• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Porsche Taycan: overtuigende eerste poging

20 april 2020 door Ewoud Hallebeek

Porsche Taycan

Dat Porsche een volledig elektrisch model op de markt zou brengen, was natuurlijk een kwestie van tijd. De vraag was alleen: zou dat dan ook een echte Porsche zijn? Sinds een paar maanden is er het antwoord. Maak kennis met de Taycan.

En dat ‘natuurlijk’ in de inleiding mag u vrij letterlijk nemen. Want het overdonderende succes van Tesla, dat in 2012 met de Model S de markt bestormde, zette de hele autowereld op zijn kop. Ineens was ‘elektrisch’ een reëel – en vooral ook winstgevend – alternatief. Minstens zo belangrijk waren de wereldwijde emissie-eisen, die autofabrikanten regelrecht – onder het motto ‘als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks’ – de stroomhoek in dreven. En dus had ook Porsche geen andere keus.

Al in 2014 steken de eerste geruchten de kop op. Op basis van de inmiddels twee jaar oude Panamera Sport Turismo E-Hybrid zouden de Duitsers werken aan een heuse EV. In het roddelcircuit circuleert zelfs al een naam: Pajan. Het jaar daarop lijken de glazen-bol-analisten gelijk te krijgen, als Porsche het studiemodel Mission E presenteert. De futuristische vormgeving getuigt van weinig realiteitszin, zo oordelen de kenners, maar de elektrische aandrijflijn lijkt volledig productierijp.

De ziel van een levendig veulen 

Porsche Taycan

Tot ieders verbazing kondigt ‘Zuffenhausen’ drie maanden later doodleuk aan dat de Mission E gewoon in productie gaat. Toch duurt het dan nog bijna drie jaar voordat er weer iets concreets wordt gemeld. In 2018 wordt de naam van de ongeboren vrucht wereldkundig gemaakt: Taycan, een samenstelling van de Turkse woorden Tay en Can, wat zoveel betekent als ‘de ziel van een levendig veulen’. Niet alleen een geinig verwijzing naar het steigerende paard in het Porsche-logo, maar het connoteert vooral prettig met de overige modelnamen. In september 2019 wordt de vierdeurs coupé eindelijk op de markt losgelaten.

De Taycan, die onderhuids de nodige techniek met de Panamera deelt, is er in drie uitvoeringen, alle met twee elektromotoren (één op elke as), vierwielaandrijving, een tweetraps automaat en luchtvering. Vierwielbesturing is optioneel. Instapper is de 4S met 79,2 kWh accupakket, goed voor 530 pk, 650 Nm, 0-100 km/u in 4 seconden, een topsnelheid van 250 km/u en een theoretisch (WLTP-)bereik van 407 km.

Wilt u een stapje hoger, dan komt u uit bij de Turbo. En nee, dat is geen verschrijving. Een EV heeft inderdaad geen turbocompressor, maar Porsche houdt om romantische redenen vast aan de aloude typeaanduidingen. De Turbo heeft een 93,4 kWh accu (680 pk, 850 Nm, 3,2 sec, 260 km/u), waarmee u op papier 450 km ver komt. Bovenaan de voedselketen staat de Turbo S. Die levert met hetzelfde accupakket 761 pk en een hartverzakkende 1050 Nm aan koppel (0-100 in 2,8 sec, top 260 km/u), en heeft een bereik van 412 km. Overigens kunt u ook de 4S (die zich van zijn duurdere broers onderscheidt door zijn 19-inch wielen, zwarte exterieuraccenten en rode remklauwen) laten voorzien van het 93,4 kWh-accupakket. Daarmee blijven de prestaties gelijk, maar stijgt het bereik naar 463 km. Bijkomend voordeel: laden gaat beduidend sneller.

Kunstmatig motorgeluid als gimmick  

Porsche Taycan

Wij reden de 4S met het Plus-accupakket. Daarmee heb je, bij een normale rijstijl met incidentele ‘Porsche-momenten’, een reëel bereik van 350-400 km. Daar valt prima mee te leven, maar het komt niet in de buurt van de Tesla Model S Long Range. Het prestatieverschil met de Turbo is in de praktijk verwaarloosbaar klein (0,8 seconden op de standaardsprint merk je zonder stopwatch echt niet), want ook de 4S is misselijkmakend snel. Zet de boel in standje Sport+ en uw escapades worden luister bijgezet door kunstmatig motorgeluid, dat ook buiten de auto hoorbaar is. Wat ons betreft een overbodige gimmick, maar daar zijn de meningen over verdeeld, bemerkten wij.

