• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • GZL 2024
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Advocatenkantoor levert volgens bedrijfsjurist minder waar voor geld

6 januari 2010 door Advocatie Redactie

De prijs-kwaliteitverhouding van advocatenkantoren is de afgelopen vijf jaar verslechterd. Dat meldt Legal Week op basis van een enquête onder bedrijfsjuristen. Bijna tweederde (62 procent) van de respondenten vindt dat hun externe advocatenkantoren minder waar voor geld leveren dan vijf jaar geleden. Bedrijfsjuristen hopen dat dit verandert nu nog gangbare uurtje-factuurtje plaatsmaakt voor alternatieve factureringswijzen.

De enquête is tijdens het Legal Week Corporate Counsel-forum uitgevoerd door het Amerikaanse advocatenkantoor Winston & Strawn. Bij dat evenement waren circa 80 vooraanstaande bedrijfsjuristen aanwezig, onder wie voormalig UBS-voorzitter Peter Kurer en BAE Systems general counsel Philip Bramwell.

Ongeveer 40 procent van de respondenten voorspelt dat het uurtarief over vijf jaar alleen nog in uitzonderlijke gevallen wordt gehanteerd. Nog eens 40 procent verwacht dat het uurtarief zich in de toekomst beperkt tot gespecialiseerd werk. De bevindingen wijzen erop dat het cliëntengeduld met betrekking tot de torenhoge declaraties tanende is, aldus Legal Week.

Op communicatief vlak gaat het een stuk beter, zo blijkt uit de enquête. 71 Procent van de ondervraagde bedrijfsjuristen bevestigt dat de communicatie, doorlooptijd en reactiesnelheid zijn verbeterd. Dat resultaat kan in verband worden gebracht met de opkomst van de BlackBerry en andere mobiele e-mailmethoden.

De reputatie van bedrijfsjuristen is een bron van zorgen, evenals de regeldruk. Respectievelijk 27 en 24 procent van de respondenten plaatsten deze onderwerpen bovenaan hun zorgenlijstje.

Filed Under: Bedrijfsjurist en advocaat

Vorige artikel
De innovatieve law firm is "een mythe"
Volgende artikel
Column: een procestijger als bedrijfsjurist?

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker Verzekerings- en Aansprakelijkheidsrecht (3-6 jaar ervaring) Rotterdam

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nieuwe uitdaging bij HabrakenRutten, Clairfort, Windt Le Grand Leeuwenburgh e.a.

  • Nieuwe advocaat van Diddy was zelf slachtoffer seksueel geweld

  • AI als ruggengraat van de advocatuur

  • Fleur en Michelle starten damespakkenlijn: ‘Voor mannen? Oger, Suitsupply, The Society Shop. Voor vrouwen? Niks’

  • Rechter beslist over 57 miljoen euro: Parlevliet moet binnen tien dagen handelen

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×