• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Volvo V60: wachten of toeslaan?

16 augustus 2017 door Advocatie Redactie

Stel: u bent in de markt voor een nieuwe auto. Dient u dan te opteren voor het nieuwste van het nieuwste, of is een ‘uitlopend model’ wellicht een even zo verstandige keuze? Advocatie nam de proef op de som met de populaire Volvo V60, die op de nominatie staat vervangen te worden.

Door Ewoud Hallebeek

Of nou ja, ‘op de nominatie’, zó stellig wilde de persvoorlichter het nu ook weer niet verwoorden, maar neem van ons aan: in 2018 staat de geheel vernieuwde V60 in de showroom. Volvo houdt nog geheim hoe de nieuweling eruit gaat zien, maar kijk door uw oogharen naar de onlangs geïntroduceerde XC60, en u heeft een idee. Bovendien maken de Zweden het ons niet al te moeilijk, qua voorspellingen, want als het actiemodel Polar zijn intrede doet, weet iedere Volvist dat het einde in zicht is. En laat de V60 nu alleen nog maar verkrijgbaar zijn als Polar Edition… De vraag is dan: koopt u daar een fijne auto aan, of kunt u beter wachten op de opvolger? Behoort u tot de groep der early adopters, dan is het antwoord eenvoudig genoeg. Maar wat nu als u wat minder statusgevoelig bent?

Voordeel is dat een ‘oude’ (alles is relatief) Volvo een onmiskenbare charme heeft, zonder het foute en/of armoedige imago dat zo vaak kleeft aan een willekeurig op leeftijd zijnd Duits merk. Anders gezegd: ook met de huidige V60 kunt u zich met goed fatsoen tot in lengte van jaren bij zakelijke relaties vertonen. En u mag het met ons oneens zijn, maar wat ons betreft heeft de V60 nog niets aan frisheid ingeboet. Hij mag dan inmiddels zeven jaar oud zijn, maar de verhoudingen zijn precies raak en het Zweeds-onderkoelde design geeft de auto een ingetogen sportiviteit, zeker met een paar mooie 18- of 19-inch wielen.

Die sportieve lijnvoering heeft ook een nadeel: met een inhoud van 430 liter is de bagageruimte van de V60 de kleinste in zijn klasse. De BMW 3 Touring huisvest 495 liter en de Audi A4 Avant zelfs 505, maar die auto’s zijn vijf tot zes jaar nieuwer en dat betaalt zich érgens terug. Anderzijds: dankzij de vlakke laadvloer en de ruime toegang is de kofferruimte van de V60 wel volledig bruikbaar en geloof ons, 430 liter is genoeg voor een gemiddelde zomervakantie met het hele gezin. Zo niet: voor 5 euro per dag huurt u een hagelnieuwe dakkoffer. We bedoelen maar.

V60 interiorHet interieur kan echter niet verbloemen dat de V60 niet meer de jongste is. De stoelen zitten fantastisch (ook na een rit van 1.000 km), de gebruikte materialen zijn fraai (echt leer en aluminium), de standaarduitrusting (inclusief volledig instelbaar digitaal dashboard) laat weinig te wensen over en het premiumgevoel is onmiskenbaar aanwezig, maar modernere soortgenoten bieden meer bewegingsruimte, hebben fijner aanvoelende kunststoffen en – bovenal – een groter en eigentijdser multimedia-scherm. Het display in de V60 meet 7 inch en heeft geen touchscreen bediening, en daaraan merk je dat de tijd niet heeft stilgestaan. Aan de software en de graphics mankeert echter niets, terwijl knopbediening eigenlijk minstens zo prettig is, zo ondervonden wij (verwend als we zijn) enigszins tot onze eigen verbazing. En zeven jaar oud of niet, de V60 is voorzien van alle hedendaagse veiligheidsvoorzieningen. Het blijft immers een Volvo.

De V60 is leverbaar met vier benzinemotoren (met vermogens van 122 tot 306 pk) en vier diesels (120 – 225 pk). Daarnaast zijn er nog twee vierwielaangedreven plug-in hybrids, die een dieselkrachtbron combineren met een elektromotor. En waarmee je in zes seconden op de 100 zit, maar dit vanzelfsprekend geheel terzijde. Wij reden de 190 pk-sterke T4 (300 Nm, 0-100 km/u in 7,3 seconden, topsnelheid 225 km/u). Daarmee bent u adequaat gemotoriseerd, maar houd er rekening mee dat de (optionele) zestraps Geartronic automaat niet de snelst reagerende in zijn soort is (ook niet in de sportstand), hetgeen bij vlagen afbreuk doet aan het rijplezier. Dat geldt overigens ook voor het uitlaatgeluid, dat wel een wat sportievere brom had mogen voortbrengen. Temeer omdat het onderstel een assertieve rijstijl geenszins in de weg staat. De stuurinrichting heeft veel gevoel en het weggedrag is verrassend neutraal, met nauwelijks onderstuur. 

V60 RearZoals gezegd is de V60 uitsluitend nog als Polar, Polar+, of Polar+ Dynamic verkrijgbaar. De eerste uitvoering omvat City Safety (remingreep bij plotselinge obstakels), LED-dagrijverlichting, Park Assist achter, 16- (diesel) of 17-inch (benzine) lichtmetalen wielen, Sensus Connect (o.a. een ‘high performance’ audiosysteem) en het uitgebreide Sensus navigatiesysteem. Polar+ voegt daar onder meer Volvo On Call (o.a. eigen WiFi-hotspot) aan toe, evenals de mogelijkheid om uw agenda te uploaden (waarna het navigatiesysteem zelf alvast de routes programmeert), verwarmde ruitensproeiers en voorstoelen, en Dual Xenon met adaptieve bochtverlichting en koplampsproeiers. De Polar+ Dynamic kenmerkt zich door hoogglanszwarte raamlijsten en grille, leren sportstoelen en een dubbele uitlaat.

De Volvo V60 Polar is verkrijgbaar vanaf € 35.995 (vier- tot vijfduizend euro minder dan de Duitse concurrentie), de Polar+ en Polar+ Dynamic vanaf € 38.495. Volgens Volvo bedraagt het prijsvoordeel al met al ruim € 8.000,- en dan zouden wij het wel weten. Wij durven er heel wat onder te verwedden dat aan het eind van het jaar de Volvo-dealer u een buitengewoon aantrekkelijk aanbod wil doen. Dat er dan een nieuwe V60 op de deur staat te kloppen, zou ons worst zijn. Per slot van rekening is leeftijd niets meer dan een getal.

 

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Baker McKenzie breekt opnieuw omzetrecord
Volgende artikel
Accountantskamer: accountant die ook advocaat is, zou zich moeten uitschrijven

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

Recente berichten

  • Juristen Foort van Oosten en Arno Rutte nieuwe bewindslieden Justitie
  • Tuchtrechtelijke maatregelen na poging tot getuigenbeïnvloeding in coronazaak; NRC legt link met Amsterdams advocatenkantoor
  • Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk
  • Fednot: steeds jonger naar de notaris voor een testament
  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×