden met plaatjes en vormgeving. Een eenvoudige mail kan ook, over nieuwe dingen in je vak, een zaak waar je ingedoken bent, een inspirerend voorbeeld uit het buitenland. Ontvangers van de nieuwsbrief willen ook lezen wat er bij jou op kantoor gebeurt, iets persoonlijks van de medewerkers, wat houdt ze bezig? Of vertel wat jullie doen om klanten door de crisis te helpen, belicht je expertise.”

Wijman adviseert nadrukkelijk om ook regelmatig op LinkedIn te publiceren. “Dat kan in een kort bericht, als het inhoudelijk relevant is. Wat je ook doet, laat vaker je neus zien, online. En als je wat tijd hebt, kun je ook een rondje cliënten bellen, ook dat wordt erg op prijs gesteld.”

Billboardcampagne

Wijman verwijst naar een andere auteur van het boek, social media-adviseur Elja Daae. Zij adviseert juist nu meer werk te maken van social media. “Wat houdt je tegen om een van de eerste advocatenkantoren op TikTok te worden?” Een out of the box-idee van Wijman is geïnspireerd op een autodealer die in de vorige crisis een groot billboard langs de snelweg plaatste met de tekst ‘Stop de recessie, koop een Porsche’: “Dat kan een advocatenkantoor ook: bedenk eens een maffe billboardcampagne, de exploitanten van buitenreclame laten nu hun prijzen flink zakken.”

Waar Wijman het over marketing in crisistijd heeft, gaan de andere wetten van crisismanagement in Never waste a good crisis over financiën, bedrijfscultuur, turnaround management, innovatie, leiderschap, businessmodellen, innovatie en globalisering. Ze worden gelardeerd met opbeurende quotes en cases van bedrijven die al menig crisis overleefden. Niet origineel, wel opbeurend wellicht is deze van de Amerikaanse generaal Patton: “Ik meet het succes van iemand niet af aan hoe hoog hij klimt, maar aan hoe hij hoog hij weer opveert als hij de bodem raakt.”

Filed Under: Business, Opinie en blogs

Vorige artikel
Porsche Taycan: overtuigende eerste poging
Volgende artikel
Snelste groeier Dentons: ‘De fusie heeft onze jonge partners geholpen sneller te groeien’

Primary Sidebar

Topvacatures

Gevorderd advocaat-stagiaire / beginnend medewerker Amsterdam

Advocaat-stagiaire | Corporate M&A (m/v/x) Amsterdam

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • De Gouden Zandlopers 2023: nomineer nu in deze negen categorieën!
  • FTM: Zuidaskantoren hebben grote invloed op afstudeerrichting fiscaal recht
  • PwC introduceert chatbot die wereldwijd ruim vierduizend advocaten gaat helpen
  • Amerikaanse rapper Notorious B.I.G. inspiratie voor Nederlands recht, aldus partner AKD
  • Nieuwe seizoen begonnen van podcastreeks ‘De Erfrechtadvocaat’

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers 2022
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×