• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s – Audi RS e-Tron GT: indrukwekkend vlaggenschip

23 augustus 2021 door Ewoud Hallebeek

Audi 2021

Als je Audi de hardware geeft van de volelektrische Porsche Taycan, dan weet je dat je iets moois kunt verwachten. Advocatie reed met de 646 pk-sterke RS e-Tron GT. De vraag is: in hoeverre koop je daar een andere auto aan dan zijn evenknie uit Zuffenhausen?

Drie jaar geleden begon Audi aan de transitie van ‘fossiel’ naar volledig elektrisch. De aftrap werd gegeven door de e-Tron SUV, onlangs gevolgd door de elektrische Q4 en de hier beschreven GT. Waarbij ‘e-Tron’ in alle gevallen wordt gebruikt als aanduiding van de accu-aandrijflijn.  

In 2018 toonde het merk met de ringen het prototype van de GT. Sinds kort staat het nieuwe vlaggenschip in bijna ongewijzigde vorm in de showroom. Marc Lichte is verantwoordelijk voor het ontwerp en noemde de vierdeurs sportcoupé bij de introductie ‘de mooiste auto die ik ooit hebt getekend’.

En daar kunnen wij alleen maar mee instemmen. Wat een schoonheid. Imposant, krachtig en zelfbewust, zonder ál te zeer in your face te zijn. Dat wij daarin niet alleen staan, bleek wel tijdens de kleine week dat wij de GT de onze mochten noemen: het aantal opgestoken duimen en klikkende mobieltjes was niet meer op de vingers van twee handen te tellen.

Techniek van Porsche

Een van de voordelen van tot hetzelfde concern behoren, is dat je niet altijd het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Dus toen Porsche met de elektrische Taycan op de proppen kwam, stond wel vast dat we diens onderhuidse techniek (platform, aandrijflijn, wielophanging, remmen) bij Audi terug zouden gaan zien. Al was het maar om de ontwikkelingskosten te spreiden.

En dus kun je enigszins gechargeerd stellen dat de e-Tron GT feitelijk niks meer is dan een Taycan in een ander jasje. Audi benadrukt echter dat er wel degelijk een groot verschil is: de Taycan is veel meer hardcore, volledig gefocust op sportiviteit, daar waar de GT zijn naam eer aandoet en zich vooral richt op comfort. En op de Tesla Model S, al zeggen de Duitsers dat laatste er niet met zoveel woorden bij.

Twee uitvoeringen

De in een Co2-neutrale fabriek in Neckarsulm gebouwde e-Tron GT is vooralsnog in twee uitvoeringen beschikbaar. Instapper is de 530 pk-sterke Quattro (0-100 km/u in 4,1 sec, topsnelheid 245 km/u). Daarboven staat de RS (Renn Sport), met 646 pk, het standaardsprintje in 3,3 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u

Beide modellen zijn voorzien van een 93,4 kWh lithium-ion accupakket, twee elektromotoren en vierwielaandrijving, en gezegend met een theoretisch (WLTP) bereik van 487 km. Wat in de praktijk neerkomt op zo’n 400 km. Dankzij het 800 Volt-spanningssysteem (het dubbele van wat de meeste concurrenten bieden) ‘tank’ je aan de juiste snellader in vijf minuten 100 km bereik en is de accu in iets meer dan 20 minuten weer voor 80% vol.

Wij reden de RS, die je zou kunnen vergelijken met de 34 pk sterkere Porsche Taycan Turbo. Luchtvering is standaard, evenals variabele dempers, 20-inch lichtmetalen wielen en een elektronisch sperdifferentieel. Dynamische vierwielbesturing is optioneel.

Het interieur is typisch Audi en wijkt – met zijn twee grote kleurenschermen – volledig af van dat van de Taycan. De uitmuntende, lage zitpositie, inclusief het rechtopstaande, met alcantara beklede stuurwiel, is wel één op één overgenomen en dat kunnen we niet sterk genoeg prijzen.

Als je van actief sturen houdt, is er geen betere plek denkbaar, zéker als u op de optielijst de sublieme sportstoelen Pro (€ 2.413,-) heeft aangevinkt. Het infotainmentsysteem werkt foutloos, maar is weinig intuïtief. Daar staat echter tegenover dat Audi de goede smaak heeft gehad niet alle druktoetsen te willen afschaffen en dat brengt de zaak dan weer in evenwicht.

