De gevolgen van de crisis op de Amerikaanse advocatuur zijn blijvend. Dat stellen de bestuursvoorzitters van 238 Amerikaanse advocatenkantoren, waarvan 34 afkomstig uit de Am Law 200. Druk op de prijzen en de vraag naar efficiënter werken zullen de komende jaren de agenda bepalen.
95% van de ondervraagden zegt dat toenemende concurrentie op de prijs een ‘ongoing trend’ is. 80% van de respondenten verwacht dat alternatieve prijsarragementen de komende jaren zullen toenemen. Echter, slechts 29% van de kantoren heeft inmiddels al significante wijzigingen in de prijsarrangementen doorgevoerd, uurtje-factuurtje blijft nog altijd leidend.
Volgens de onderzoekers van consultancy Altman Weil volstaan de meeste Amerikaanse advocatenkantoren nu met het simpelweg bieden van kortingen. Die kortingen houden de klant nu misschien nog wel tevreden, maar het schept het een probleem voor de toekomst. “They can create challenges in the future considering that major discounts can cut into profit margins while making it hard for firms to ever bring rates back to their pre-recession levels,” aldus de onderzoekers.
Verbetering van de efficiency is een ander blijverdje, zegt 96% van de ondervraagde bestuursvoorzitters. 78% van hen zegt meer concurrentie te verwachten van internetaanbieders van juridische dienstverlening en goedkopere outsourcing-bedrijven. Maar ook hier weer: slechts 45% van de bestuursvoorzitters geeft aan dat zijn eigen kantoor inmiddels fundamentele stappen heeft gezet om de efficiency te verbeteren.