• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

WODC: rechtsbijstand van verzekeraars hoger gewaardeerd dan die van advocaten

6 februari 2017 door Advocatie Redactie

Rechtsbijstandverzekeraars scoren beter dan advocaten als het gaat om de kwaliteit van juridische dienstverlening in civiele handelszaken. Dat concludeert het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie in een recente evaluatie van de verhoging van de zogenoemde competentiegrens in 2011.

Met de verhoging van deze grens kunnen civiele handelszaken met een belang van 5.000 tot 25.000 euro worden behandeld door de kantonrechter. Partijen zijn bovendien niet meer verplicht om een advocaat in te schakelen. Volgens de onderzoeksresultaten doet nog geen kwart van de partijen in deze zaken, die overigens een gering percentage van alle handelszaken vertegenwoordigen, een beroep op een advocaat. Nog een kwart roept de hulp van een deurwaarder in, bijna 13% vertegenwoordigt zichzelf (wat volgens het WODC zelden goed gaat) en 4,6% van de partijen wendt zich tot een rechtsbijstandverzekeraar.

Over het algemeen komt de kwaliteit van de rechtshulp door rechtsbijstandverzekeraars zelfs als beste uit de bus bij, blijkt uit het onderzoek, op basis van het oordeel van professionals – zoals rechters, advocaten en deurwaarders – en de tevredenheid van klanten. ‘Bij de verzekeraars zien we een combinatie van een hoge peer rating over de bekwaamheid van de gemachtigden gepaard gaan met een hoge mate van klanttevredenheid.’ De gemiddelde score voor verzekeraars komt uit op een 7,5. Dat is hoger dan de 7,1 voor advocaten en de 6,4 voor deurwaarders. 

Zodoende doorstaan rechtsbijstandverzekeraars de vergelijking met advocaten ‘met glans’, aldus de onderzoekers. ‘De vraag of klanten van rechtsbijstandverzekeraars net zo goed worden geholpen als rechtzoekenden die zelf een advocaat contracteren kan, voor zover het zaken betreft die voor de rechter worden gebracht, met een volmondig ‘ja’ worden beantwoord,’ schrijven zij.

Het WODC liet ook onder meer rechters en advocaten een oordeel vellen over de processtukken en het optreden in de rechtszaal van hun medeprofessionals. In de rechtszaal krijgen advocaten uiteindelijk wel het beste cijfer (7,3), gevolgd door verzekeraars (7,0). Als het gaat om de kwaliteit van de processtukken krijgen de verzekeraars echter een 7,2 en advocaten slechts een 6,4.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de verhoging van de competentiegrens ertoe heeft geleid dat de toegankelijkheid van het civiele handelsrecht er flink op vooruit is gegaan. Het aantal zaken in deze categorie nam toe met naar schatting 20% tot 25%. Daarnaast nam het rechtvaardigheidsgevoel gemiddeld genomen toe, ook onder benadeelde partijen.

Klik hier voor de volledige evaluatie door het WODC (PDF).

 

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
'Fusie Norton Rose Fulbright en Chadbourne & Parke op komst’
Volgende artikel
FD: Boekel wordt de Nederlandse vestiging van Dentons

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Familierecht Den Haag

Advocaat ondernemingsrecht Veldhoven

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • De passie van Latisha Nunumete: vechten tegen de zwaartekracht

  • ‘Waardeloze’ dwangsom laat burgers met lege handen achter

  • Uitgelicht – ‘Hoorrecht in verhuiszaken; wat is de invloed van het kindgesprek?’

  • Ex-medewerkers beschuldigen Knoops’ Advocaten van schrikbewind

  • Man veroordeeld tot gevangenisstraf voor mishandeling van advocaat

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×