• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Ford Mustang: Bruce Springsteen en Budweiser op wielen

21 maart 2016 door Advocatie Redactie

Voor het eerst sinds zijn introductie, vijftig jaar geleden, is de Ford Mustang officieel in ons land leverbaar. Tot vorig jaar waren liefhebbers aangewezen op het ‘grijze circuit’, maar met de komst van de 2.3 viercilinder ziet ook de Nederlandse Ford-importeur eindelijk brood in de moeder aller ponycars. En dus staat de Mustang nu gebroederlijk naast de Ka en de Fiesta in de Ford-showroom. Met dank aan ons onnavolgbare belastingstelsel.

Door Ewoud Hallebeek

Zeker, de 2.3 EcoBoost is hartstikke modern met zijn turbo en alles, maar dat doet niets af aan het feit dat het een viercilinder is. Daar veranderen zijn 317 pk en 434 Nm niets aan. Nu kun je aanvoeren dat de Mustang begin jaren ’80 ook een 2.3 turbo vierpitter onder de motorkap had en dat zo’n krachtbron dus ontzettend historisch verantwoord is, maar dat was een inktzwarte periode waarin Ford haar heritage schaamteloos te grabbel gooide. Nee, in een Mustang verwacht je gewoon een moddervette V8. Toch? Die is er ook (de 5.0 GT met 422 pk), maar zou er nooit geweest zijn zonder de 2.3.

Dat wil zeggen: in ons land, want alles valt of staat natuurlijk met verkoopaantallen. Hoe fantastisch een auto ook moge zijn, zonder commercieel potentieel brandt geen importeur er zijn handen aan, alle smeekbedes van aan wal staande stuurlui ten spijt. Heel simpel gezegd, zou u een Mazda MX-5 kopen als die net zo duur was als een Porsche 911 Cabriolet? Natuurlijk niet. En precies daar zat hem altijd het probleem bij de Ford Mustang. Vanwege de ‘slurptax’ op auto’s met een relatief hoog verbruik (lees: Co2-uitstoot), was die iconische Amerikaan in ons land altijd zo goed als onverkoopbaar. Maar met de komst van een ‘zuinige’ viercilinder liggen de kaarten ineens heel anders.

De 2.3 EcoBoost heeft, dankzij zijn Co2-uitstoot van 179 g/km, een vanafprijs van € 52.800, inclusief een handmatige zesversnellingsbak. U geeft het schakelen liever uit handen? Dat kan, maar dan stijgt de uitstoot naar 225 g/km. Het gevolg daarvan is dat de meerprijs voor een automatische versnellingsbak niet minder dan 24.000 (24 DUIZEND!) euro bedraagt. En dan de V8, die op het motorblok en wat cosmetische details na volledig identiek is aan de 2.3, en in de basis slechts € 4.000 duurder. Maar omdat hij een minimale uitstoot heeft van 281 g/km, krijgt hij een ‘strafbelasting’ van een kleine 50K, hetgeen zijn vanafprijs op € 108.600 brengt. Ofwel, de 5.0 V8 is ruim twee keer zo duur als de 2.3 EcoBoost. Dan moet je wel héél erg strikt in de leer zijn om nog een achtcilinder te willen – en snapt u meteen waarom de Shelby-uitvoeringen (pk-pakhuizen bij uitstek) hier niet in het Ford-assortiment zijn opgenomen.

Terwijl in de Verenigde Staten de Mustang helemaal niet zo duur is. Sterker, het is – met een vanafprijs van USD 24.000 (± € 21.400) – zo’n typische blue collar sportwagen waar men aan de overkant van de grote plas zo dol op is. Budweiser en Bruce Springsteen op wielen. Geen fratsen, geen opsmuk, gewoon doen waar je goed in bent. Een sympathiek uitgangspunt, maar de bijbehorende lage prijs moet natuurlijk ergens vandaan komen. In het interieur merk je dat vooral aan de toegepaste materialen. Waar je in dit prijssegment mag rekenen op echt aluminium bedieningsarmaturen en sierdelen, krijg je bij de Mustang (slecht gelukt) aluminiumlook kunststof, waar vermoedelijk binnen een paar maanden al de eerste slijtageplekken zichtbaar zullen zijn. Sowieso is het vooral goedkoop, hard plastic wat de klok slaat. Dat zou bij iedere andere auto reden zijn om de wenkbrauwen ernstig te fronsen, de Mustang vergeef je het met een grote glimlach.

Gezeten in de lage stoelen, omringd door de hoge taillelijn en uitkijkend over de langgerekte motorkap overvalt je al snel een gevoel van geborgenheid en een algeheel welbehagen. Dit is zoals een Mustang hoort te zijn, ondanks (of misschien wel: dankzij) alle objectieve tekortkomingen.

Daarover gesproken: onze testauto was uitgerust met de optionele Recaro sportstoelen (€ 1.800) en hoewel die er fantastisch uitzien, zouden wij ze toch afraden voor iedereen die kledingmaat M is ontgroeid. Ook het motorgeluid bracht ons niet in jubelstemming. Ford heeft er veel aan gedaan de viercilinder gespierd en krijgshaftig te laten klinken, maar het resultaat stemde ons niet vrolijk. Het kunstmatig (want via de speakers) opgewekte geluid klonk sommigen in de oren als een boxermotor, anderen hoorden er een vijfcilinderroffel in, bij ons riep het vooral associaties met een dikke diesel op. En dat is bij een sportwagen geen aanbeveling.

Daarentegen waren wij weer lyrisch over de zesversnellingsbak, die iedere liefhebber van zelf schakelen een kamerbrede grijns op het gelaat zal toveren. Zonder twijfel de fijnste handbak die wij in jaren zijn tegengekomen.

Mocht u denken dat musclecars per definitie low tech zijn en alleen maar rechtuit willen: de tijd dat een starre achteras de achterwielen op de grond hield, ligt met deze 6e generatie Mustang definitief achter ons. Alle wielen zijn onafhankelijk opgehangen en dat zorgt voor een prettig voorspelbaar weggedrag. Vering en demping zouden nog wat finetuning kunnen gebruiken (want op dwarsrichels onnodig hard), maar over het algemeen hoef je een duel met een Europese of Aziatische soortgenoot bepaald niet uit de weg te gaan. De fijne, gevoelige stuurinrichting (in vier standen instelbaar) speelt daarin trouwens een niet te onderschatten rol.

Al met al zijn wij, in de vier dagen dat wij de auto de onze mochten noemen, behoorlijk onder de indruk geraakt van de nieuwe 2.3 EcoBoost Mustang. Hij is verre van foutloos, een tikje ordinair, maar pakt je onherroepelijk in met zijn onweerstaanbare charme en karakter. Alleen dat motorgeluid… Mocht geld geen issue zijn, kozen wij toch voor de V8. En vertelden aan iedere zure criticus dat van de aankoopsom ruim 70K in de Algemene Middelen is gevloeid.

Participatiemaatschappij heette dat toch?

EEwoud Hallebeekwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren. 

 

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Column ZZA: Zeg, waar kom jij vandaan?
Volgende artikel
Van fusies & overnames naar alpaca’s in de Andes

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×