• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • GZL 2024
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Business: wat de tent zegt over de vent

16 september 2019 door Advocatie Redactie

Fancyhouse-300

Ben je pas een goede advocaat als je kantoor houdt in een glimmend nieuw gebouw? Of juist in een ouderwets chique kantoorpand, met knerpend grind, marmer en hoge plafonds? Sommigen kiezen bewust voor kantoren op minder indrukwekkende locaties. Wat zegt die tent over de vent, of het gebouw over de vrouw? En kan een goed kantoor ook voor een industrieterrein kiezen?

Door Erik Jan Bolsius

De P van plaats is een van de vier marketing p’s: prijs, product, plaats en promotie. Over prijs en product wordt veel gesproken, van alternatieve tarieven tot het maken van kant-en-klare producten in plaats van diensten. Ook promotie – bloggen, nieuwsbrieven, events en reclame maken – is een vaak terugkerend thema.

Maar de ‘P’ van plaats is zeker ook een overweging waard. Als het huurcontract verlengd moet worden en de lasten eigenlijk te hoog zijn, kan het geen kwaad eens goed na te denken over een verhuizing naar een smaakvol en niet te duur ingericht kantoor op een goed bereikbare, maar veel beter betaalbare locatie. Van het geld dat je per maand bespaart op de huur, kun je direct een functionele website laten bouwen waar je online vindbaarheid enorm mee vooruitgaat. Die gaat uiteindelijk zelfs geld opleveren. Dat zal je kantoorlocatie zelden doen.

In elke advocatenserie figureren de kantoorgebouwen in niet onbelangrijke bijrollen. Glimmend marmer, fancy inrichting: menig advocaat imponeert er graag zijn cliënten of de wederpartij mee. Veel advocatenkantoren laten vaak een foto van hun kantoorpand zien op hun website en gebruiken de locatie daarmee bewust of onbewust als marketinginstrument. Die website zelf is zoals gezegd ook een belangrijk promotiemiddel, maar in tijden van onlinedienstverlening blijft de fysieke locatie voor advocatendiensten echt van belang. Cliënten ontvangen of bezoeken, het directe contact, is essentieel. Ook op een industrieterrein.

Gedateerd pand
Advocaat Solweij Kuijken van De Leon en Bosman advocaten grinnikt bij de suggestie dat ze hun kantoorlocatie niet hebben gekozen met oog op het prachtige uitzicht of de fancy uitstraling. Het familierechtkantoor zit in een gedateerd pand, op een dito bedrijventerrein in de Haarlemse Waarderpolder. Kuijken legt graag uit wat het hen brengt: “Een praktische reden is dat het pand eigendom is van de schoonvader van een van onze partners. Dus zeker toen we hier net begonnen, was het goed om deze ruimte te hebben. Het is goed betaalbaar en dat kan geen kwaad, want we doen veel zaken op toevoegingsbasis. Onze betalende cliënten, die we ook veel hebben, waarderen het juist enorm. Ze zeggen er vaak iets over, en vinden het fijn dat ze niet meebetalen aan een duur kantoorpand.”

Het idee dat een minder mooi pand ook minder goed werk uitstraalt, wuift Kuijken weg. “Spontane aanloop hebben we hier niet veel en ik snap de gedachte wel, maar wij hebben een goede naam en er wordt veel naar ons doorverwezen. Nieuwe cliënten zijn nog wel eens verrast, maar reageren altijd positief. Als ze uit Amsterdam hierheen komen, zien ze de ruime, gratis parkeergelegenheid zelfs als bonus.”

Overigens voegt Kuijken er aan toe dat het idee om een meer aansprekende locatie te zoeken wel eens door haar hoofd speelt. ‘Ik hecht daar wel aan. Maar de huurprijs zal zeker een belangrijke rol blijven spelen bij de keuze. Hun kantoorkeuze werkt ook goed als ze met een cliënt naar een andere advocaat gaat voor een viergesprek. Haar cliënt zegt altijd wel iets over het duur uitziende kantoor waar ze dan komen: “Ik weet zeker dat mijn ex hier te veel voor betaalt.”

Laagdrempelig
Jaap Burgers, partner bij Alcmaria advocaten, vertelt dat zij bewust hebben gekozen voor een relatief goedkoop kantoor, boven een apotheek, dichtbij het centrum van Alkmaar. “Wij hebben voor de helft een toevoegingspraktijk, de verhalen over de dalende inkomsten zijn bekend. We letten heel bewust op de kosten, hebben het eenvoudig ingericht, maar wel netjes. We moeten alle kosten toch doorberekenen, of onze marges worden te laag.”

Burgers weet niet wat hij per vierkante meter betaalt, maar vertelt dat ze recent de huurprijs nog omlaag hebben gekregen. “We werken hier met een grote dosis idealisme. Dit is echt een compleet andere wereld dan waar ik wel over lees in de media.”

Cliënten vinden de locatie prettig, weet Burgers. “Die zeggen nog wel eens dat ze er tegenop zien om naar een advocaat te gaan. Als ze dan toch met lood in de schoenen binnenkomen, zien ze direct hoe laagdrempelig het hier is.”

Filed Under: Business

Vorige artikel
Dentons groeit door in Latijns-Amerika: ruim 10.000 advocaten wereldwijd
Volgende artikel
Bedrijfsjuristen vallen buiten de reikwijdte Wwft

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker Verzekerings- en Aansprakelijkheidsrecht (3-6 jaar ervaring) Rotterdam

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nieuwe uitdaging bij HabrakenRutten, Clairfort, Windt Le Grand Leeuwenburgh e.a.

  • Nieuwe advocaat van Diddy was zelf slachtoffer seksueel geweld

  • AI als ruggengraat van de advocatuur

  • Fleur en Michelle starten damespakkenlijn: ‘Voor mannen? Oger, Suitsupply, The Society Shop. Voor vrouwen? Niks’

  • Rechter beslist over 57 miljoen euro: Parlevliet moet binnen tien dagen handelen

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×