• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Faillissement van de Maand: Kroymans

6 mei 2010 door Advocatie Redactie

Vanaf deze week starten we met een nieuwe maandelijkse, door Legal Insolve gesponsorde rubriek: het Faillissement van de Maand. In de rubriek besteden we aandacht aan de achtergronden van een actueel faillissement en het werk van curatoren. We trappen af met Kroymans. Dat ging in maart 2009 failliet, maar vorige week werd bekend dat Kroymans een fiscale schuld heeft van bijna € 55 miljoen. Curatoren Frits Kemp (Fort Advocaten) en Cees de Jong (Van Benthem & Keulen) onderzoeken de zaak, die Kemp vergelijkt met een “ingewikkeld, maar interessante puzzel”. Eén ding weet hij zeker: “Die schuld van 54,8 miljoen, dat wordt méér.”

”Het is niet makkelijk een goede inschatting te maken van de schuld aan de Belastingdienst, banken en importeurs,” zegt Kemp. Hetzelfde geldt voor veel andere rekensommen rondom het faillissement. De schade vaststellen kost tijd. Veel tijd.

De Kroymans-groep bestond aanvankelijk uit drie takken; de import- en garagebedrijven (ondergebracht in ongeveer zeventig vennootschappen), de onderdelenbedrijven en de lease- en financieringsvennootschappen, oftewel de leasing-poot. De eerste groep is failliet. De tweede groep is verkocht aan een vennootschap buiten de groep, maar verkeert door torenhoge schulden – € 185 miljoen op het moment van verkoop – in “zwaar weer”. Ook de leasing-poot is verkocht, maar kampt met een schuld van vermoedelijk rond de € 500 miljoen. Deze derde tak wordt volgens Kemp afgebouwd. “Als de verkoop genoeg opbrengt, blijven de lease- en financieringsvennootschappen bestaan.”

De bijna zeventig dochterbedrijven van Kroymans stonden na het faillissement van de holding, waar alle activiteiten van Kroymans onder vallen, aanvankelijk nog overeind. Inmiddels zijn ook deze dochterbedrijven allemaal failliet verklaard. Al het personeel – tweeduizend man in totaal – is ontslagen. Een derde van hen heeft een nieuwe baan gevonden als gevolg van een doorstart.

Mogelijk fraude

De curatoren onderzoeken momenteel of in de laatste maanden voor het faillissement fraude is gepleegd. Vlak voor het faillissement verkocht Kroymans in overleg met ABN Amro, ING, Fortis en de Rabobank enkele gezonde bedrijfsonderdelen voor het symbolische bedrag van een euro aan Citadel Enterprises, een zusterbedrijf van Kroymans. De banken traden ook bij dit zusterbedrijf op als financiers. Als de onderdelen niet verkocht waren, hadden de schuldeisers er bij de boedelverkoop waarschijnlijk veel geld aan overgehouden.

Daarom zijn de curatoren een Paulianaprocedure gestart tegen de verkoop aan Citadel Enterprises, die momenteel aanhangig is bij de rechtbank in Amsterdam. “De banken willen zich in die procedure mengen. De rechtbank moet daar nog over beslissen,” zegt curator Cees de Jong. “Zij willen dat de transacties niet worden aangetast.” Volgens De Jong kan de uitkomst van deze procedure nog twee jaar op zich laten wachten.

Volgens Kemp is onduidelijk wie verantwoordelijk is voor de onderdelenverkoop aan Citadel Enterprises. Kroymans en de banken wijzen elkaar aan als schuldige. “Alleen nader onderzoek kan uitwijzen wie dit heeft bedacht, waarna het nog een hele rekensom wordt om de schade vast te stellen,” zegt Kemp. Als vervolgens blijkt dat er waardevolle dingen verdwenen zijn, kunnen de curatoren in het uiterste geval aangifte doen omdat een strafbaar feit is gepleegd.

