• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Communicatiestrategie wapen tegen opstandige aandeelhouders

4 december 2008 door Advocatie Redactie

Activistische aandeelhouders leggen beursgenoteerde bedrijven het vuur aan de schenen. Juiste communicatie kan veel leed voorkomen, denkt communicatieadviseur Frans van der Grint van Hill & Knowlton. Hij was als communicatieadviseur betrokken bij overnames van onder andere Stork, Corporate Express, Numico en LaSalle. Van der Grint is genomineerd voor een M&A-award, georganiseerd door Alex van Groningen.

“De aandeelhouder wordt mondiger”, verklaart communicatieadviseur Frans van der Grint van Hill & Knowlton. De actievere houding van aandeelhouders is volgens Van der Grint één van de redenen waarom de rol van communicatieadviseurs bij fusies en overnames groter is geworden. Dit blijkt ook uit de jaarlijkse uitreiking van de M&A-awards. Voor het eerst is er een award in de categorie “PR Advisor”.

“Fusie- en overnameprocessen worden steeds complexer en aandeelhouders manifesteren zich steeds publieker”, zegt Van der Grint. Door deze ontwikkelingen denkt hij dat het voor een bedrijf moeilijker is de beeldvorming over een overname te controleren. Dit kan de doorslag geven tijdens een overnameproces.

Stork
De strijd om Stork is volgens Van der Grint een goed voorbeeld. Hierbij waren twee zeer mondige aandeelhouders betrokken, hedgefunds Centaurus en Paulson. Van der Grint, toen adviseur van Stork, had twee doelen voor ogen: aan opiniemakers duidelijk maken dat de strategie van Stork de meeste aandeelhouderswaarde zou creëren en er voor zorgen dat de strategie de meeste steun had van derden. Uiteindelijk kwam de zaak Stork voor de Ondernemingskamer. In de uitspraak concludeerde de OK: ‘De strategie van Stork staat niet der discussie en Stork heeft meer steun voor zijn strategie dan Centaurus en Paulson’. Van der Grint: “Je begrijpt, op dat punt waren wij erg tevreden.”

Het informeren van opinieleiders is binnen M&A communicatie een moeilijk te onderschatten element geworden. “Wij blijven daarbij wel binnen de grenzen van de wet. Het doel is om voldoende opinieleiders te mobiliseren voor de strategie van zijn cliënt. “Make friends before you need them”, is daarin de leidraad. Veel bedrijven schakelen een communicatieadviseur in op het moment dat er problemen zijn, maar dat is vaak rijkelijk laat. “Het is belangrijk dat je externe ondersteuning krijgt voor je strategie. Je moet niet alleen komen te staan.”

Filed Under: Nieuwe uitdaging

Vorige artikel
Wat doe jij voor de kost?
Volgende artikel
M&A-advocaat Marein Smits partner bij Boekel De Neree

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Familierecht Den Haag

Advocaat ondernemingsrecht Veldhoven

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • De passie van Latisha Nunumete: vechten tegen de zwaartekracht

  • ‘Waardeloze’ dwangsom laat burgers met lege handen achter

  • Uitgelicht – ‘Hoorrecht in verhuiszaken; wat is de invloed van het kindgesprek?’

  • Ex-medewerkers beschuldigen Knoops’ Advocaten van schrikbewind

  • Man veroordeeld tot gevangenisstraf voor mishandeling van advocaat

Hill + Knowlton

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×