• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: Audi e-Tron 55 Quattro

16 september 2019 door Advocatie Redactie

Audi eTron front-300

Vorig jaar, tijdens de onthulling van de e-Tron, gaf Audi’s hoogste baas – de Nederlander Bram Schot – het ruiterlijk toe: “Zonder Tesla waren wij niet met een elektrische auto gekomen.” Inmiddels gaan de Duitsers echter dapper voorwaarts onder het motto ‘Electric has gone Audi’. Combineer dat met de aloude reclameslogan ‘voorsprong door techniek’ en het moge duidelijk zijn dat onze verwachtingen hoog gespannen waren.

Door Ewoud Hallebeek

“De e-Tron luidt voor Audi een nieuw tijdperk in,” zo stelde Schot. “We willen niet in het verleden blijven hangen.” Dat mag dan zo zijn, maar van een blanco tekenvel was bij de ontwikkeling nochtans geen sprake. De in een Co2-neutrale fabriek in Brussel gebouwde SUV staat niet, zoals de meeste van zijn concurrenten, op een speciaal ontwikkeld platform. Dat is er wel (een samenwerkingsverband met Porsche), maar zal pas op zijn vroegst in 2022 zijn opwachting maken. Om de elektrische boot niet te missen, staat de e-Tron daarom op een aangepast Q7-onderstel. Dat verklaart meteen het imposante leeggewicht van 2.490 kg, want 700 kg aan accu’s moffel je nu eenmaal niet ongemerkt weg. En dan te bedenken dat de eerste VW Golf 750 kilo woog. Das war einmal.

Met een lengte van 4,9 meter zit de e-Tron precies tussen de Q5 en de Q7 in. Of, als u dat liever heeft, tussen de Jaguar i-Pace en de Tesla Model X. En dat zijn dan, samen met de onlangs geïntroduceerde Mercedes EQ C, ook meteen zijn grootste concurrenten. Dat gezegd hebbende, denken wij dat de gemiddelde e-Tron-koper een i-Pace of Model X niet eens in overweging neemt. Veel te excentriek. Hij/zij valt juist voor het ‘normale’ van de Audi. Want waar de meeste merken, ter illustratie van hun vooruitstrevendheid, hun EV’s vooral als ‘anders’ positioneren, benadrukken de Ingolstadters juist hoe niet-afwijkend de e-Tron is: gewoon een Audi als elke andere, maar dan toevallig elektrisch aangedreven. 

Koudwatervrezers
En dat zou zo maar eens een briljante marketingstrategie kunnen zijn. De sceptici en koudwatervrezers zijn op dit moment immers nog altijd in de meerderheid. Vandaar het ‘gewone’ uiterlijk, inclusief overbodige grille, en de tamelijk doorsnee prestaties. De twee elektromotoren leveren, gevoed door het 95 kWh Lithium-ion accupakket, 360 pk en 561 Nm, wat kortstondig – middels een 8 seconden durende ‘overboost’ – naar 408 pk en 660 Nm kan worden getild. Keurige waarden, maar er moet wel 2,5 ton in beweging worden gebracht. Een nul-tot-honderd-tijd van 6,6 seconden (overboost: 5,7) en een topsnelheid van 200 km/u doen dan ook geen concurrent van kleur verschieten. Dat realiseert Audi zich ook en dus is de komst van een Performance-uitvoering al aangekondigd, evenals overigens een goedkopere instapversie (daarover verderop meer) en een coupé-achtige Sportback. Dat u het maar weet.

Audi eTronOp de standaard 19-inch wielen heeft de e-Tron 55 Quattro, zoals onze testauto officieel heet, een WLTP-bereik van 417 km. Met iedere inch extra levert u 20 km in. Ons exemplaar stond op 21-inch lichtmetaal en had aldus een theoretische actieradius van 380 km, wat in de praktijk neerkomt op zo’n 300 km. Vergelijkbaar met de Jaguar i-Pace en onder dagelijkse Nederlandse omstandigheden alleszins bruikbaar, maar een Tesla komt minstens 100 km verder (de Model X Long Range haalt zelfs bijna het dubbele) en dat is best een groot verschil. Daar staat tegenover dat u in Europa met de e-Tron bij 72.000 laadpunten van 220 providers terecht kunt (bij een snellader zit de accu in 30 minuten voor 80% vol, volledig opladen bij een gemiddelde laadpaal duurt een uurtje of 8) en dan moet het toch raar lopen wilt u droog komen te staan. Tegen meerprijs (€ 543) monteert Audi aan beide zijden van de auto een laadpunt. Neem van ons aan: dat is de eerste optie om aan te vinken.

