• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Audi Q8 e-Tron: opgefrist

7 juni 2023 door Ewoud Hallebeek

Vijf jaar na zijn introductie heeft de Audi e-Tron SUV een facelift ondergaan. De vraag is: weet de opgefriste oudgediende zich nog steeds staande te houden in het almaar verder uitdijende EV-landschap?

In 2018 introduceerde Audi met trots haar allereerste volledig elektrische auto. Geheel conform de wensen van de markt was dat een forse SUV, die de naam e-Tron meekreeg. Sindsdien breidden de Duitsers hun EV-portfolio uit met de Q4 en de spectaculaire GT, en voor de nabije toekomst zit er nog veel meer in de pijplijn. Al deze stroommobielen hebben/krijgen, ter onderscheiding van hun fossiele soortgenoten, ‘e-Tron’ achter hun naam. Want dat is nu eenmaal Audi-lingo voor ‘100% elektrisch’. Dat dat bij die eerste SUV op termijn voor verwarring zou gaan zorgen, zag iedereen van mijlenver aankomen, maar in Ingolstadt duurde het tot dit jaar voordat het kwartje viel. De oplossing bleek simpel genoeg: voortaan gaat de moeder aller Audi-EV’s door het leven als Q8 e-Tron.

Waarmee dus duidelijk is dat we hier te maken hebben met de volledig elektrische variant van de Q8. Toch? Eh… Nee. Want de benzine-Q8 is een totaal andere auto. Veel groter ook. De Q8 e-Tron heeft het formaat van een Q5 en is op grond daarvan in de Audi-hiërarchie het vaandel Q8 ten enenmale onwaardig. Alsof een gewone burger ineens in de adelstand wordt verheven. Maar omdat de Q8 e-Tron voorlopig Audi’s grootste elektrische SUV is, mag hij toch deze eretitel dragen.

Vrij letterlijk

Audi nam het woord ‘facelift’ vrij letterlijk, want alleen het aangezicht van de SUV werd strakgetrokken: de in 2018 al bedaagde (nep)grille is vervangen door een hypermodern exemplaar, en dat staat hem bijzonder goed – helemaal als u het optionele Zwart Plus-pakket (€ 966) heeft aangevinkt. Voor de rest bleef het uiterlijk ongewijzigd. Nu ja, de traditionele Audi-ringen zijn voortaan in ‘2D’ (je zou ze oneerbiedig stickers kunnen noemen) en omwille van het milieu niet meer verchroomd, en typeplaatjes ontbreken volledig, maar dat mag geen naam hebben.

Het interieur onderging geen enkele verandering. Daar was ook geen reden toe, want het oogde nog altijd fris en eigentijds, terwijl op de bouwkwaliteit niets viel af te dingen. Audi weet immers als geen ander hoe je een excellente werkplek moet creëren. Smallere naden en betere pasvormen zijn nauwelijks denkbaar, het geheel lijkt uit steen gehouwen en de gebruikte materialen zijn op het eerste gezicht voornaam. Op het eerste gezicht, want bij langere beschouwing wordt pijnlijk duidelijk dat Audi niet meer dat merk is waarin je je laaft aan een overdaad aan echt leer en aluminium. Das war einmal. Zijn makers hebben hun uiterste best gedaan het te verbloemen (de nepstiksels bovenop het dashboard spreken wat dat betreft boekdelen), maar feit is dat binnentreden van de Q8 e-Tron gelijk staat aan onderdompeling in een zee van – soms bedroevend goedkoop aanvoelend – plastic. Daar helpen grote hoeveelheden aluminiumkleurige of pianozwarte verf niets aan.

Groter bereik

Onderhuids zijn de wijzigingen een stuk ingrijpender dan de uiterst milde facelift doet vermoeden. Noodgedwongen, want de afgelopen vijf jaar is de EV-markt aanzienlijk veranderd. Eénoog is niet langer koning, en dus moesten de Duitsers aan de bak om hun elektrische SUV relevant te houden. Onveranderd zijn de motoraanduidingen: 50 en 55. Maar de 50 herbergt nu de techniek van de ‘oude’ 55. Dat betekent een accupakket van 95 kWh, een vermogen van 340 pk en de sprint van 0 tot 100 km/u in 6 seconden. De 55 heeft een lithium-ion accu van maar liefst 114 kWh en een vermogen van 408 pk (0-100 in 5,6 sec). De topsnelheid is elektronisch begrensd op 200 km/u. Vierwielaandrijving en luchtvering zijn standaard.

