• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

BMW i8: back to the future

21 oktober 2015 door Advocatie Redactie

Elektrisch rijden is hot. De markt wordt overspoeld met ultrazuinige auto’s-met-stekker, stuk voor stuk dingend naar de gunsten van de schraperige leaserijder. Met vooral slaapverwekkende lelijk- en middelmatigheid tot gevolg. Nee, dan BMW. Die gooide het met de i8 over een heel andere boeg. En vond en passant de sportwagen opnieuw uit.

Door Ewoud Hallebeek

Laten we ons hier niet wagen aan beschouwingen over hoe milieuvriendelijk elektrische auto’s in werkelijkheid zijn (dat zijn ze niet), maar volstaan met de vaststelling dat ze in een behoefte voorzien. Over het algemeen niet uit groen idealisme, maar uit onversneden opportunisme. Zolang de overheid ‘elektrisch’ subsidieert middels een lage bijtelling, is er weinig reden andere keuzes te maken. Aldus bezien is de Toyota Prius, inmiddels het archetype van het kleinburgerlijke eigen-portemonnee-eerst-denken, helemaal geen auto, maar slechts een fiscaal instrument. Haal het belastingvoordeel weg (dat duurt niet lang meer), en iedereen stapt weer in een echte vierwieler. Het was leuk zo lang het duurde, maar nu weer over tot de orde van de dag. Want milieu en klimaat zijn hartstikke leuk en belangrijk en alles, maar het moet allemaal wel een beetje betaalbaar blijven. En er leuk uitzien.

Nu kun je, wat dat laatste betreft, twee stromingen binnen de autowereld onderscheiden. Je hebt fabrikanten die kiezen voor ‘laten we vooral zo normaal mogelijk doen’, wat ons dan de Prius en de huiveringwekkende Nissan Leaf heeft opgeleverd. Anderen (denk Tesla en Fisker) stellen zich op het standpunt dat elektrische auto’s pas tot volle wasdom zullen komen als ze begeerte opwekken. Tot die laatste groep behoort ook BMW, dat in 2009 het Vision Efficient Dynamics studiemodel toonde. Waarvan vorig jaar de productieversie verscheen: de i8.

Ook niet-liefhebbers van het Beierse merk zullen moeten toegeven dat BMW met de i8 iets opzienbarends heeft neergezet. Al was het maar vanwege de spectaculaire vleugeldeuren, die overigens geen ander doel dienen dan een zo groot mogelijke visuele impact te generen. U voelt zich wat ongezien in het leven? Koop een i8 en u zult er nooit meer over klagen.

Onder dat enigszins onheilspellende, Darth Vader-achtige uiterlijk vinden we de meest vooruitstrevende techniek die de industrie op dit moment te bieden heeft. Boven de vooras bevindt zich een 5,2 kW/u (131 pk, 250 Nm) elektromotor die de voorwielen aandrijft en die gevoed wordt door het lithium-ion accupakket onder voorstoelen. De achterwielen worden aangedreven door de tussen de achterbank en de achteras gesitueerde 1.5 liter driecilinder turbo benzinemotor (een echte middenmotor dus) die we al kennen van de Mini, maar in dit geval goed is voor 231 pk en 320 Nm. Het gecombineerde vermogen bedraagt aldus 362 pk en 570 Nm, hetgeen zich vertaalt in een (begrensde) topsnelheid van 250 km/u en de sprint van nul naar honderd in 4,4 seconden. Met dank aan het lage gewicht van 1.490 kg, dat gerealiseerd werd door veelvuldig gebruik te maken van CFRP (een met koolstofvezel versterkte kunststof), aluminium en magnesium. Om nu te zeggen dat de i8 volledig van plastic is, gaat wat ver, maar het komt redelijk in de buurt.

Net zoals alle andere plug-in hybrids laadt je de i8 op met een stekker in het stopcontact (opladen duurt 2,5 uur), maar tijdens uitrollen en remmen slaan de batterijen ook energie op. Volgens BMW kun je je 37 kilometer volledig elektrisch voortbewegen, heeft de i8 een gecombineerde actieradius van 600 km en bedraagt het gemiddeld verbruik 1 op 48 (gemiddelde Co2-uitstoot 49 gr/km). Prachtige cijfers, vandaar ook slechts 7% bijtelling (met ingang van volgend jaar 15%), maar zoals zo vaak is er ook hier een verschil tussen theorie en praktijk. Die 37 km zijn er in werkelijkheid eerder 20 en van de opgegeven actieradius kunt u met een gerust hart 100 km aftrekken. En u geloofde toch niet werkelijk dat 1 op (bijna) 50 een waarheidsgetrouw beeld schetste? Wij kwamen uit op zo’n 1 op 20, maar met een iets terughoudender rechtervoet moet 1 op 25 zonder veel moeite haalbaar zijn. Ja, dat lijkt in de verste verte niet op ‘1 op 50’, maar bedenk wel dat we het dan nog altijd over dieselwaarden hebben. En dat voor een 362 pk sportwagen.

En een sportwagen is de i8 zonder enige twijfel. Sterker, hij doorstaat de vergelijking met de Porsche 911 en de Jaguar F-Type, om maar eens twee alternatieven te noemen, glansrijk en overtreft ze zelfs in sommige disciplines. De i8 is flitsend snel, het totale vermogen is er direct en continu, waar je bij ‘conventionele’ sportmotoren moet wachten op de toerenopbouw. Dankzij de permanente vierwielaandrijving, het enorm stijve chassis, het gunstige zwaartepunt, de perfecte gewichtsverdeling (50-50) en de uitstekende zestraps Steptronic automatische transmissie kun je de i8 met ongehoorde snelheden rondsmijten. Hooguit zou je de besturing wat gevoelloos kunnen noemen. Het uitlaatgeluid is onder alle omstandigheden ronduit indrukwekkend. Alsof er een dikke V8 onder de motorkap huist, terwijl we het toch echt met een één-punt-vijf-driecilinder moeten doen. Vreemd? Niet als je weet dat het motorgeluid, zowel binnen als buiten de auto, wordt versterkt door speakers. Dat mag BMW dan mooi ‘Active Sound Design’ noemen, het blijft nep. En dat doet dan toch (een heel klein) beetje afbreuk.

En als we het over minpuntjes hebben, kan de onhandige instap niet onvermeld blijven. De dorpels zijn – vanwege de vleugeldeuren – extreem breed en hoog, waardoor een gracieuze in- en uitstap zo goed als onmogelijk is. De i8 zouden we dan ook ten stelligste afraden voor dames met een sterke voorliefde voor rokjes, en voor mensen die wat stram van lijf en leden zijn. Verder schitteren aflegplankjes en –vakjes door afwezigheid (voor € 127 levert BMW u een telefoonhouder voor aan de voorruit) en is de bagageruimte van 154 liter onbruikbaar klein.

Kleine ongemakken, waarmee je snel leert leven. Of moeten we zeggen: die je met de mantel der liefde bedekt? Want de i8 stelt alle ‘gewone’ sportwagens onherroepelijk in zijn schaduw, degradeert ze meedogenloos tot ouderwets en achterhaald, als waren het relikwieën uit een lang vergeten tijdperk. Als u tot de gelukkigen behoort die in deze prijsklasse winkelt, zou de i8 bovenaan uw short list moeten staan. De toekomst is begonnen.

De BMW i8 is verkrijgbaar vanaf € 138.000. Leasen is mogelijk vanaf € 2.145 per maand.

EEwoud Hallebeekwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.  

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Mode: What to wear naar kantoor dit najaar
Volgende artikel
Kerstcadeaus: go Dutch design!

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×