• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Audi Q3 e-Hybrid: the next generation

20 oktober 2025 door Ewoud Hallebeek

Afgelopen zomer introduceerde Audi de derde generatie van de succesvolle Q3. Advocatie reed met de enige in Nederland leverbare uitvoering: de 272 pk sterke e-Hybrid.

In 2011 verscheen de Q3 op de markt, teneinde de onverwacht populaire BMW X1 van repliek te dienen. Ondanks zijn weinig attractieve uiterlijk, en dan drukken we ons nog voorzichtig uit, ging de compacte SUV als warme broodjes over de toonbank: in drie jaar tijd werden er wereldwijd 400.000 van verkocht. Het succes smaakte naar meer en dus verscheen, na een bescheiden facelift in 2014 en na ruim 1,5 miljoen verkochte exemplaren, in 2018 de tweede generatie. Het design ging stevig op de schop – eindelijk zag hij er wél goed uit – en de auto werd groter, breder, sportiever en digitaler. Met uitsluitend fossiele krachtbronnen (150-400 pk), want in de ontwikkelingsfase was de Teslamisering van de autowereld nog ver weg, en met een nieuwe carrosserievariant: de coupé-achtige Sportback.

En nu is er dan ‘generatie 3’, die overigens in het Hongaarse Győr van de band rolt. Volgens zijn makers is hij van top tot teen anders, maar dat is een wat al te rooskleurige voorstelling van zaken, want de architectuur is feitelijk gewoon een doorontwikkeling. In 2019 werd het MQB-platform, waar de uitgaande Q3 op stond, gemodificeerd en omgedoopt tot MQB Evo. Die bodemplaat dient inmiddels als basis voor de A3, de A6, de Skoda Kodiaq, de Volkswagen Tiguan en de Cupra Terramar, en nu dus ook voor de Q3.

Matrix

Het uiterlijk is wel helemaal nieuw en gelijkgetrokken met de recent geïntroduceerde A5, A6, Q5 en Q6. De smalle verlichtingsarmaturen en de grille met grote openingen geven vorm aan het huidige Audi-familiegezicht en de vier ringen op de achterklep zijn (tegen meerprijs, dat wel) verlicht. En over verlichting gesproken: de Q3 heeft standaard ‘gewone’ LED-lampen, maar voor € 2.815 maakt Audi daar ‘digitale Matrix’ lampen van. Dan zijn de koplampen voorzien van 25.600 (geen typefout) microledjes, half de dikte van een haar. Dat geeft niet alleen een grotere lichtopbrengst, maar biedt ook uitgebreide personalisatiemogelijkheden (een lichtshow als de auto wordt ontgrendeld, bijvoorbeeld) en een te manipuleren lichtbundel. Het systeem werkt alleen niet in de nabijheid van straatverlichting (en ook niet onder de 50 km/u, maar dat terzijde), wat de vraag oproept in hoeverre het in ons land een nuttige toevoeging is. Onze testauto had deze voorziening niet, dus kunnen wij er niets zinnigs over zeggen. Maar soms is het ook gewoon leuk om een gimmick te hebben.

Ouderwets Audi

Binnenin volgt de Q3 de lijn van zijn grotere broers. Het fraai gebogen dashboard herbergt achter het stuur een 11,9-inch digitaal scherm (Virtual Cockpit), helaas omringd door brede zwarte randen. Centraal staat het 12,8-inch MMI touchscreen, waarop je de meeste functionaliteiten bedient. Audi heeft echter ook een aantal fysieke knoppen aangebracht en de klimaatregeling is altijd zichtbaar op het scherm, wat wij niet sterk genoeg kunnen prijzen. Het materiaalgebruik is weer ‘ouderwets Audi’, daar waar de Duitsers in het recente verleden op dat vlak de weg een beetje kwijt leken te zijn. Hulde.

Om in de middenconsole ruimte te maken voor bekerhouders, een opbergvak en een telefoonlader, werd de traditionele versnellingspook vervangen door een knop achter het stuur. Mercedes doet dat al langer, maar voor Audi is het een primeur. Op de stuurkolom bevindt zich een kunststof ‘brug’ (Audi noemt dat de Compact Command Interface), waarin niet alleen de bediening van de automaat is gehuisvest, maar ook die voor de ruitenwissers, de knipperlichten en groot licht. Audi zelf is er bijzonder trots op, maar wij zijn niet meteen overtuigd van het bedieningsgemak. Meer dan eens activeerden wij onbedoeld de ruitenwissers bij het richting aangeven, terwijl wij bovendien onze linkerhand van het stuur moesten halen om de knop in kwestie te kunnen bereiken. Misschien een kwestie van wennen, maar andere merken laten zien dat het opruimen van de middenconsole een stuk ergonomischer en intuïtiever kan. Hoe dan ook, als de reacties van klanten positief zijn, dan zal de CCI ook zijn weg vinden in andere Audi’s.

