• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Tesla Model S P100D: schoon de allersnelste

11 september 2017 door Advocatie Redactie

De in 2013 geïntroduceerde Tesla Model S zorgde voor een regelrechte schok binnen de autowereld. Volledig elektrisch, aantrekkelijk gelijnd en met een actieradius en binnenruimte die dagelijks gebruik (zakelijk én privé) zonder meer mogelijk maakt. Advocatie reed uitgebreid met deze onlangs gefacelifte pionier en ondervond hoe het is om in de snelste productieauto ter wereld te rijden.

Door Ewoud Hallebeek

Om maar met dat laatste te beginnen: wij reden de Model S P100D, waarbij de S staat voor Sedan en de D voor Dual Motor (twee elektromotoren; één op elke as). Het getal 100 verwijst naar het 100 kWh-accupakket. Belangrijker is echter de P (van Performance), een verwijzing naar de zogeheten Ludicrous-upgrade. Die genereert een vermogenstoename van zo’n 30%, waarmee het totaal op 612 pk en 967 Nm uitkomt. Nu ja, zo ongeveer, want ‘elektrisch’ is nauwelijks te converteren naar paardenkrachten, maar dit zijn de cijfers waar Tesla zelf mee rekent.

Per saldo maakt het allemaal niet zoveel uit, want met de P100D eet u superbikes for breakfast en laat u iedere passagier naar adem happend achter. Van 0 tot 100 km/u in 2,7 seconden. Twee-komma-zeven. Verbijsterend. Waarbij u voor het thuisfront vanzelfsprekend het veiligheidsargument van stal haalt. Inhaalmanoeuvres zijn immers letterlijk in een oogwenk achter de rug. Van 70 tot 100 km/u in 1,2 seconden. Lust u nog peultjes? De topsnelheid van 250 km/u vermelden wij dan ook uitsluitend voor de volledigheid.

De Model S heeft geen (ondersteunende) verbrandingsmotor, zodat u volledig bent aangewezen op het Lithium-ion-accupakket. Voor range anxiety (angst voor een lege accu onderweg; een inmiddels erkende aandoening) hoeft u echter niet te vrezen. In theorie heeft de P100D een bereik van 613 km, maar Tesla is de eerste om toe te geven dat u dat in de praktijk niet gaat halen. Wij moesten de auto – bij normaal gebruik, inclusief onvermijdelijke Ludicrous-momenten – na zo’n 400 km aan de stekker hangen, hetgeen zonder meer een bruikbare actieradius is.

Opladen kan via een normaal huis-, tuin- en keukenstopconatct, maar dat moet u – gezien de traagheid van het proces – vooral zien als noodoplossing. Beter laadt u via een snellader (de bekende palen bij parkeerplaatsen, of een Wall Connector bij u thuis à raison van € 562), waarmee u ’s-ochtends weer een volle accu heeft. Onderweg naar uw vakantiebestemming leidt het navigatiesysteem u langs snelle Superchargers, waarvan er in Europa ruim 300 zijn (gesitueerd bij pleisterplaatsen langs de snelweg) en waarmee u in een half uur 270 km actieradius ‘tankt’, en de iets tragere Destination Chargers, in de directe nabijheid van hotels en restaurants. Het navigatiesysteem geeft zelf aan waar en hoe lang er geladen moet worden.

Klinkt futuristisch? De Model S bestaat bijna bij de gratie van dit soort gadgets. De bekendste (om niet te zeggen: beruchtste) is waarschijnlijk Autopilot. Twee rukjes aan de stuurhendel (afkomstig van Mercedes-Benz, net zoals diverse andere armaturen) en de auto rijdt, stopt en stuurt daadwerkelijk zelf. Een surrealistische en enigszins verontrustende ervaring. Maar het werkt wel. Dat wil zeggen op wegen met hele duidelijke belijning en met niet al te veel bochten. Het systeem toont vooral aan dat autonoom rijden nog ver van de dagelijkse realiteit verwijderd is. Maar in de file en op saaie lange rechte stukken is het een bruikbare assistent.

