• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

iPhone uit, hersens aan

15 april 2008 door Advocatie Redactie


Christ’l Dullaert
Le Tableau
Zelf ben ik sinds een paar weken de trotse bezitter van een iPhone, een cadeautje uit de VS. Prachtig ding: bellen, navigeren, sms, e-mail, iPod, spelletjes en video’s. Kortom, alles binnen vingerbereik. Ik weet nu ook pas echt wat een podcast is, ook al had ik er al veel over gelezen. Maar degenen die al een Blackberry hebben, kennen de zegen of de vloek van dit soort apparaten: je bent altijd bereikbaar…

De ellende is dat dit soort apparaten een reactieve professional van je maken. Je reageert constant op alles wat binnenkomt. Maar is dat ook datgene waar je je die dag mee bezig moet houden?

Ik las laatst ergens dat mensen die twintig minuten per dag mediteren meer signalen uit de conversatie opvangen dan mensen die dat niet doen. Als je teveel reactief bezig bent met mails en telefoontjes, is de kans groot dat je ‘blinde vlekken’ in de communicatie gaat ontwikkelen.

Een mens moet de hoeveelheid informatie kunnen verwerken en daaruit de juiste acties destilleren. Dat zijn er soms maar drie per dag, bijvoorbeeld een goede klant bellen, een advies afmaken en een gesprek voeren met je secretaresse. Ik merk vaak dat als ik dergelijke voornemens niet direct aan het begin van de dag voltooi, dat het er dan de rest van de dag bij in schiet.

Jonkies
Voor jonge professionals is dit probleem wellicht nog actueler. Zij groeien op in een informatietijdperk en zij weten misschien ook daarom wel beter met grote hoeveelheden korte berichten om te gaan. Maar weten zij wel wat echt belangrijk is? Het gevaar dreigt dat zij menen dat het beantwoorden van mails en telefoontjes ‘het juiste werk’ is.

Echt luisteren is de beste acquisitie
Ook al beantwoordt u alle e-mails snel en efficiënt, er gaat niets boven een echt luisterend oor. Cliënten willen echte aandacht, zich begrepen voelen. Als u hen moet bellen vanuit de auto, excuseert u zich dan ook. Vaak genoeg hoor ik dat cliënten zich beledigd voelen als zij ‘slechts’ vanuit de auto gebeld worden of, nog erger, een sms’je krijgen. Ondanks alle moderne middelen, ervaart de cliënt dit toch als gebrek aan aandacht en als gebrek aan tijd om echt te luisteren.

Beter drie keer per dag echt geluisterd, dan twintig keer een mail beantwoord. Ofwel: beter één vogel in de hand, dan tien in de lucht.

Christ’l Dullaert, Le Tableau

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
Overfusies 1e-kwartaaloverzicht 2008
Volgende artikel
In-House bij... GTI-Suez

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Familierecht Den Haag

Advocaat ondernemingsrecht Veldhoven

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • De passie van Latisha Nunumete: vechten tegen de zwaartekracht

  • ‘Waardeloze’ dwangsom laat burgers met lege handen achter

  • Uitgelicht – ‘Hoorrecht in verhuiszaken; wat is de invloed van het kindgesprek?’

  • Ex-medewerkers beschuldigen Knoops’ Advocaten van schrikbewind

  • Man veroordeeld tot gevangenisstraf voor mishandeling van advocaat

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×