Het uiterlijk lijkt echter bij iedereen in de smaak te vallen. Talloze klikkende mobieltjes, opgestoken duimen en openvallende monden (sic) vielen ons ten deel in de dagen dat wij de Taycan de onze mochten noemen. En driewerf hulde ende hoera dat Porsche niet is gezwicht voor de verleiding om er de zoveelste SUV van te maken. Die komt er wel (naar verwachting in 2022, onder de naam Cross Turismo), want Porsche zou wel gek zijn om die goudmijn niet aan te boren. Maar omdat je slechts één keer een eerste indruk kunt maken, koos men voor een trendbreuk. Of zoals CEO Oliver Blume het tijdens de introductie verwoordde: “Het was van belang dat de eerste elektrische Porsche een échte Porsche was, die aansluit bij de geschiedenis. Een lage, sportieve auto past daar beter bij dan een SUV, ook al zou die laatste wellicht beter verkopen.”

En ook achter het stuur blijft de feeststemming intact. Porsche weet als geen ander hoe je de perfecte actieve rijderspositie moet creëren en de Taycan stelt daarin niet teleur. Fantastische kuipstoelen, een heerlijk lage zit (waardoor instappen er niet makkelijker op wordt), het kenmerkende verticale sportstuur; het is voor Porsche-kenners allemaal zeer vertrouwd. Diezelfde kenners zullen even moeten slikken bij het aanschouwen van het volledig digitale dashboard en de totale afwezigheid van knoppen en hendels. In de beste Tesla-traditie worden alle functies via touchscreens bediend. Het zit er prachtig strak en modern uit, maar het gebruiksgemak laat hier een daar behoorlijk te wensen over.  

Comfort op peil

Porsche Taycan interior

Over de rijeigenschappen echter niets dan lof. De twee meter brede en vijf meter lange Taycan stuurt als een veel kleinere auto en pareert bochten met een grimmige vasthoudendheid. De beweeglijkheid van een 911 heeft hij niet, daarvoor weegt hij teveel (2.220 kg) en is zijn besturing niet informatief genoeg, maar als GT zijn er weinig betere te vinden. Het comfort staat op een hoog peil, de binnenruimte is uitstekend (hoewel achterin niet bovengemiddeld royaal), met 423 liter is de bagageruimte toereikend genoeg voor een bescheiden vakantie-uitrusting en aan een 350 kW Ionity snellader (drie jaar gratis!) ‘tank’ je in een kwartiertje ruim 200 km bereik.

De Porsche Taycan 4S is verkrijgbaar vanaf € 109.000. Opteert u voor de Performance-accu Plus (lees: een 60 km grotere actieradius), dan komt daar een kleine zeven mille bij. De Turbo staat in de prijslijst voor € 157.100, topversie Turbo S kost minimaal € 191.000. Zonder extra’s. Bent u niet vies van wat leuke accessoires, dan loopt de prijs – typisch Porsche – razendsnel op, om niet te zeggen volkomen uit de hand. Aan onze testauto hing een prijskaartje van € 161.624 en dan weet u wel uit welke richting de wind waait.

Maar alles is relatief. Want een Tesla Model S Performance is weliswaar sneller dan een Taycan 4S, maar kan qua prestige, beleving, rijeigenschappen en look-and-feel niet in de schaduw staan van de Duitser. En heeft desondanks een vanaf-prijs van € 104.700.  Leuk kleurtje erop, mooie wielen en een tweekleurig interieur, en u kijkt ineens naar minimaal 110K. Aldus bezien, is de keuze misschien helemaal niet zo ingewikkeld.

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
Gastcolumn: de Achterstand van de Advocatuur
Volgende artikel
'Een crisis? Grijp je kans!'

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • (Ex-)patroon & pupillen: ‘We maken onszelf niet kleiner of groter dan we zijn’

  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

Recente berichten

  • Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk
  • Fednot: steeds jonger naar de notaris voor een testament
  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep
  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan
  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×