• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Contact

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
  • Innovatie & Tech
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
  • GZL 2021
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Berkeley Bridge
    • Intervisie Advocatuur
    • Mutsaerts
    • Nalanda
    • PO-Online
    • YER Legal
  • Rechtsgebieden
    • Arbeidsrecht
    • Financieel recht
    • Huurrecht
    • Notariaat
    • Privacyrecht

Column: Let’s kill all lawy… Let’s kill the messenger

11 september 2018 door Advocatie Redactie

Enkele weken geleden publiceerde Advocatie een artikel over de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De strekking: veel advocatenkantoren uit de top 50 van Advocatie overtreden met hun websites de AVG. De bevindingen waren gebaseerd op een onderzoek van een commerciële aanbieder van AVG-diensten.

Door Lucien Wopereis, hoofdredacteur Advocatie

Het gekrakeel op Twitter was niet van de lucht. Betaalde content, een advertorial, zo luidde het verwijt. Allereerst daarover: de betreffende aanbieder heeft niets betaald. Er is in mijn tijd als hoofdredacteur nooit een stiekeme deal gesloten met een aanbieder van diensten of producten. Wij plaatsen advertorials op Advocatie, maar die hebben een achtergrondkleurtje en sinds enige tijd gebruiken we ook weer de rubriekskop ‘advertorial’.

Natuurlijk zijn wij voorzichtig met materiaal dat is aangeleverd door commerciële partijen. Wij weten uiteraard donders goed dat onderzoek of kopij ingezet kan worden om bekendheid of marktaandeel te verwerven.

En toegegeven: we hadden in het betreffende artikel op een enkel onderdeel met net iets meer distantie kunnen schrijven over het onderzoek.

Maar de verontwaardiging van de Twitteraars lijkt vooral ingegeven door het feit dat Advocatie ruimte gaf aan een relatief onbekende partij die de advocatuur eens even een lesje kwam leren. Nota bene, op het eigen field of expertise. Wat is dan de reflex: je maakt de boodschapper verdacht.

In weerwil van de kritiek raakte het artikel een snaar bij een brede groep lezers, want het staat inmiddels hoog in de Top 10 van best gelezen artikelen van dit jaar. Verder gaven vier verschillende grote kantoren in het artikel desgevraagd toe dat ze een aantal AVG-zaken inderdaad nog niet helemaal op orde hadden. Daarmee is ook voor een belangrijk deel het verwijt van tafel dat het onderzoek inhoudelijk niet deugde.

Vorige artikel
Column: war on domheid
Volgende artikel
Column: Bullshit jobs

Categorie: Column

Primaire Sidebar

Zoeken

Topvacatures

Juridisch medewerker bestuursrecht in deeltijd (student of pas afgestudeerd) Zwolle

Advocaat medewerker Arbeidsrecht Rotterdam

Gevorderd stagiaire of beginnend medewerker Arbeidsrecht Amsterdam

Meer vacatures

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • IND Advocaten kaarten misstanden bij de IND aan: ‘Overeenkomsten met toeslagenaffaire’
  • Sidney Smeets stapt op als D66-Kamerlid na meldingen grensoverschrijdend gedrag
  • NOvA’s platform voor inclusie en diversiteit: ‘Het moet niet blijven bij een modegril’
  • Kamervragen over maximumlengte processtukken; kort geding dient op 26 mei
  • M&A OverFusies League Tables 2021 Q1: Loyens & Loeff, NautaDutilh, deBreij aan de leiding

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers 2021
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen
  • Naar Sdu Webshop

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×