• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Chique imago notariaat houdt mensen buiten de deur

18 november 2024 door Nicole Weidema

Bijna de helft (45%) van de Nederlanders heeft wel eens een notaris bezocht. Vaak omdat het verplicht is, bijvoorbeeld bij het kopen van een huis. Maar voor veel mensen is de drempel te hoog, terwijl het voor hen wel raadzaam zou zijn om naar een notaris te gaan. Onderzoekers van de Radboud Universiteit keken naar de toegankelijkheid van het notariaat.

Er zijn uiteenlopende redenen waarom mensen niet naar een notaris gaan, zo blijkt uit het rapport Een sociaal notariaat? Toegankelijkheid notariële dienstverlening voor burgers en kleine bedrijven. Deels is het een financiële kwestie. Mensen met schulden, een laag inkomen of kleine ondernemers en zzp’ers hebben vaak niet de middelen om een notaris in te schakelen. Het onderzoek is uitgevoerd door de Radboud Universiteit, in opdracht van het WODC.

Niet voor ons soort mensen

Maar er worden ook andere belemmeringen genoemd, zoals de (on)begrijpelijkheid van notariële stukken, de fysieke toegankelijkheid voor mensen met een beperking en het chique imago dat maakt dat velen denken dat de notaris er niet is ‘voor ons soort mensen’. Ook mist de notaris de boot bij mensen met een migratieachtergrond die de meerwaarde van notariële akten niet kennen of zaken liever anders regelen.

Lees ook: Meester met een missie

Niet-vervulde behoefte aan notariële dienstverlening

De onderzoekers keken onder andere naar de hulpvragen bij eerstelijnshulpverleners. De exacte omvang van de hulpvragen met een notarieel aspect is niet bekend. De eerstelijnshulpverleners kunnen sommige vragen zelf beantwoorden, maar in andere gevallen is advies, hulp of een akte van de notaris nodig. De niet-vervulde behoefte aan notariële dienstverlening ligt vooral op het gebied van het familievermogensrecht

Dit betreft enerzijds situaties waarin problemen in de toekomst kunnen worden voorkomen door bij de notaris een testament, levenstestament, huwelijkse voorwaarden of een samenlevingscontract te regelen. Anderzijds gaat het om burgers die zich voor een probleem gesteld zien. Bijvoorbeeld wanneer erfgenamen er niet uitkomen met het afwikkelen van een nalatenschap, maar geen middelen hebben om een notaris in te schakelen.

Het gaat dan juist om kwetsbare mensen, zoals minderjarige kinderen of mensen met schulden die een nalatenschap beneficiair moeten aanvaarden. Vooral de vereffeningsprocedure gaat het is voor veel burgers te moeilijk.

Samenwerking

Het notariaat werkt al hard aan het wegnemen van drempels. Zowel de KNB als individuele kantoren werken eraan om begrijpelijker te communiceren en akten in leesbaar Nederlands op te stellen.

Daarnaast komt de samenwerking tussen het notariaat en het Juridisch Loket geleidelijk aan van de grond. Ook zijn er lokale initiatieven voor sociale dienstverlening.

Sociaal notariaat

Ook zien de onderzoekers heil in een sociaal notariaat. Notarissen zijn daar zelf nog niet onverdeeld enthousiast over, zo blijkt uit de interviews. Dat is deels omdat ze de doelgroep niet of weinig tegenkomen in hun praktijk. Gebeurt dat toch, dan treffen ze zelf wel een regeling.

Lees ook: Eerste sociaal notariaat van Nederland opent in Den Bosch

Ook voorzien de notarissen capaciteitsproblemen als de vraag naar diensten door een sociaal notariaat toeneemt. Ook kijken de notarissen met een schuin oog naar de sociaal advocaten. Het is geen geheim dat deze beroepsgroep al jaren kampt met toenemend werk en teruglopende inkomsten.

Reactie KNB

De KNB is blij met de uitkomsten van het onderzoek en herkent de knelpunten, zoals begrijpelijkheid, bereikbaarheid en betaalbaarheid van notariële dienstverlening. Verbetering van begrijpelijkheid en bereikbaarheid horen daarom ook tot de doelen van haar meerjarenproject ‘Toegang tot het notariële recht voor iedereen‘ dat eind 2022 is gestart. 

Lees hier het volledige rapport van het WODC

Lees ook:

Onderzoek naar alternatieve bedrijfsstructuren advocatuur

Lees meer

Struycken maakt haast met steun voor sociale advocatuur

Lees meer

David’s Cadillac: een eerlijk inkijkje in het leven van een advocaat

Lees meer

Nieuwe Uitdaging bij CMS, DayOne en Kennedy Van der Laan

Lees meer

Hoge Raad: Beperking proceskostenvergoeding voor no cure no pay-zaken is niet discriminerend

Lees meer

Rechtspraak waarschuwt opnieuw voor uitholling rechtsbescherming door huisvestingswet

Lees meer

NOvA overtreft eigen financiële verwachtingen

Lees meer

Nederlandse advocaat Carolien Brederije nieuwe voorzitter Pangea Net

Lees meer

Filed Under: Instagram, Nieuws, Notariaat Tagged With: notariaat

Vorige artikel
17-jarige toegelaten tot de balie in Californië
Volgende artikel
Ruim veertig procent van verkeerd ingeschaalde magistraten overweegt compensatie

Primary Sidebar

AGENDA

JOR Actueel Financieel recht

Training AI, ChatGPT, GenIA-L & Copilot: Toepassingen in de Notariële Praktijk

Verdiepingscursus Huurprijzen Bedrijfsruimte

Verdiepingscursus Huurprijzen Woonruimte

Online cursus Wwft, Wwft-compliance en risicomanagement voor juridische professionals

Meer Sdu Opleidingen voor Notariaat

Topvacatures

Ambitieuze (senior) medewerker arbeidsrecht, mogelijk met partner ambitie Rotterdam

Advocaat-medewerker Litigation / Contractenrecht Den Haag en Rotterdam

Advocaat medewerker Corporate / MenA Utrecht

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nederlandse advocaat Carolien Brederije nieuwe voorzitter Pangea Net

  • NOvA overtreft eigen financiële verwachtingen

  • David’s Cadillac: een eerlijk inkijkje in het leven van een advocaat

  • Gokverslaafde rechtbankmedewerker verkocht info aan crimineel

  • Rechtspraak waarschuwt opnieuw voor uitholling rechtsbescherming door huisvestingswet

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×