• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Advocaat & Reizen: de weg naar Ulaanbaatar

25 juli 2018 door Advocatie Redactie

In vijf weken reed advocaat Aram Vos met vrienden van Haarlem naar Ulaanbaatar, de hoofdstad van Mongolië. Hij kwam terug met een Asser-serie aan verhalen. “Als enige Westerlingen liepen we met tienduizenden oorlogsveteranen in een optocht over het Rode Plein.”

Door Patricia Jacob

Na afloop van de eerste roadtrip naar Iran wist Aram Vos wat hen te doen stond: “We gaan voor een sequel. We verdubbelen de afstand en rijden naar Mongolië.” Zijn reisgenoten – voornamelijk studievrienden – waren er direct voor in.
Afgelopen april was het zover. De route: Haarlem, Turkije, Iran, Turkmenistan, Oezbekistan, Kazachstan en dan langs de grens met China naar Rusland. Vervolgens via het Altajgebergte Zuid-Mongolië in om daarna te eindigen in Ulaanbaatar, de hoofdstad van Mongolië. Zo’n 12.000 kilometer in vijf weken, deels over onverharde wegen.
“We hadden een oude Toyota Landcruiser gekocht. Een terreinwagen die niet stuk te krijgen is. Supersterk onderstel. Wisten wij veel dat we later in Mongolië keihard zouden worden ingehaald door een Toyota Prius.” De reis was zo zwaar en lang als ze hadden gedacht. “We hebben veel leuke dingen meegemaakt en dat begon al bij Iraanse grens.”

Iran, al voor de tweede keer. Hoe was dat?
“Wij hebben iets met Iran. Ik heb wel eens Iraniërs als wederpartij gehad. Ze onderhandelden goed, erg geraffineerd. Niet zo vreemd als je bedenkt dat zij het schaakspel hebben uitgevonden, althans dat claimen ze. Inmiddels heb ik veel over het land gelezen. Iran is heel anders dan de meesten denken. Het gros van de Iraniërs heeft niets tegen het Westen, maar is juist westers georiënteerd, terwijl het Westen Iran niet altijd rechtvaardig heeft behandeld. Ze klagen openlijk over hun eigen regering en willen vooruit.”

Hoe gaat het bij de Iraanse grens? Kom je daar snel doorheen?
“Ze willen niet dat je je auto in Iran verkoopt. Daarom moest ik de eerste keer een borg van 5000 euro betalen. Ik zou dat bedrag terugkrijgen als ik bij vertrek mijn auto nog had. Omdat het lang duurde voordat ik dat geld terugzag, wilde ik het deze keer anders doen: ik presenteerde de auto op de douanedocumenten als exhibition piece. Ik had zelfs een brief van het hoofd van de importafdeling van de Kamer van Koophandel in Teheran om dit te ondersteunen.
Desondanks lieten de douaniers bij de Turks-Iraanse grens ons er niet in. Ze wisten dat ik mijn contact niet meer kon bellen: het was net na enen. Ambtenaren in Teheran werken dan niet meer. De douaniers kwamen op een vriendelijke manier met ‘oplossingen’; met prijskaartjes en graag cash afrekenen. Uiteindelijk hebben we via een ‘douane broker’, ongetwijfeld familie van een de douaniers, 500 euro betaald voor een transitdocument. Dit onder de voorwaarde dat we in het hotel van een bevriende hotelier zouden slapen. Van de vriend van de hotelier kregen we later een fles whisky.
De volgende ochtend was alles geregeld en konden we Iran in. Wel kwam de religieuze politie nog even kijken of we geen illegale spullen bij ons hadden – alcohol, seksboekjes. Stonden we daar, met kegel en al, lag er dus gewoon een kaartspel bovenop onze bagage. Verboden waar! Gelukkig konden we dit net op tijd wegmoffelen.”

Op naar Turkmenistan!
“Turkmenistan is het Noord-Korea van Centraal Azië. Bij binnenkomst krijg je een GPS-tracker in je auto, zodat de regering precies weet waar je bent. Om een visum te krijgen, moet je ook een gids huren. De gids zat drie dagen bij ons in de auto en keek of we ons aan de route hielden.
De weinige Turkmenen die we spraken, kwamen meteen met propaganda. We begonnen met een rondleiding door de hoofdstad Asjchabad; zo groot als Amsterdam en vol nieuwe gebouwen van Stalinistisch marmer. ‘The Empty City’, wordt de stad genoemd: er komt niemand. De stad is er puur voor de show.”

