• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: de Cadillac CT6, wie durft?

20 februari 2017 door Advocatie Redactie

Met de vorig jaar geïntroduceerde CT6 richt Cadillac zijn pijlen op de bovenkant van de zakelijke markt. Meer specifiek: op de BMW 7-serie en de Mercedes-Benz S-klasse. Aan ambitie dus geen gebrek. De vraag is echter of dat genoeg is. Advocatie reed de ultieme verwenuitvoering: de CT6 Platinum.


Door Ewoud Hallebeek

Je kunt je afvragen wat Cadillac bezielt om zich met alle geweld in de Oude Wereld te willen meten met het beste wat de markt te bieden heeft. Europa uit, altijd lastig. Voor de beeldvorming: BMW verkocht vorig jaar in ons land bijna 20.000 auto’s, Mercedes tekende voor zo’n 15.500 exemplaren.

En Cadillac? De importeur stelde desgevraagd ‘de cijfers niet bij de hand te hebben’, maar de Bovag-website leert dat de Amerikanen in geen enkele verkoopstatistiek voorkomen. Het marktaandeel is 0,0%, hetgeen impliceert dat het aantal verkochte Cadillacs vorig jaar letterlijk op de vingers van één hand te tellen was. Waarom dan toch met een toplimousine, waarvan je op voorhand weet dat die nauwelijks kopers zal vinden, op de proppen komen?

Het antwoord op die vraag is even kort als simpel: China. Welgestelde Chinezen – en daarvan zijn er héél veel – hebben een diepgewortelde liefde voor merken die in Europa als ‘premium’ worden ervaren. Vandaar de komst van de CT6: als die hier voet aan de grond krijgt, al is het maar mondjesmaat, volgt het grote geld in China vanzelf. Marketing is immers alles.

Voor Cadillac is er nog een hoop werk te verzetten, zo werd ons duidelijk in de paar dagen dat we de CT6 Platinum de onze mochten noemen. In deze prijsklasse is imago een niet te onderschatten – om niet te zeggen doorslaggevende – factor. Het uiterlijk is natuurlijk een kwestie van smaak (wij kunnen het wel waarderen), maar op het woord ‘Cadillac’ kregen wij vooral als reactie ‘ojee’, gevolgd door een plastische beschrijving van het beeld dat men van het merk heeft. Om vervolgens aangenaam verrast te zijn bij het aanschouwen van de auto. Waarmee maar gezegd wil zijn dat Cadillac nog een lange weg te gaan heeft alvorens het in één adem met de gevestigde Duitse orde wordt genoemd.

Pratend met de Cadillac-verkoper zal er van keuzestress hoegenaamd geen sprake zijn. De CT6 is er namelijk in slechts twee uitvoeringen en extra bij te bestellen accessoires – afgezien van metallic lak – zijn er niet. En dus is het heel simpel: wilt u de Luxury (€ 112.780) of opteert u voor de Platinum (€ 136.500)? Beide uitvoeringen hebben hetzelfde benzinemotorblok (diesels worden in 2018 verwacht), dezelfde automatische versnellingsbak en vierwielaandrijving.

Om het verschil tussen beide uitvoeringen duidelijk te maken, zou je kunnen zeggen dat de Luxury is bedoeld voor mensen die hoofdzakelijk zelf rijden en de Platinum voor degenen die in de luxe positie verkeren dat zij vooral op de achterbank plaatsnemen. En hoewel die waterscheiding qua uitrusting grotendeels klopt, kent hij ook een manco. Stel: u bent een enthousiast automobilist en houdt ervan zelf het stuur ter hand te nemen. Dan wordt u blij van een bovengemiddeld goede wegligging. Bij de CT6 bent u dan veroordeeld tot de Platinum, want die is standaard voorzien van het Magnetic Ride Control-onderstel en een meesturende achteras (plus extra veiligheidssystemen en adaptieve cruise control, maar dat terzijde); voorzieningen die de Luxury niet heeft en op die uitvoering ook niet bij te bestellen zijn. Merkwaardig.

Wij reden met de Platinum, die zich – zoals gezegd – volledig richt op de man (m/v) op de achterbank (niet geheel toevallig kost hij hetzelfde als de BMW 750 Li en de Mercedes S 500e Lang Prestige, die in dezelfde vijver vissen). En wat een feest is het om achterin te zitten, met overvloedige beenruimte en elektrisch verstelbare zetels – verwarmd, gekoeld en met massagefunctie. Met een druk op de knop verrijzen uit de rugleuningen van de voorstoelen twee beeldschermen. In de armsteun tussen de achterstoelen vindt u de afstandsbediening voor het infotainment systeem, talloze HDMI-, USB- en Aux-poorten, en twee draadloze koptelefoons. De klimaatbeheersing heeft vier gescheiden zones en het Bose Panaray Surround Sound systeem niet minder dan 34 (vierendertig!) speakers. Dat de Platinum zijn eigen 4G WiFi-hotspot is en dat uw smartphone draadloos wordt opgeladen, mag in dat verband dan een vanzelfsprekendheid heten.

De interieurafwerking en standaarduitrusting zijn boven iedere twijfel verheven, maar de materiaalkeuze deed ons toch een beetje de wenkbrauwen fronsen. Het is nogal veel, om het zo maar eens te zeggen: leer, aluminium, hout, carbon, plastic… En dat allemaal tegelijkertijd opgediend. Cadillac biedt vijf vaste ‘interieurcomposities’, wat in deze prijsklasse tamelijk beperkt mag worden genoemd. Onze testauto was zowel van binnen als van buiten uitgevoerd in ‘alles zwart’ en dat bracht ons niet bepaald in jubelstemming. Toegegeven, het is een kwestie van smaak, maar wij zouden opteren voor Phantom Gray Metallic (€ 780), ‘Cinnamon’-leer en pianolak details.

De aluminium drieliter V6 is uiterst modern, met twee turbo’s, directe brandstofinspuiting en ‘cylinder deactivation technology’ (tijdens deellast worden twee cilinders uitgeschakeld) en stop/start voor optimale groenheid. Dat vertaalt zich in een gezonde 417 pk en 555 Nm (240 km/u, 0-100 in 5,7 sec) en – volgens de fabrikant – een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 10. Een hele fijne krachtbron – die een betere versnellingsbak verdient. De GM Hydra-Matic achttraps automaat schakelt zijdezacht, maar heeft bij lagere snelheden (stadsverkeer) de hinderlijke gewoonte continu tussen twee versnellingen te twijfelen. Dat is weliswaar geen halszaak en eenmaal op snelheid is het al helemaal geen issue meer, maar feit is dat er betere versnellingsbakken op de markt zijn. Dat geldt evenwel niet voor het onderstel, dat zonder meer tot de top van de industrie behoort: zeer neutraal, karrenvrachten grip, nauwelijks body-roll en met bijna de perfecte mix tussen comfort en sportiviteit.

Met de CT6 biedt Cadillac non-conformisten een uitgelezen kans om zijn/haar eigenzinnigheid en individualistische karakter te onderstrepen, waarbij aanschaf welhaast als daad van verzet tegen het bloedstollend saaie automobiele establishment kan worden gezien. Een gewaagde keuze. Maar wel een verdedigbare. Wie durft?

Ewoud HallebeekEwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren. 

 

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Dekens moeten extra energie steken in risico-gestuurd en financieel toezicht
Volgende artikel
Nieuw gefuseerd kantoor met veertien advocaten: UdinkSchepel

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×