Column: Toveren op kantoor

Veel mensen roepen ‘Ik ben niet creatief!’ Dat is best jammer, want iedereen is creatief, alleen vergeten we dat vaak als we volwassen en serieus worden. Het goede nieuws: je kunt het weer terugtoveren.

Door Fleur Brockhus, schrijver van o.a. De urenfabriek en De inspiratiepraktijk

Wij schepsels willen zelf ook scheppen. Dat zit in onze natuur. Daarom is het onnatuurlijk om te stoppen met creëren.

Ooit vroeg ik tijdens een lunchafspraak met een aantal collega’s van een verzekeringsbedrijf welke creatieve uitlaatklep zij hadden. Ze keken mij op een na stomverbaasd aan en begonnen vervolgens schuchter te lachen. Totdat degene tegenover mij vertelde dat ze graag fotografeert en dat zij daar na haar pensioen veel meer tijd voor gaat maken. Degene rechts naast mij biechtte op dat zij vroeger wel piano speelde, maar daar nooit meer tijd voor heeft. De piano is nu voor de kinderen. Degene links naast mij zag zijn wijnmakerij als een uiting van creativiteit en de laatste persoon zei dat ze graag zong. “Maar niet professioneel of zo.” Iedereen bleek een eigen vorm van creativiteit te bezitten, maar ze maakten deze kunst allemaal klein en ze maakten er geen tijd voor.

Waarom ‘ontgroeien’ we onze creativiteit eigenlijk? Volgens Lucas Dols, oprichter van Sounds of Change, ligt dat deels aan het onderwijs. “Als een kind leert lopen, zeggen we niet na vijf meter: stop er maar mee, je hebt geen talent! Laten we kijken op welk moment we stoppen met kinderen stimuleren om hun creativiteit te uiten. Dat moment is heel belangrijk. Als we ouder worden gaat het namelijk ineens over goed of fout, talent of geen talent, mooi of lelijk, hoog of laag cijfer. En die oordelen zijn dodelijk voor het behouden van je creativiteit.”

Lucas geeft creatieve muziekworkshops bij onder andere grote advocatenkantoren. Met die inkomsten realiseert hij trainingsprogramma’s in conflictgebieden in het Midden Oosten. Wat levert zo’n workshop advocaten op? “Op kantoor vind je allerlei sociale structuren. In mijn workshops probeer ik door improvisatie en creatieve groepsprocessen de oordelen van mensen over zichzelf en hun omgeving uit te stellen. Dat maakt ruimte voor ontspanning, verbinding en creativiteit. Creatieve uitingen zijn namelijk waardevol voor je kantoor, want je leert jezelf en elkaar op een andere manier kennen. En creativiteit staat aan de basis van het oplossen van uitdagingen in de steeds complexere wereld waarin we leven. Goed kunnen luisteren naar je cliënt, doorvragen, de zaak van verschillende kanten bekijken en nieuwe mogelijkheden zien, dat vergt creatief denkvermogen. En dat denkvermogen is er al, alleen hebben we het soms weggestopt. Of durven we het niet te laten zien.”

Ik geloof zelfs dat het helend kan werken om dingen te bedenken en te maken. En dat hoeft dan niet meteen iets groots te zijn als een bestseller, Banksy of panfluitconcert. Het hoeft niet eens iets te zijn wat je deelt met de hele wereld. Begin bescheiden, maak gewoon iets voor jezelf. Zie de tijd die je daarvoor neemt als een geheime affaire (zo hoorde ik Elizabeth Gilbert eens iemand adviseren in haar podcast). En meet na een tijdje het effect op je humeur, energie en prestaties. Big magic.

    | Mail de redactie | Print