En hoe was Oezbekistan?
“Onze reis ging voor een deel langs de Zijderoute. Buchara en Samarkand in Oezbekistan zijn voormalige handelssteden. De gebouwen zijn er prachtig gerestaureerd. Via Oezbekistan reden we naar Kazachstan. Ook de Kazakken waren allervriendelijkst en zeer westers georiënteerd.
In het noorden van Kazachstan kwamen we langs de meest deprimerende stad van de route: Semipalatinsk. Vanaf begin jaren 50 tot 1989 hebben de Russen op nog geen 150 kilometer van deze stad ruim 400 kernproeven gedaan; bewust gepland om te zien wat de gevolgen voor de lokale bevolking waren. De bevolking lijdt generatie op generatie aan vele varianten van kanker. Een paar dagen later waren we in het Altajgebergte in Zuid-Rusland. Na kilometers steppe zagen we opeens bergen à la Oostenrijk. Een van de mooiste plekken op de route! De volgende dag reden we Mongolië binnen.”

Hoe is daar het landschap?
Moskou“Enorm uitgestrekte vlakten. Het land is volkomen droog. Nauwelijks vee, géén landbouw. Geen idee wat ze de hele dag doen, behalve zitten bij hun yurt.
Ons einddoel in Mongolië – Ulaanbatar – groeit als kool. De Mongolen wonen er in yurtjes rond de stad. Ieder rond tentje heeft een eigen schoorsteen. Qua smog is het een van ’s werelds meest vervuilde steden. Een paar dagen later ontmoetten we de vrienden die onze terreinwagen terug naar Nederland zouden rijden. Uiteindelijk zijn we naar Moskou gevlogen, van waaruit we naar Amsterdam zouden vliegen.”

En ten slotte: hoe was Moskou?
“Bij toeval kwamen we op 9 mei in Moskou aan. Dat is de dag waarop de Russen het einde van de Grote Patriottische Oorlog (WO II) vieren, en dit jaar ook het 100-jarige bestaan van het Rode Leger. Een dag vol parades op het Rode Plein, dus.
Dit wilden we meemaken, maar helaas bleek alles rondom het plein te zijn afgezet voor niet-oligarchen. Daarom boekten we een hotelletje bij het plein, in de hoop dat we zo door de beveiliging heen zouden komen. Dat lukte! Als enige Westerlingen liep we met tienduizenden veteranen in een optocht over het plein.
Over een paar jaar doen we weer een roadtrip, misschien dwars door Afrika of zo. In de auto heb je de leukste gesprekken. Tijdens de reis leg je contact met locals. Je krijgt een genuanceerder beeld van de wereld. Russen worden vaak over één kam geschoren. Maar het land is heel groot en het grootste deel ligt in Azië. Velen hebben niets met Moskou en balen dat zij hard moeten werken, terwijl Moskou het geld uitgeeft.
Het klinkt ‘Disney’, maar uiteindelijk lijken we meer op mensen in andere landen dan we denken: we zijn allemaal krabbelaars die iets van ons leven willen maken.”

Aram Vos is partner bij Wiersma Mensonides Advocaten in Amsterdam. Hij heeft zich gespecialiseerd in financiering en zekerheden, met een focus op handels- en scheepsfinanciering.

Filed Under: Human Interest

Vorige artikel
Advocaat & Reizen: Roadtrip naar Burkina Faso
Volgende artikel
Daan Beenders over zijn eerste pleidooi: 'Mijn aanpak viel helemaal verkeerd'

Primary Sidebar

Topvacatures

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Ex-advocaat uit Limburg krijgt schrapping na achterlaten cliënten

  • Nieuwe Uitdaging bij… Stijl, Evers Soerjatin en NautaDutilh

  • Het Bevolkingsonderzoek datalek: waarom schade zo moeilijk aantoonbaar is

  • Column – Je werktijd is waardeloos

  • Advocaten overspoeld met vragen na nieuw EU-VS handelsakkoord

Recente berichten

  • Nederlandse overnamemarkt laat lichte groei zien ondanks economische onzekerheden
  • Nieuwe Uitdaging bij… Stijl, Evers Soerjatin en NautaDutilh
  • Het Bevolkingsonderzoek datalek: waarom schade zo moeilijk aantoonbaar is
  • Column – Je werktijd is waardeloos
  • Eerste Legal Rebel Awards uitgereikt tijdens SAIL Amsterdam

Recente reacties

    Archieven

    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×