• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
  • Innovatie & Tech
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • GZL 2022
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Berkeley Bridge
    • EVE
    • Hoffelijk Juridisch
    • Intervisie Advocatuur
    • Mutsaerts
    • Nalanda
    • OSR
    • PO-Online
    • YER Legal

Stuur je een urenstaat, of vertel je wat je gedaan hebt?

15 maart 2021 door Erik Jan Bolsius

Facturen sturen

Noem het ouderwets, maar ik maak elke factuur nog altijd ‘met de hand’: ik omschrijf erin wat ik gedaan heb. Dat zouden advocaten ook moeten doen, echt aandacht besteden aan hun factuur.

Natuurlijk is het omslachtig, elke factuur op maat maken. Maar ik heb een broertje dood aan zo’n ‘handig’ facturatiepakket voor ondernemers, omdat ik in die ene regel nooit echt kan vertellen wat ik heb geleverd. Een korte blog hierover – Why don’t I tell you what I did by sending you an invoice van de juridische marketeer Friedrich Base – bevestigt dat deze manier van werken niet zo gek is. De auteur stelt dat het beledigend is voor de cliënt als je verwacht dat hij in de factuur moet zoeken naar wat er nou echt gedaan is.

Hij heeft een punt. De meeste advocatenrekeningen zijn een droge urenverantwoording. Iemand die niet goed ingevoerd is in de cijfers, haalt er weinig uit. Of advocaten überhaupt nog op urenbasis moeten werken, daar hebben we het nog wel eens over, maar het gaat erom dat in die urenoverzichten, hoe gedetailleerd ook, niet echt staat wat er is gedaan. En onderaan de streep staat wel een bedrag waar menig cliënt even van schrikt, of het nou een bedrijf is of een particulier. Niet zelden leidt zo’n factuur dan ook tot discussies.

Medium is the message

Een rekening is ook een communicatiemiddel, wil ik maar zeggen. The medium is the message, zeggen de Amerikanen. Dus eigenlijk zegt zo’n factuur: ik heb zoveel uren ‘gemaakt’ voor dit bedrag per uur. Jammer, de advocaat die dat doet, doet zichzelf en zijn intellectuele, creatieve, mooie werk erg tekort. Die uren zijn een resultaat van hard werken aan een oplossing voor een groot probleem van je cliënt. Met die inspanning geeft de advocaat zijn cliënt zijn nachtrust terug. Waarom staat dat er niet?

Op zichzelf is het verantwoorden van je uren natuurlijk niet verkeerd, maar dat is het wel als zo’n brei aan cijfers de enige manier is waarop advocaten zich verantwoorden. Het is echt een misverstand te denken dat je daarmee vertelt wat je echt gedaan hebt. Waarom omschrijf je het geleverde resultaat niet, waarom geef je geen toelichting op de werkzaamheden? Overigens hoeft dat helemaal niet alleen in de factuur, dat kan ook in het begeleidende mailtje. Of nog beter, je kunt in persoonlijke updates toelichten wat je gedaan hebt, per mail of in gesprekken met de cliënt over de voortgang van het project.

Factureren is leuk

Wees eerlijk, facturen sturen is best leuk om te doen. Het geeft voldoening als de rekening eruit kan, en het zicht op betaling maakt het nog leuker. Met een kleine extra inspanning vertel je er een stuk meer mee, je laat zien dat je trots bent op je werk en presenteert het resultaat.

Of is die echte factuur eigenlijk een lastige exercitie als je niet goed kunt uitleggen wat je geleverd hebt? Zit daar de moeite, is dat de reden dat je een urenstaat stuurt, in plaats van een goede verantwoording van wat je doet?

Pinsent Masons is goed geland in Amsterdam

Lees meer

Bestuurder af, en dan?

Lees meer

Weg met de grote ego’s, ga dienend leiden

Lees meer
Joha Verhagen (Boels Zanders)

Vreemde eend in de bijt: kantoorbestuurders van buiten de advocatuur

Lees meer

Alle advocaten aan de podcast

Lees meer
KPMG Amsterdam

KPMG UK verdubbelt omvang van juridische praktijk

Lees meer

Filed Under: Business, Opinie en blogs

Reageer
Vorige artikel
Column: Commer en Kwel Advocaten
Volgende artikel
Corona en huur: de eerste bodemuitspraken

Primary Sidebar

Topvacatures

Senior Manager Amsterdam

Manager Amsterdam

Meer vacatures

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • KNB wil ‘grijze lijst’ met verdachte cliënten
  • Pinsent Masons is goed geland in Amsterdam
  • Advocaten toeslagenaffaire klagen over de Belastingdienst: compensatie duurt langer door onvolledige dossiers
  • Shell Shell verwisselt De Brauw voor Clifford Chance bij hoger beroep tegen Milieudefensie
  • Ex-advocaat Sanderink voorwaardelijk geschorst voor vier maanden

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers 2022
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×