Tesla Model 3: herdefinitie

Deel

Na een stormachtige ontwikkelingsfase, met talloze soap-achtige plotwendingen, zette de langverwachte Tesla Model 3 eind vorig jaar eindelijk voet aan Europese wal. Advocatie reed met deze ‘Tesla voor de massa’, die in alle opzichten grote indruk maakte.

Door Ewoud Hallebeek

Begin 2016 kondigde Tesla de komst van een ‘betaalbaar’ model aan. De Amerikanen repten over een prijs van USD 35.000 en dat was voldoende om een welhaast onbeheersbare hype te creëren. De eerste signalen tekenden zich af op 31 maart van dat jaar, toen Tesla de inschrijving opende. Het liep volledig uit de hand. Binnen 24 uur stond de teller op 130.000, na een week hadden 325.000 geïnteresseerden een aanbetaling gedaan. Let wel: zonder dat iemand de Model 3, zoals de nieuwe Verlosser inmiddels was gaan heten, had gezien of over specificaties beschikte. Massahysterie.

Waarmee Tesla zich behoorlijk in de voet bleek te hebben geschoten, want ineens lag de ontwikkeling van Model 3 onder een wereldwijd vergrootglas. Alles wat Tesla – of liever: CEO Elon Musk – hierna deed of naliet, werd door Jan en alleman breed uitgemeten. Hoge bomen, net wat u zegt.

Uiteindelijk werd in de zomer van 2017 de productieversie voorgesteld. Met de belofte dat de baby-Tesla eind 2018 in de Oude Wereld beschikbaar zou worden voor zo’n € 35.000, waarmee elektrificatie voor de kleine luiden binnen handbereik lag. Ach ja. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook.

De Model 3 is het kleinere (- 28 cm), smallere (- 11 cm), lichtere (- 370 kg) en vooral goedkopere (hij kost ruwweg de helft) broertje van de Model S en doet in die hoedanigheid zijn intrede in het zakelijk segment waar tot op heden de BMW 3-serie en de Audi A4 de dienst uitmaken. Net als alle andere Tesla’s is de Model 3 ontworpen door Franz von Holzhausen, een Amerikaan die zijn palmares verdiende bij VW, General Motors en Mazda. En die met de vierdeurs Model 3 wat ons betreft de voorlopige kroon op zijn werk zet. De verhoudingen zijn treffend raak, de lijnen van een simplistische eenvoud, terwijl de auto als geheel in het krappe Europa veel beter tot zijn recht komt dan de toch wat bombastische S en Model X.

Vooralsnog is de Model 3 in twee 4x4-uitvoeringen te bestellen, beide met een 75 kWh-accupakket: de Long Range AWD (351 pk, 527 Nm, 0-100 km/u in 4,8 sec, topsnelheid 233 km/u, WLTP-actieradius 560 km) en de Performance AWD (462 pk, 639 Nm, 3,5 sec, 250 km/u, 530 km), die te herkennen is aan zijn grotere wielen en remmen, het verlaagde sportonderstel en het carbon spoilertje op de achterklep. Op termijn komt ook de in de VS al verkrijgbare achterwielaandrijver naar ons land, als goedkopere instapper.

Royaal
Qua uitvoering zult u dus weinig keuzestress ervaren, maar ook op accessoire-gebied bent u snel klaar. Er zijn vijf lakkleuren: uni-zwart is kosteloos, maar voor metallic wit, rood, blauw en grijs geldt een meerprijs van € 1.600 tot € 2.700. Voor de Long Range-versie kunt u opteren voor 19-inch lichtmetalen wielen (18 is standaard, de Performance staat altijd op 20-inch), waarna uitsluitend nog de vraag resteert of u ook witte interieuraccenten (€ 1.050) en/of Autopilot (€ 5.300) belieft.

Wel zo overzichtelijk. En waarom ook niet? De standaarduitrusting is van zichzelf al tamelijk royaal (airco, WiFi met internettoegang, Spotify, navigatie, LED-verlichting rondom, achteruitrijcamera, keyless entry, leren bekleding), terwijl Nederlandse Model 3’s bovendien altijd zijn voorzien van het Premium-interieurpakket, bestaande uit een sublieme geluidsinstallatie met 15 speakers, vier USB-poorten, twee smartphone-oplaadpunten, elektrisch bediende en verwarmde stoelen voor én achter en een enorm glazen dak. Geloof ons, daarmee zijn al uw uitrustingswensen vervuld.

