• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Volvo XC90: Zweedse beschermengel van formaat

1 februari 2016 door Advocatie Redactie

Volvo doet niet aan korte termijn planning. Auto’s worden er weliswaar niet voor de eeuwigheid gemaakt (ook in Zweden moet de schoorsteen blijven roken), maar het komt er verdraaid dicht bij in de buurt. Neem de vorige XC90, die maar liefst dertien jaar in productie bleef. Eind vorig jaar verscheen eindelijk zijn opvolger, die in alle opzichten de bakens verzet.

Door Ewoud Hallebeek

Om te beginnen de lengte. Waar ‘downsizing’ vandaag de dag het toverwoord is, is de XC90 vijftien centimeter gegroeid. Daar staat tegenover dat de nieuweling een kleine 200 kg lichter is dan zijn voorganger en dat de extra lengte nagenoeg geheel ten goede is gekomen aan de passagiersruimte. Maar de innemende bescheidenheid, die de vorige XC90 zo kenmerkte, is er wel vanaf. Er staat nu simpelweg een hele grote SUV. Op het intimiderende af. Daar doet het prachtige, tijdloze design niets aan af.

Opmerkelijk genoeg nemen maar weinig omstanders er aanstoot aan. Word je in een Audi Q7 of BMW X5 nogal eens geconfronteerd met afkeurende blikken, in de XC90 vielen ons vooral opgestoken duimen en instemmend geknik ten deel. Een imago-kwestie, net wat u zegt, maar het verschil in benadering is op zijn minst opvallend te noemen. Overigens, mocht u – net als wij – de zwaar verchroomde grille wat teveel van het goede vinden: hij is er ook in het zwart.

En over opvallend gesproken: de tijd dat je bij de XC90 kon kiezen uit vijf-, zes- of zelfs achtcilinders, ligt definitief achter ons, ofschoon de typeaanduiding opgewekt anders suggereert. Of je nu voor benzine of diesel opteert, in alle gevallen ligt er een geblazen tweeliter viercilinder in het vooronder. Een achttraps automatische versnellingsbak is standaard, evenals vierwielaandrijving (uitgezonderd de D4). Benadrukken andere merken gretig de – al dan niet vermeende – avontuurlijke terreinvaardigheid van hun SUV’s, Volvo kent haar pappenheimers en stelt met onderkoelde vanzelfsprekendheid dat vierwielaandrijving vooral de veiligheid dient. En daar is geen speld tussen te krijgen.

De XC90 komt in twee benzine- en twee dieselmotoren. Om met de laatste te beginnen: de (voorwielaangedreven) D4 levert 190 pk en 400 Nm, goed voor een topsnelheid van 205 km/u en de sprint van 0 tot 100 km/u in 9,2 seconden. Wie dat te traag vindt, neme de D5 AWD. Die levert 225 pk en 470 Nm, doet het standaardsprintje in 7,8 seconden en verliest pas bij 220 km/u de strijd met de luchtweerstand. Geen grensverleggende waarden, maar een brandstofverbruik van 1:19 (aldus Volvo) moet ergens vandaan komen.

Als benzine-instapper fungeert de T5 AWD (254 pk, 350 Nm, 8,2 sec, 215 km/u), maar met de T8 Twin Engine AWD geeft Volvo pas écht haar visitekaartje af. Het tweeliter turbobenzineblok levert – dankzij de extra mechanische compressor – niet minder dan 320 pk en drijft de voorwielen aan. De achterwielen worden aangedreven door een elektromotor van 87 pk, waarmee het totale vermogen uitkomt op een bepaald indrukwekkende 407 pk (640 Nm). Al even indrukwekkend zijn de prestaties: 0-100 in 5,6 seconden, topsnelheid 230 km/u. En dat bij een leeggewicht van 2.221 kg. Volgens Volvo heeft deze plug-in-hybride een gemiddeld brandstofverbruik van 1:50. Gekkigheid natuurlijk, maar het zorgt er wel voor dat hij als enige XC90 in de 15%-bijtellingscategorie valt.

Het interieur is een toonbeeld van modern Scandinavisch design: strakke vormgeving, natuurlijke materialen (hout, leer en prachtig aluminium zover het oog reikt) en een onberispelijke afwerking. Het enige dat afbreuk doet aan het algehele verwengevoel, zijn de stroken goedkoop hard plastic aan de zijkant van de tunnelconsole. Onbegrijpelijk.