Gerecycled materiaal

Om het duurzame karakter van de GT te benadrukken, bestaan veel onderdelen in het interieur uit gerecycled materiaal. Zo zijn het tapijt en de vloermatten gemaakt van oude visnetten – daarmee snoert u uw zwager effectief de mond tijdens de verplichte jaarlijkse schoonfamiliebijeenkomst. Als we toch iets negatiefs moeten noemen, dan zouden we zeggen dat het dashboard tamelijk druk is.

Waar Porsche in de Taycan vooral de link naar de 911 wilde leggen, met een herkenbare en terughoudende vormgeving, is Audi zich in de GT te buiten gegaan aan vouwen en hoeken en randjes en richeltjes. De gebruikte materialen en de afwerking staan buiten kijf, maar we hebben wel eens rustgevender omgevingen gezien.

Superioriteit in gezinsverpakking

Nu zouden we u kunnen vertellen dat de GT, ondanks zijn sterk aflopende daklijn, achterin voldoende ruimte biedt voor twee niet al te grote passagiers. Of dat de bagageruimte weliswaar niet overhoudt, maar aan de meeste wensen zal voldoen. Of dat hij comfortabel genoeg is voor een Pan-Europese reis met het hele gezin. Maar op dat soort praktische informatie zit u helemaal niet te wachten – hooguit als argument om bij het thuisfront de aanschaf te kunnen verantwoorden.

Nee, waar het u werkelijk om gaat, is de rijervaring. Dát is immers de reden dat u een RS overweegt.
Welnu, daarin stelt deze Audi niet teleur. De Taycan mag dan op nerd-niveau een wat scherper stuurgevoel hebben en een marginaal sportiever weggedrag, neem van ons aan dat u daar in de dagelijkse praktijk, die gekenmerkt wordt door met de rest van Nederland meehobbelen op de A2, niets van merkt.

De RS e-Tron GT is simpelweg onder alle omstandigheden bovengemiddeld capabel. En onaards snel bovendien. Superioriteit in gezinsverpakking. Je vergeet nooit met vijf meter lengte, twee meter breedte en een gewicht van bijna 2,5 ton onderweg te zijn, maar de perfecte gewichtsverdeling, het ultra lage zwaartepunt, de communicatieve stuurinrichting, het schier onuitputtelijke vermogen en het briljante onderstel doen je op afroep naar adem happen. U dacht dat de Baron in de Efteling al een intense ervaring was? Think again.

Hoger comfort

De Audi e-Tron GT Quattro is verkrijgbaar vanaf € 106.366,-. Ter vergelijking: de even sterke, maar fractioneel snellere Porsche Taycan 4S is er vanaf € 110.600,-. De RS kost minimaal € 146.295,-, een kleine tien mille minder dan de Taycan Turbo. Maar dat is dan zonder extra’s; onze testauto telde onder aan de streep een bedrag van 178 K en dat is zonder meer een hele berg geld. Dat leidt tot de hamvraag: moet u voor de e-Tron GT kiezen, of voor de Taycan?

Eerlijk is eerlijk, het is een beetje lood om oud ijzer. De techniek is grotendeels gelijk en dan blijft persoonlijke voorkeur over. Veel mensen zullen vooral waarde hechten aan het prestige van de Porsche, dat ontegenzeggelijk groter is dan dat van de Audi. Maar wij zouden opteren voor de RS. Die is in onze ogen mooier, goedkoper bovendien, terwijl het verschil in sportiviteit op zijn best marginaal te noemen is. Het hogere comfort van de Audi zou voor ons echter de doorlag geven. Maar smaken verschillen. Wij zouden wensen in de positie te zijn om voor deze keuze te staan.

Porsche Panamera: hooligan in maatpak

Lees meer

Land Rover Defender Octa: Dakar voor alledag

Lees meer

Porsche Macan: zonder hoofdletter P

Lees meer

Polestar 4: een beetje gek

Lees meer

Mercedes G580 EQ: met de G van Groot(s)

Lees meer

Maserati Grecale Folgore: haute couture

Lees meer

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
Ontslag voor hoestende werknemer met corona die weigerde naar huis te gaan
Volgende artikel
De zaak Wijdemeren: over bijstand en boodschappen

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×