Overzichtelijk

In andere landen is de nieuwe Q3 ook leverbaar met benzine- en dieselmotoren (150-190 pk), al dan niet met Quattro-vierwielaandrijving, maar Nederland krijgt alleen de voorwiel aangedreven e-Hybrid. Met dank aan ons onvolprezen fiscale regime, dat ‘fossiel’ direct uit de markt zou prijzen. Of dat jammer is, valt te bezien, want de ons toevallende PHEV is wel meteen de krachtigste plug-in-hybride. Voorin vinden we een 177 pk sterke 1.5 viercilinder TFSI benzinemotor, die geassisteerd wordt door een 115 pk elektromotor, wat een systeemvermogen van 272 pk en 400 Nm oplevert. Vanwege het leeggewicht van net geen twee ton zorgt dat niet voor ademstokkende prestaties – van een sprint van 0 tot 100 km/u in 6,8 seconden en een topsnelheid 215 km/u kijkt niemand meer op -, maar in de dagelijkse praktijk voldoet het alleszins en is er voldoende reserve voor incidentele geïnspireerde momenten. Een zestraps automatische versnellingsbak is standaard.

Onder de achterbank huist een 25,7 kWh lithium-ion accupakket met een theoretisch (WLTP) elektrisch bereik van 119 km. In werkelijkheid zal 100 km realistischer zijn, maar dat is nog altijd genoeg om het merendeel van de huis-, tuin- en keukenritten volledig elektrisch af te kunnen leggen. Snelladen kan met maximaal 50 kW.

Ook op het gebied van uitrustingsniveaus houdt Audi het overzichtelijk, want er zijn slechts drie opties – steeds met een prijsverschil van € 2.500. Instapper is de Pro Line, die niet per se ouderwets Duits-karig is uitgerust (want 17-inch lichtmetaal, airco, cruise control, DAB+, navigatie en parkeersensoren), maar het niveau van de absolute basics ook niet weet te ontstijgen. Ga daarom minimaal voor de Advanced Edition (18-inch, stoelverwarming, driezone airco, achteruitrijcamera, keyless entry, adaptieve cruise control, akoestisch glas), of – als een wat sportievere insteek uw voorkeur heeft – voor de S Edition, die zich van de Advanced Edition onderscheidt door zijn 19-inch wielen en uiterlijke details.

Algeheel welbehagen

Hoe hij rijdt? Buitengewoon prettig en stukken evenwichtiger dan zijn voorganger. Benzine- en elektromotor werken onmerkbaar met elkaar samen, wat bijdraagt aan de rust aan boord. De stoelen zitten voortreffelijk en het interieur is prettig stil, waardoor achter het stuur zich al snel een gevoel van algeheel welbehagen van u meester maakt. Sportief wordt het nooit, maar de besturing is licht en direct, en de wegligging is prima voor de bakker. Opvallend genoeg had onze testauto moeite met het op de weg krijgen van het vermogen, nota bene onder kurkdroge omstandigheden. 272 pk op de voorwielen mag dan respectabel zijn, het is ook weer niet uitzonderlijk veel. En toch trok onze Q3 bij volgas aan het stuur als een windhond aan een leiband. Een sperdifferentieel zou het probleem uit de wereld helpen, maar wij zijn de eersten om te erkennen dat dat een dure oplossing is. Toch hadden wij van Audi – een merk met de voeten stevig verankerd in de autosport – een effectievere voorwielophanging verwacht. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat onze testauto was voorzien van het reguliere ‘comfort’ onderstel met traditionele schokdempers. Tegen meerprijs (€ 3.990) is op de twee duurste Q3’s het zogeheten Tech Pro-pakket te bestellen, dat onder meer adaptieve dempers omvat. Het zou ons niet verbazen als dat onderstel een positief effect heeft op het torque steer.

De Audi Q3 e-Hybrid is verkrijgbaar vanaf € 52.990, de Sportback vergt een extra investering van € 2.000. Maar Audi zou Audi niet zijn als de optielijst niet even lang als verleidelijk en kostbaar was. Zet links en rechts wat kruisjes en voor u het weet toucheert u de 70K-grens. Dat u het maar weet.

Porsche Panamera: hooligan in maatpak

Lees meer

Mercedes G580 EQ: met de G van Groot(s)

Lees meer

Maserati Grecale Folgore: haute couture

Lees meer

BMW M5: It’s life, Jim, but not as we know it

Lees meer

Porsche 911 Carrera: eenvoud als kenmerk van het ware

Lees meer

Lotus Eletre: you get what you need

Lees meer

Filed Under: Nieuws Tagged With: auto

Vorige artikel
Recordaantal partijprogramma’s bevat voorstellen in strijd met rechtsstaat
Volgende artikel
Kom kijken achter de schermen bij het Paleis van Justitie in Den Haag!

Primary Sidebar

Topvacatures

Bedrijfsjurist / advocaat in dienstbetrekking aanbestedingsrecht Utrecht

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nieuwe Uitdaging bij… La Gro, Van der Feltz en Windt Le Grand Leeuwenburgh

  • Advocaten willen Tweede Kamer versterken met juridische blik

  • OM vervolgt oud-raadsheer Den Haag wegens vervalsen rechterlijke stukken

  • Recordaantal partijprogramma’s bevat voorstellen in strijd met rechtsstaat

  • AG kritisch over doorbreking verschoningsrecht in De Vries-opnamen

Recente berichten

  • Steeds meer jongeren voor de rechter: kinderrechters krijgen grotere rol
  • Kom kijken achter de schermen bij het Paleis van Justitie in Den Haag!
  • Audi Q3 e-Hybrid: the next generation
  • Recordaantal partijprogramma’s bevat voorstellen in strijd met rechtsstaat
  • Law Society neemt afscheid van ‘Dear Sirs’ als standaardgroet in juridische correspondentie

Recente reacties

    Archieven

    • oktober 2025
    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×