Minstens zo belangrijk is dat de actieradius meegroeide. Had de 50 voorheen een WLTP-bereik van 300 km, nu noteert datzelfde model een theoretisch bereik van 488 km. De 55 haalt op papier zelfs 578 km, waarmee hij zich zowaar in Tesla-territorium begeeft. De laadsnelheid is eveneens verbeterd en topt nu aan de snellader 170 kWh. Niet opzienbarend (het gros van de concurrenten doorbreekt inmiddels schaterend de 200 kWh-grens), maar een hele verbetering ten opzichte van de enigszins beschamende 120 kWh van het vorige model. Opladen tot 80% duurt een half uur. Het navigatiesysteem neemt laadstops automatisch mee in de routeplanning.

Verbazing

Wij reden de 50 in S Edition-uitvoering en verbaasden ons over het feit dat we de Q8 e-Tron eigenlijk tamelijk bescheiden vonden qua omvang. Vijf jaar geleden vonden we hem nog groot, maar times they are a changing en met de almaar groeiende omvang van hedendaagse SUV’s, projecteert deze oudgediende zich anno 2023 ineens op het netvlies als het toonbeeld van terughoudendheid. Totdat je hem parkeert, natuurlijk, want uiteindelijk is hij net zo lang als een Audi A6 en dat kun je met geen mogelijkheid een kleine jongen noemen.

Zijn lage daklijn suggereert sportiviteit, maar die eigenschap is hem volkomen vreemd. Met 340 pk en 664 Nm onder je rechtervoet delf je bij het stoplicht zelden het onderspit, maar de explosiviteit die zoveel elektrische auto’s kenmerkt, ontbreekt. Dat heeft deels te maken met zijn gewicht (bijna 2.500 kg), maar belangrijker is de vermogensafgifte; die is dermate geleidelijk, dat je de snelheid bijna altijd te laag inschat. Voeg daarbij het afstandelijke stuurgevoel en het moge duidelijk zijn dat de Q8 e-Tron vooral geënt is op comfort.

Uitmuntende reisgezel

En comfortabel is-ie. De stilte in het interieur is haast onwerkelijk. Er is ruimte in overvloed, de standaarduitrusting is prima voor de bakker, de stoelen zitten voortreffelijk en het algeheel welbehagen staat op een zeer hoog plan. Mits je de elektronische demping in de goede stand hebt staan. In de stad is de stand Comfort te zacht, want dan deint de auto tamelijk nadrukkelijk, en de Sport-setting juist weer te hard. Maar op glad asfalt excelleert de Q8 e-Tron en is het een uitmuntende reisgezel.
De Audi Q8 e-Tron is inmiddels vijf jaar oud, maar dankzij zijn facelift – en vooral de grotere actieradius en verhoogde laadsnelheid – onverminderd begerenswaardig. De concurrentie is intussen verveelvoudigd en is de Duitser op sommige punten (denk laadsnelheid en premiumgevoel) voorbij gestreefd, maar zijn relatief scherpe prijs (de Q8 e-Tron is verkrijgbaar vanaf € 71.385) maakt hem nog altijd tot een serieus te overwegen alternatief.

Porsche Panamera: hooligan in maatpak

Lees meer

Mercedes G580 EQ: met de G van Groot(s)

Lees meer

Maserati Grecale Folgore: haute couture

Lees meer

BMW M5: It’s life, Jim, but not as we know it

Lees meer

Porsche 911 Carrera: eenvoud als kenmerk van het ware

Lees meer

Lotus Eletre: you get what you need

Lees meer

Filed Under: Nieuws Tagged With: auto

Vorige artikel
Nieuwe managing partner voor CMS
Volgende artikel
Personeel Clifford Chance boos over dinerbon alleen voor advocaten

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×