En, eerlijk is eerlijk, het motorgeluid helpt ook niet mee. Wij reden met de T5 en het roffeltje dat die viercilinder voortbrengt, stemt zonder meer treurig. Bij een auto van dit statuur hoort gewoon het volle, rijke geluid van (tenminste) een zescilinder. Maar goed, eenmaal op snelheid verdwijnen dat soort gedachten al snel naar de achtergrond en geniet u van de weldadige fauteuils (de XC90 is overigens altijd een zevenzitter) en het prachtig dashboard waarvan zo’n beetje alle knoppen schitteren door afwezigheid.

Alles wat ook maar bij benadering elektronisch kan worden aangestuurd (en dat is in de XC90 heel veel), wordt bediend middels het rechtop staande 12-inch touchscreen in het midden van het dashboard. Werkt het? Ja en nee. De bediening is dermate eenvoudig en intuïtief, dat Volvo hiermee zonder enige twijfel de nieuwe standaard heeft gedefinieerd.

Maar al rijdend is het knap lastig, om niet te zeggen onmogelijk, om op de tast de juiste input te geven. In de praktijk leidt het meer af dan je eigenlijk zou willen, en dan is het toch een merkwaardig verschijnsel dat je € 180 aan de broek krijgt als je vijf seconden met je telefoon bezig bent, maar dat je wel ongestraft vijf minuten op je ingebouwde iPad mag tikken en swipen teneinde de stoelverwarming een halve graad bij te stellen. Waarbij we dan meteen aantekenen dat dit niet een typisch Volvo-kenmerk is, maar voor alle premiummerken geldt. Mogen we u trouwens dringend het optionele Bowers & Wilkins audiosysteem (1.400 Watt, 19 speakers) aanbevelen? Dat vergt een investering van maar liefst € 3.330, maar geloof ons: uw favoriete muziek klonk nog nooit zo mooi.

Ook op het gebied van veiligheid – noblesse oblige – verzet de nieuwe XC90 de piketpaaltjes. Run Off-Road Protection herkent wanneer u van de weg raakt, spant de gordels en zet de stoel schrap om de klap op te vangen. Brake At Intersection Capability activeert de remmen als u bij het afslaan een tegenligger over het hoofd ziet. Cross Traffic Alert waarschuwt voor achterop komende auto’s en voetgangers als u achteruit een parkeerplaats verlaat. City Safety detecteert een dreigende aanrijding met een voorligger of overstekende voetganger en remt zo nodig zelf. Het BLIS-radarsysteem heft de dode hoek op, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wat te denken bijvoorbeeld van de Red Key, waarmee de topsnelheid van de auto wordt begrensd op 120 km/u en de adaptieve cruise control op de grootst mogelijke afstand wordt ingesteld? Ideaal wanneer u uw dure bezit met gespeeld vertrouwen meegeeft aan uw 18-jarige zoon.

En dan te bedenken dat dit nog maar het topje van de spreekwoordelijke ijsberg is. Koppel dat aan een prima wegligging waarbij comfort met hoofdletters wordt gespeld, en het moge duidelijk zijn dat de nieuwe XC90 in alle opzichten een verbluffende auto is.

De XC90 is verkrijgbaar vanaf € 70.995. Leasen is mogelijk vanaf € 1.065 per maand.

EEwoud Hallebeekwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren. 

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Column ZoZuidas: Blufpoker
Volgende artikel
Het nieuwe kantoor van Stibbe: klaar voor de toekomst

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Vaccine vial and blood test tubes labeled COVID-19 on a blue surface, representing healthcare progress. Tuchtrechtelijke maatregelen na poging tot getuigenbeïnvloeding in coronazaak; NRC legt link met Amsterdams advocatenkantoor

  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

Recente berichten

  • ‘Gevangenis maakt jongeren crimineler’, waarschuwt advocaat op Curaçao
  • Meerderheid wil rechterlijke toetsing van overheidsbeleid
  • Juristen Foort van Oosten en Arno Rutte nieuwe bewindslieden Justitie
  • Tuchtrechtelijke maatregelen na poging tot getuigenbeïnvloeding in coronazaak; NRC legt link met Amsterdams advocatenkantoor
  • Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×