• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Contact

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
  • Innovatie & Tech
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
  • Rechtsgebieden
    • Arbeidsrecht
    • Financieel recht
    • Huurrecht
    • Notariaat
    • Privacyrecht

The detail ís the devil voor advocaten

1 februari 2021 door Erik Jan Bolsius

Devil in the detail

Natuurlijk, the devil is in the detail. Een advocaat die een detail over het hoofd ziet, kan worden aangeklaagd voor een beroepsfout, met grote gevolgen. Maar dat perfectionisme is soms ook hinderlijk. Op deze manieren kun je afrekenen met die duivelse details.

Helaas is the detail echt duivels voor advocaten. Het aangeboren of aangeleerde, ingesleten perfectionisme waarmee ze met taal omgaan, zit in de weg bij het schrijven. Dat geldt voor een pleitnota, een legal opinion, maar ook voor een nieuwsbericht, een whitepaper, een blogpost of een kort bericht op social media. Het lijkt wel of advocaten zich ervoor schamen om vlot te schrijven, alsof je dan geen expert zou zijn. Juist wel! Een echte expert kan ook een ingewikkeld advies kort en duidelijk opschrijven.

Als ik u was

Gelukkig drukken advocaten hun klanten steeds vaker op het hart dat ze hen echt niet zullen overstelpen met lange adviezen die uitmonden in ‘het kan vriezen, het kan dooien’, of ‘aan u de keuze’. Natuurlijk kiest een klant zelf, maar een kort, helder advies met een ‘als ik u was, zou ik A doen’, wordt echt op prijs gesteld.

Taalvaardigheid is een eerste vereiste voor advocaten. Er zijn advocaten die echt niet goed kunnen schrijven, maar dat gebeurt zelden. Ze zijn er eerder te bedreven in: als je je ontzettend bewust bent van taal, helpt dat niet voor het spontane schrijfproces dat je nodig hebt om een goed advies te schrijven. Sterker, je begint niet voordat je het allemaal hebt uitgedacht. Of je begint wel, maar doet er eindeloos over, omdat al die details erin moeten. Het is dat stemmetje in je achterhoofd dat waarschuwt: ‘heb je echt alles genoemd?’  

Doorwrochte opinie

Als advocaat heb je de taak om je cliënt alle juridische risico’s, uitdagingen en uitzonderingen te schetsen. Maar doe je dat in eindeloze brei van woorden, waarin je niks over het hoofd ziet? Hoe bevrijdend is het om over die drempel van je eigen perfectionisme heen te stappen?

Eens in de zoveel tijd schrijf je wellicht de meest doorwrochte opinie voor die ene zaak die dat nodig heeft, maar veel vaker wil geen enkele klant al die details terugzien in het advies. Die geloven ze wel, die leiden maar af van waar ze de hele dag mee bezig zijn, ondernemen, innoveren, investeren, wheelen en dealen.

Vijf tips voor advocaten bij het opstellen van een toegankelijk advies 

1. Ben je gewend bent heel gestructureerd te werken, doe dat dan ook bij het schrijven van je pleitnota of advies. Maak vooraf een schema en een synopsis, zoek de bronnen die je nodig hebt, en ga daarna schrijven.

2. Ben je meer van de intuïtieve aanpak? Dat kan goed, begin je verhaal alsof je het aan de lunchtafel aan collega’s zou vertellen en schrijf eerst je hoofd leeg. Daarna lees je het goed door, en ga je schaven, schrappen en desgewenst perfectioneren. 

3. Begin met de conclusie, geef op meta-niveau aan waar je stuk over zal gaan en vul het daarna pas aan. Laat de lezer, of dat nou een rechter, de wederpartij of een zakelijke klant is, niet te lang in het ongewisse.

4. Bij langere adviezen: geef een samenvatting, en zet daar ook al je mening in. De klant is er enorm mee geholpen.

5. Realiseer je dat jij wordt ingehuurd om jouw expertise en dat cliënten er blind op (willen) vertrouwen dat jouw advies niet uit de lucht komt vallen. Alle voetnoten en juridische details kan ze meestal gestolen worden. Zet ze in een bijlage.

NautaDutilh kantoor

NautaDutilh trekt vierkoppig IT-advocatenteam van DLA Piper aan

Lees meer
Notariaat team Hermans Schuttevaer

Voltallig notariaat Wintertaling stapt over naar Hermans & Schuttevaer

Lees meer

Advocaat, kijk verder dan die ene zaak

Lees meer
Hiil motto website

Dit zijn de innovaties die de juridische sector écht veranderen

Lees meer
Pinsent Masons

Brits Pinsent Masons opent kantoor in Amsterdam, trekt Baker McKenzie-partner aan

Lees meer
Devil in the detail

The detail ís the devil voor advocaten

Lees meer
Vorige artikel
Baker McKenzie, DLA Piper, Dentons zijn ‘s werelds sterkste advocatenmerken
Volgende artikel
Column Zo Zuidas: snakken naar een ouderwetse kantoordag

Categorie: Business, Opinie en blogs

Primaire Sidebar

Zoeken

Topvacatures

Advocaat-medewerker Infrastructure Amsterdam

Hoofd juridische ondersteuning, team Handel Den Haag

Meer vacatures

Best gelezen

  • Legal Women in gesprek met Sigrid Kaag: ‘Er is een betonnen plafond’
  • Leaders in Finance met Marguerite Soeteman-Reijnen, RvB Aon Holdings & RvC NautaDutilh
  • Advocaat, kijk verder dan die ene zaak
  • Kantoor Pels Rijcken Overleden oud-bestuursvoorzitter Pels Rijcken beschuldigd van miljoenenfraude
  • Notariaat team Hermans Schuttevaer Voltallig notariaat Wintertaling stapt over naar Hermans & Schuttevaer

Wagner

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • De Gouden Zandlopers 2020
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen
  • Naar Sdu Webshop

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×