Over assistent gesproken: kent u KITT nog, uit de tv-serie Knight Rider? Welnu, dankzij de Summon-functie bent u nu uw eigen Michael Knight. Op uw commando opent de Model S de garagedeur, rijdt de garage in of uit, parkeert zichzelf en doet de deur weer dicht. Waarmee maar gezegd wil zijn dat de Model S in feite één groot computerspel is. Alles, maar dan ook álles bedient u via het 17-inch touch screen-scherm. Het internet doet de rest. Als Tesla nieuwe software heeft ontwikkeld, update de auto zichzelf. Eventuele storingen worden online uitgelezen en zo nodig meteen verholpen.

Het interieur is ruim en licht, en het ontbreekt de inzittenden aan niets. Comfort met een hoofdletter C. Mocht u echter in dat kader, vanwege de elektrische aandrijving, totale stilte verwachten, dan moeten wij u teleurstellen. Eenmaal op snelheid voeren band- en windgeruis de boventoon en is er weinig verschil met een conventioneel aangedreven auto uit het hogere segment.

Verschil is er wél in afwerking. Voor Amerikaanse begrippen (Tesla’s rollen in Silicone Valley van de band) is het allemaal van hoge kwaliteit en bij vluchtige beschouwing is er inderdaad niets op aan te merken. Maar wie de lat wat hoger legt (en dat mag best bij de prijzen die worden gerekend), ziet de onvolkomenheden. Brede naden, interieurdelen die net niet lekker op elkaar aansluiten, goedkoop plastic waar dat echt niet hoeft en moddervet chroom, waar de Europese concurrentie zonder uitzondering voor decenter aluminium kiest. En dan te bedenken dat onze testauto was voorzien van het Premium-upgradepakket (€ 3.900), bestaande uit ‘interieurverfijningen met materialen van hogere kwaliteit’. Dat een dergelijke optie überhaupt aangeboden wordt, zegt eigenlijk genoeg.

Met de wegligging en het rijplezier is echter niets mis. Met dank aan de standaard luchtvering en de vierwielaandrijving. De Model S weegt niet minder dan 2.267 kg, maar dat voel je eigenlijk alleen bij hard remmen. Het accupakket zit in de vloer weggewerkt en dat resulteert in een volmaakt laag zwaartepunt. Een lichtvoetige GTI wordt het natuurlijk nooit, maar een uiterst capabele GT is de Model S zonder enige twijfel.

De Tesla Model S is verkrijgbaar vanaf € 82.985. De door ons gereden P100D kent een vanafprijs van € 154.600. Daarvoor koopt u een in alle opzichten bruikbare gezinsauto, met een onberispelijk imago: hypermodern, innovatief, high-tech en bovenal heel erg ‘groen’. Daarmee wilt u zakelijk gezien best geassocieerd worden. En bij de Lions heeft u het dan over de 4% bijtelling, uw aanspraak op de Milieu Investerings Aftrek-regeling (versnelde afschrijving!), dat u geen motorrijtuigenbelasting betaalt en ook geen BPM, waardoor 21% btw aftrekbaar is van het aanschafbedrag.

De kosten per kilometer zijn natuurlijk volledig afhankelijk van de energieprijs. Wij betaalden aan een Haagse doorsnee-laadpaal € 0,30 voor 1 kWh stroom. Dat komt bij de P100D neer op € 30 voor een volle accu, waarmee je dan zo’n 450 km ver komt. Dat kun je met een beetje goede wil LPG-prijsniveau noemen. En snapt u meteen al die Schiphol-taxi’s.

Heb jij altijd al in een Tesla willen rijden? Pak dan nu je kans en win een rit in je droomauto! Om mee te doen aan de winactie van Advocatie en Tesla, ga je naar Advocatie Magazine.

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Notaris uit Flevoland verdacht van betrokkenheid bij criminele activiteiten
Volgende artikel
Eenmalige uitgave: New perspectives for new lawyers

Primary Sidebar

Topvacatures

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • (Ex-)patroon & pupillen: ‘We maken onszelf niet kleiner of groter dan we zijn’

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

  • Brits kantoor Kennedys meldt zich bij toezichthouder na datalek misbruikslachtoffers

Recente berichten

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi
  • NOvA wil uitstel wetsvoorstel kroongetuigenregeling door zorgen om veiligheid
  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk
  • Brits kantoor Kennedys meldt zich bij toezichthouder na datalek misbruikslachtoffers
  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×