Virtual mirrors
Over accessoires gesproken: de e-Tron is leverbaar met zogeheten ‘virtual mirrors’. Op de plaats waar normaliter de buitenspiegels zijn gemonteerd, hangen nu sexy camera’s, die hun beelden versturen naar 7-inch OLED-schermpjes in de portieren. Die camera’s hebben een lagere luchtweerstand dan conventionele spiegels en dat is goed voor het bereik (volgens Audi scheelt het 8 km), terwijl het windgeruis aanzienlijk afneemt. Na enige gewenning leer je er mee leven, maar echt handig wordt het nooit. Met name achteruit inparkeren blijft een hachelijke onderneming; daar doet de parkeerhulp (die overigens een tamelijk paniekerig, om niet te zeggen viswijverig karakter heeft: te pas en – vooral – te onpas word je getrakteerd op volslagen hysterisch gepiep) niets aan af.

Audi eTronDe virtuele spiegels staan in de optielijst voor € 1.857. Op het eerste gezicht een schappelijke prijs voor zo’n coole gadget, want dat is het natuurlijk gewoon. Maar dan moet u wel ook het City- (€ 1.630), het Pro Line S- (€ 5.900) of het Pro Line Plus-pakket (€ 7.500) hebben aangevinkt, en dan begint de lol er toch een beetje vanaf te gaan. Gaat u voor de goedkoopste optie, kies dan het Technology-pakket. Dan bent u voor € 2.800 klaar en hoeft u alleen nog maar de vingers te kruisen dat vandalen en andere onverlaten er vanaf blijven.

En nu we toch bezig zijn: leren bekleding is een extra, evenals elektrische spiegels en stoelen, stoelverwarming, DAB+ radio, USB-poorten achterin, head-up display, smartphone-interface, adaptieve cruise-control en verkeersbordherkenning, om maar wat voorbeelden te noemen. Waarmee we maar willen zeggen dat u voor verwennerij die elders in deze prijsklasse tot de vanzelfsprekendheden behoort, bij Audi de knip dient te trekken. Maar er is ook reden tot vrolijkheid, want luchtvering en vierwielaandrijving zijn standaard. Dat is bij top-EV’s weliswaar eerder regel dan uitzondering, maar dat doet niets af aan het feit dat het uitermate fijne toevoegingen zijn.

Comfort in hoofdletters
En fijn rijdt de e-Tron. Het weggedrag is uitstekend, maar sportiviteit hoeft u er niet van te verwachten. Daarvoor is hij te groot, te zwaar en is de besturing te weinig informatief. Daar staat echter tegenover dat comfort in hoofdletters wordt geschreven. Hij is ruim en stil, de gebruikte materialen zijn fraai en de afwerking is onberispelijk – zoals het een über-Audi betaamt. De e-Tron doet niets wat andere EV’s niet kunnen – in dat opzicht is van ‘voorsprong door techniek’ geen sprake -, maar is wel één van de fijnst rijdende Audi’s van dit moment. Een groter compliment is nauwelijks denkbaar. Naast de beperkte actieradius en idem uitrusting zouden wij alleen kunnen tegenwerpen dat hij in alle opzichten wel héél erg digitaal is. Daar moet je van houden.

Audi eTronDe Audi e-Tron 55 Quattro is verkrijgbaar vanaf € 84.100. Realistischer is echter om, gezien de optielijst, rekening te houden met minimaal een ton (onze testauto kwam uit op € 115.082). Maar dat is dan wel inclusief zes jaar (of max. 180.000 km) gratis onderhoud en APK, twee jaar volledige fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking en acht jaar (of max. 160.000 km) garantie op het accupakket. Alles om eerdergenoemde koudwatervrezers over de streep te trekken. 

Vindt u dat desondanks een wat al te forse aanslag op uw portemonnee, weet dan dat eind dit jaar de e-Tron 50 Quattro leverbaar wordt. Voorzien van een 71 kWh-accupakket (313 pk, 540 Nm, 0-100 in 7 sec, 190 km/u), een WLTP-bereik van, volgens zijn makers, ‘meer dan 300 kilometer’ en een vanafprijs van € 71.900. Orders worden nu al geschreven, in november begint de uitlevering. Dat betekent dat snelle beslissers 4% bijtelling over de eerste € 50.000 betalen, in plaats van 8% in 2020 (alles daarboven gaat tegen het reguliere tarief van 22%). Als u kunt leven met de beperkte actieradius, zou de € 82.900 kostende 50 Launch Edition Vorsprung (een tijdelijk leverbaar actiemodel) zo maar de ideale e-Tron kunnen zijn. Voorzien van bijna alle denkbare opties en desondanks € 1.200 goedkoper dan de allerkaalste ‘55’. U bent per slot van rekening wel goed, maar niet gek.

 

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
HR: ‘manifest failure’ van de raadsman of niet, te laat is te laat
Volgende artikel
Advocaten op tv: Net5 volgt strafrechtadvocates, comedy Defending the Guilty op BBC2

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×