• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • Innovatie & Tech
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • GZL 2023
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Berkeley Bridge
    • EVE
    • Hoffelijk Juridisch
    • Intervisie Advocatuur
    • Mutsaerts
    • Nalanda
    • OSR
    • PO-Online
    • YER Legal

James Bond en acquisitie

6 februari 2008 door Advocatie Redactie

Goede manieren en discretie

Onlangs in de wachtkamer van een cliënt, stoorde ik mij aan het vrijpostige bellen van één van de andere wachtenden. Hoe doet u dat als uw mobieltje gaat? Houdt u rekening met anderen en zijn uw gesprekken altijd vertrouwelijk?


Goede manieren in de wachtkamer.
De betreffende man had duidelijk geen zin om lang te wachten en begon het adressenlijstje van zijn mobiel eens luid af te bellen. Een andere wachtende cliënt van het betreffende advocaten- en notariskantoor zat notabene op nog geen 1,5 meter afstand van hem vandaan. Toen zijn advocaat hem kwam ophalen zat hij nog vrolijk bij te praten met ene Harry, die hij zo te horen al enige tijd niet meer gesproken had. Ik erger mij eerlijk gezegd zeer aan dit soort telefoon geweld en ik vind het zeer ongepast. Onlangs kocht ik de ‘Dikke Ditz’, een bewerking door Reinildis van Ditzhuijsen van de klassieker over etiquette door Amy Groskamp – ten Have. Die ga ik maar weer eens wat vaker aanbevelen.

Goede manieren en vertrouwen
Zo af en toe vraag je je af of dit soort boeken over etiquette nog aansluiting vinden. Goede manieren lijken namelijk ouderwets. Toch meen ik dat u als professional, maar ook uw personeel nog wel degelijk moeten blijven hechten aan goede manieren. Het hangt namelijk nog steeds samen met de klassieker van vertrouwelijkheid. Als u of uw personeel loslippig zijn, dan is het logisch dat cliënten zouden kunnen denken dat u dat over hen ook bent. U moet dus oppassen om dat vertrouwen niet te schaden.

Praten over je cliënten
Dat ligt in het verlengde van de vorige alinea. Ook ik ben wel eens in de verleiding om te praten over onze cliënten. Ik ben namelijk enorm trots op ons klantenbestand, maar toch doe ik dat niet. Hooguit vertel ik met wat voor soort klanten wij werken, bijvoorbeeld met meer dan de helft van de top 25 kantoren. Dat zegt iets over de kwaliteit van je eigen bedrijf. De meeste cliënten stellen die discretie zeer op prijs. In ons vak behoor je je cliënten niet op je website te zetten! Het beste compliment kreeg ik ooit van een partner van een groot kantoor die zei ‘ik durf jou dit te vertellen, want ik hoor jou ook nooit de naam van een ander noemen’. Druk dit ook uw personeel op het hart!

Acquisitie
Veel kantoren trainen hun mensen op acquisitievaardigheden. De ‘missing link’ bij veel van die trainingen is echter de rol van goede manieren. Je kunt nog zo’n geweldige pitch houden, maar als je na afloop van de pitch aan tafel of in de gang lomp bent, zul je je kansen snel verspelen. Volgens sommigen moet het imago van de advocaat en de notaris ‘opgepimpt’ worden om het beroep aantrekkelijk te houden voor studenten. Kunnen we geen voorbeeld nemen aan James Bond? Want James is altijd discreet en stijlvol. Waar hij zich ook bevindt. En…al decennia lang zeer succesvol, ook bij de jeugd.

Le Tableau , Christ’l Dullaert

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
Europese eenwording voor CMS Derks Star Busmann
Volgende artikel
In-House bij... Van Oord

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker voor de praktijk kansspelen, telecom en media

(Senior) Consultant Corporate Law Amsterdam

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Voorzitter Gouden Zandlopers-jury: ‘Ik verwacht weer een spetterende editie’
  • Frans bod van half miljard voor IT-bedrijf Ordina, advies van Houthoff en Stibbe
  • Hoge Raad bevestigt oordeel hof dat Deliveroo-bezorgers in loondienst werken
  • Nieuwe Uitdaging bij… Kneppelhout, CMS en Advocaten Familie- & Erfrecht
  • Wie worden uitgeroepen tot de beste en meest talentvolle procesadvocaat van 2023?

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers 2022
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×