Ook of Kroymans’ administratie en financiële verslaggeving in orde was, is volgens Kemp “moeilijk te doorzien”. “Het ging om een groepsbestuur van 65 vennootschappen. Soms liepen de administraties door elkaar heen. Het is heel ingewikkeld om al die gegevens achteraf weer aan elkaar vast te knopen. De administratie is in elk geval wel een van de dingen waar we ons zorgen over maken; ook die onderzoeken we nog.”

Financiële crisis

Het bedrijf van Frits Kroymans groeide de afgelopen jaren met geleend geld uit tot een bedrijf met vierduizend werknemers. In 2008 realiseerde het bedrijf volgens het FD nog een omzet van twee miljard euro. Toen de vraag naar benzineslurpende auto’s door de economische crisis inzakte, ging Kroymans begin 2009 failliet als gevolg van de grote schuldenlast. Kroymans verkocht vooral grote en dure auto’s, waaronder veel Ferrari’s. De import van het Amerikaanse GM – Cadillac, Corvete en Hummer leidde tot zware verliezen. Bovendien liep een beoogde uitbreiding in Duitsland verkeerd af.

Bijna alle auto’s van het bedrijf Kroymans – “acht- tot negenduizend” – zijn inmiddels verkocht of geveild, wat meer dan 71 miljoen euro heeft opgeleverd. Dat geld moet nog verdeeld worden onder de banken, leasevennootschappen en curatoren.

Hoeveel vermogen Kroymans zelf nog overheeft, weet Kemp niet. “Daar heb ik geen zicht op, ik ben niet zijn persoonlijke curator. Maar ik weet wel dat hij een persoonlijke borgtocht – een schuld – heeft betaald van € 25 miljoen. Van de banken moest hij die 25 miljoen in zijn bedrijf steken, en dat bedrag is hij kwijt. Verder weet ik dat zijn positie in de Quote 500 gebaseerd was op de waarde van zijn concern. Ook dat vermogen heeft hij niet meer. En in de krant stond dat Van Lanschot Bankiers een kort geding tegen hem heeft gevoerd.”

Kroymans bezat zelf een grote collectie “museum-Ferrari’s”, die door de banken in beslag werd genomen als onderpand voor de schulden. Hij mocht ze terugkopen, maar heeft dat niet gedaan. Inmiddels zijn de historische Ferrari’s voor € 16,5 miljoen verkocht aan een Amerikaan.

Niets bijzonders

Het meest opmerkelijke aan deze faillissementszaak vindt curator De Jong dat “auto’s en emoties zo dicht bij elkaar liggen”. “Mooie auto’s, dat spreekt veel mensen aan. Vooral in combinatie met een grote ondernemer die zich geprofileerd heeft, en vervolgens gevallen is. Het roept allerlei gevoelens op bij de media en het publiek.”

Voor heel veel andere faillissementen geldt dat niet, zegt De Jong. “Deze week werd bijvoorbeeld breed uitgemeten dat Kroymans de fiscus ruim € 50 miljoen schuldig is, terwijl het om maar liefst zestig vennootschappen gaat. Wat dat betreft wijkt dit faillissement helemaal niet af van andere faillissementen.”

Filed Under: Deals

Vorige artikel
Linklaters en Allen & Overy onderzoeken NMa-boete voor cliënten
Volgende artikel
Deutsche Bank, Skadden en De Brauw adviseren Vitol bij miljoenendeal

Primary Sidebar

Topvacatures

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Ex-advocaat uit Limburg krijgt schrapping na achterlaten cliënten

  • Advocaten overspoeld met vragen na nieuw EU-VS handelsakkoord

  • Het Bevolkingsonderzoek datalek: waarom schade zo moeilijk aantoonbaar is

  • Eerste Legal Rebel Awards uitgereikt tijdens SAIL Amsterdam

  • Column – Je werktijd is waardeloos

Recente berichten

  • Het Bevolkingsonderzoek datalek: waarom schade zo moeilijk aantoonbaar is
  • Column – Je werktijd is waardeloos
  • Eerste Legal Rebel Awards uitgereikt tijdens SAIL Amsterdam
  • Hoe houd jij jezelf scherp?
  • Ex-advocaat uit Limburg krijgt schrapping na achterlaten cliënten

Recente reacties

    Archieven

    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×