• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Column: Delen, die financiële cijfers!

27 mei 2014 door Advocatie Redactie

Hoeveel geld staat er op uw rekening? Hoeveel komt er deze maand nog bij en wat gaat er nog uit? Dat weet u vast wel ongeveer. Hoe anders is dat op kantoor. De meesten hebben waarschijnlijk geen flauw benul van de financiën van het kantoor waar ze voor werken. Een gemiste kans.

Door: Max Wohlgemuth Kitslaar – Maxmundo

Salaris, en wat schnabbels wellicht, zorgen voor de inkomende stroom (voldoende cash flow). De hypotheek, de auto, de energierekening en de huishoudpot vormen de grootste kostenposten. Afhankelijk van wat er overblijft, wordt de camping in Zeeland geboekt of laat u zich met bandje om de pols verwennen in Club Med op de Malediven (winst). Gelukkig zijn we intussen bijna allemaal in de positie dat we met weemoed terug denken aan het aftellen naar de dag dat de stufi werd gestort.

Volledig onder controle dus. Hoe anders is dat op kantoor. Weet u hoe het er bij u op de zaak financieel voorstaat? De meesten hebben waarschijnlijk geen flauw benul van de financiën van het kantoor waar ze voor werken. Dat is een gemiste kans. Waarom? Wel eens van Open Book Management gehoord? Let op.

Open book management is een wijze van bedrijfsvoering waarbij het voltallige personeel, van de receptionist en de schoonmakers tot aan de partners, op verhelderende wijze inzicht krijgt in de financiële cijfers. In spelvorm, inclusief scoreborden en beloningen, leren medewerkers het verband tussen hun werkzaamheden en de belangrijkste financiële indicatoren van de organisatie. Bij die aanpak gaat de dagelijkse werkpraktijk gewoon door, maar komt er een spelelement bij. Zo weet iedere medewerker waaraan (financieel) succes wordt afgemeten, waaraan hij een bijdrage kan leveren en dat hij medeverantwoordelijk is voor het resultaat.

De grondlegger van Open Book Management is Jack Stack, de huidige CEO van het Amerikaanse SRC Holdings. Stack nam in 1983 een bijna failliete bedrijfsdivisie over en ontwikkelde Open Book Management als een methode om de divisie weer winstgevend te maken. Hij gaf zijn personeel niet alleen op verhelderende wijze inzicht in de financiële cijfers, maar hij liet hen ook op speelse wijze het verband zien tussen hun werk en de belangrijkste financiële indicatoren van de organisatie. Met succes: de sales explodeerden, ziekteverzuim en werknemersverloop daalde naar zo goed als nul en werknemersaandelen stegen binnen 2 jaar van 10 dollarcent naar 8.45 USD.

 Stacks methode kreeg navolging van grote bedrijven waaronder Harley Davidson, Southwest Airlines en John Deere. Deze ondernemingen maken gemiddeld bijna drie keer zoveel winst en groeien ruim twee keer zo hard als vergelijkbare bedrijven. Bovendien zijn ze beter bestand tegen economische dippen.

Maar er is meer. Open Book Management vergroot het gevoel van eigenaarschap, stimuleert het delen van ideeën en wakkert ondernemerschap op de werkvloer aan. Bovendien sluit het goed aan bij het professionele gebruik van sociale media, de hang naar transparantie en het verlangen van vooral jonge medewerkers om te weten wat hun bijdrage is aan het geheel.

Wat zou het mooi zijn als een van de grote Zuidas kantoren overwoog om over te gaan tot het invoeren van openheid over haar cijfers, en zich op die manier te onderscheiden van de rest. Het zou een prachtig novum zijn. Want niet alleen zou het een positieve boost geven aan het kantoor zelf en aan haar medewerkers, ook is aangetoond dat klanten van een Open Book onderneming een groter gevoel van tevredenheid ervaren. Kan helemaal geen kwaad, daar in de Zuidas-jungle.

Filed Under: Column

Vorige artikel
Column: de kwestie Stelling oogst oorverdovende stilte
Volgende artikel
Column: Klaar voor het WK?

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Corporate / MenA Utrecht

Advocaat medewerker Onderneming en Commerciële Geschillen Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nieuwe Uitdaging bij… EntzingerScheltinga Arbeidsrechtadvocaten, Wille Donker en Florent

  • Wie zit er straks aan de knoppen? AI als ruggengraat: deel II

  • Britse advocaat geschrapt na werken en declareren voor drie werkgevers tegelijk

  • Vlaamse advocaat voor rechter na het met zijn BMW inrijden op een terras

  • De passie van John Brökling: vrijwillig als redder de zee opgaan

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×