• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Range Rover Sport: vermogensbeheer

10 mei 2014 door Advocatie Redactie

Vijfliter V8 met compressor, 510 pk, 625 Nm, vierwielaandrijving, van 0 tot 100 in 5,3 seconden, topsnelheid 250 km/u. Een hitsige Italiaanse tweezitter? Nee hoor, een ‘doodnormale’ SUV met – desnoods – plek voor zeven inzittenden. Maak kennis met de nieuwe Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged.

 

Door Ewoud Hallebeek

Nou ja, doodnormaal, we hebben het hier wel over een auto met een vanafprijs van € 163.000,-. Maar je moet er wat voor over hebben om Mees en Claire een beetje leuk voor te kunnen rijden bij de Derde Daltonschool. Bovendien onderscheidt u zich ook nog eens van het gewone volk, dat zich dient te behelpen met – bijvoorbeeld – zoiets alledaags als een BMW X5, waarvan de duurste uitvoering begint bij een schamele € 130.000,-. ‘Wel willen, maar niet kunnen’, net wat u zegt.

Nee, dan deze V8 Sport. Voorwaar een indrukwekkende verschijning, niet in het minst door zijn hoogte van 1,78 meter. Twee centimeter meer dan genoemde X5, zodat er ook in fysiek opzicht sprake is van gepaste afstand tussen u en het burgervolk. Dat die hoogte ook zo zijn nadelen heeft – als u prijsstelt op uw vrouwelijke waardigheid dient u strakke kokerrokjes voortaan uit uw hoofd te zetten – en dat een handgreep op de A-stijl node gemist wordt, is een prijs die u glimlachend als vanzelfsprekend betaalt. Eenmaal gezeten op de – verwarmde én gekoelde – lederen fauteuils doen dat soort trivialiteiten er niet meer toe.

Het interieur ademt uit alle poriën pure luxe, inclusief de onvermijdelijke ‘gekkigheid’ die auto’s in deze prijsklasse zo typeert. Tienkleurige ‘ambianceverlichting’ bijvoorbeeld, zodat u, zoals Range Rover het zelf omschrijft, de mogelijkheid heeft de kleur van de interieurverlichting aan uw gemoedstoestand aan te passen. En wat te denken van een Dual View touchscreen op de middenconsole, waarmee u zicht heeft op het navigatiesysteem, terwijl uw passagier geniet van een speelfilm? Of van het volledig digitale dashboard, waarvan u zelf de getoonde informatie kunt samenstellen, of het 1.700 Watt Meridian audiosysteem met 23 speakers en 3D surround sound? Onzin? Zeker. Maar wel leuk.

Zijdezacht
Range Rover SportEn dan heeft u nog niet eens de startknop ingedrukt. Ga tot die kleine handeling over, en de omgeving vult zich met het geluid van een naderende onweersbui van Bijbelse proporties. De vijfliter V8 komt met donderend geraas tot leven (een Amerikaanse Nascar-racer is er niks bij) en staat met verhoogd stationair toerental vol ongeduld te blaffen en te grommen tot u de pook van de automatische versnellingsbak in D klikt. Dan komt de auto onmiddellijk tot rust, om u vervolgens zijdezacht naar de einder te katapulteren.

Want laat er geen misverstand over bestaan: 510 pk is veel, héél veel. Ook bij een auto die 2.310 kg schoon aan de haak weegt. En daar over gesproken: de vorige Range Rover Sport was weliswaar mooi, maar deed zijn naam nauwelijks eer aan. In een poging de BMW X5, de Audi Q7 en de Mercedes ML van repliek te dienen, werd in allerijl een nieuw model ontwikkeld. Gebrek aan tijd en (vooral) geld leidde ertoe dat de Range Rover Sport het met een ouderwets – en vooral loodzwaar – separaat chassis moest doen. Dat werkt uitstekend bij hardcore terreinwagens als de Land Rover Defender, maar slaat de plank enigszins mis in een marktsegment waar de gemiddelde klant een hoge stoeprand al als enorm ‘off road’ beschouwt.

Dankzij de overname door het Indiase Tata beschikt Land Rover nu eindelijk over voldoende fondsen, hetgeen resulteerde in een hagelnieuwe Sport met zelfdragende carrosserie en talloze aluminium onderdelen. En dat leverde een gewichtsbesparing op van 300 kg voor de V8, tot maar liefst 420 kg voor de TDV6. Daarmee is de nieuwe Sport eindelijk ‘marktconform’ en – niet onbelangrijk – zijn de prestaties nog ademstokkender. Van 0-100 in een kleine 5 seconden, gewoonweg door het gaspedaal plat op het hoogpolige tapijt te leggen. Een doorsnee Ferrari zou zich er ernstig in verslikken.

Noblesse oblige
Range Rover Sport interieurDenk overigens niet dat hard rijden in de V8 Supercharged alleen is weggelegd voor mannen met haar op de borst. Gewoon gas geven en de elektronica doet de rest. Dankzij het Adaptive Dynamics-onderstel, met automatisch instelbare reactiestangen en schokdempers en elektronische sperdifferentiëlen voor en achter, gaat de auto door scherpe bochten als een lichtvoetige GTI. Een merkwaardige gewaarwording, vooral in het besef dat er nauwelijks concessies aan de terreinvaardigheid zijn gedaan.
De Sport is namelijk uitgerust met de nieuwste generatie Terrain Response en hoge en lage gearing, waarmee de auto in elk terrein een niet te onderschatten tegenstander is. Volkomen overbodig, geen hond zal het ooit gebruiken, maar voor Land Rover was het een kwestie van noblesse oblige. Hoe dan ook biedt het u de zekerheid dat die paardentrailer altijd van zijn plek komt.

Natuurlijk moet u bij dit soort geweld geen verbruikscijfers van een Toyota Prius verwachten. Range Rover belooft een gemiddeld verbruik van 1 op 7,8, maar 1 op 5 komt dichter bij de waarheid. Dit uitsluitend ter kennisgeving, want het zal u worst wezen. Per slot van rekening geldt ook hier het aloude Rolls Royce-adagium: als je moet vragen wat hij kost, dan kun je hem niet betalen.

Ewoud HallebeekEwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
Auto’s: de Jaguar XF, out of the box
Volgende artikel
Inspirerende kantoren: van speeltuin tot vintage design

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×