Het dashboard getuigt van een verbluffend minimalisme. Geen enkel knopje, hendeltje, metertje of klokje. In plaats daarvan een horizontaal geplaatst 15-inch touch screen in het midden, waarmee je alles (!) bedient en instelt. Nu ja, met uitzondering van de versnellingsbak en richtingaanwijzers, want daarvoor zijn twee ‘old school’ hendeltjes achter het stuur, en de ruitenwissers kun je desgewenst ook via die stengels laten lopen (standaard gaat dat via het scherm), maar dan ben je er wel.

Werkt het? Jazeker. Voortreffelijk zelfs, met prachtige graphics bovendien. Is het handig? Mwoh. Je went er aan, maar omdat je niets op de tast kunt doen, slokt het veel van je aandacht op en dat kan nooit de bedoeling zijn. Maar modern is het ontegenzeggelijk en de esthetiek ervan kan ons wel bekoren, dus is het een kwestie van ‘schoonheid komt met een prijs’. De afwerking is marktconform, maar de hoofdruimte achterin houdt, door de aflopende daklijn, niet over en ook de bagageruimte is - met 425 liter - niet bovenmatig. Maar achter het stuur merkt u daar natuurlijk niets van en laat dat nu net de plek zijn waar je in de Model 3 wilt zitten.

Alfaatje
Wij reden de Performance-uitvoering en kregen de grijns maar niet van ons gezicht. De ‘3’ rijdt, ondanks zijn niet onaanzienlijke gewicht van 1.847 kg, even speels en lichtvoetig als onze vroegere Alfaatjes, waar wij zo weemoedig aan terugdenken. Waar de Model S, met zijn standaard luchtvering, vooral groot aanvoelt, kun je de ‘3’, die is voorzien van een conventionele wielophanging (dubbele draagarmen voor, onafhankelijke multilinkophanging achter, beide met stabilisatorstang), met ongehoorde snelheden rondsmijten.

De superieure wegligging (met dank aan het extreem lage zwaartepunt, de bijna perfecte gewichtsverdeling en niet te vergeten de vierwielaandrijving), het niet aflatende vermogen, de precieze besturing en de totale afwezigheid van motorgeluid zorgen voor een welhaast surrealistische rijervaring. Er zit zelfs een circuit-modus op, waarmee romige driftpartijen tot de mogelijkheden behoren. En dat met een realistisch bereik van 400-450 km.

Schappelijk
De Tesla Model 3 is verkrijgbaar vanaf € 58.800. Dan krijgt u de Long Range. De door ons gereden Performance kost € 69.700. Nogal een verschil met de gehoopte 35 mille, maar als we dat idée fixe loslaten, resteert een behoorlijk schappelijke prijs. Al was het maar omdat BMW u voor een qua formaat en prestaties vergelijkbare M3 zo’n € 115.000 in rekening brengt. Niet onbelangrijk: levertijden heeft Tesla niet of nauwelijks. Als u nu een Model 3 bestelt, heeft u hem over zes weken op de oprit staan.

Met de Model 3 herdefinieert Tesla de klassieke sportsedan. Dat genre ontstond in 1962 met de introductie van de Alfa Romeo Giulia en evolueerde in de jaren daarna tot schreeuwlelijkerds als de huidige Mercedes-Benz C 63 AMG.

De Model 3 laat zien dat het ook anders kan. Beschaafder. Moderner. Maar met evenveel rijplezier. In zekere zin werpt de Model 3 zijn schaduw vooruit. Na een ‘3’ tot op het laatste schroefje te hebben ontmanteld, hebben Porsche en Audi hun PPE-platform (Premium Platform Electric), dat de basis vormt voor hun toekomstige elektrische modellen, terug naar de tekentafel gestuurd. Niet goed genoeg. En hoewel dat op zichzelf niet zo veel zegt, tekent het wel het niveau waarop de Tesla Model 3 acteert. Wij willen er een.