• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: Jaguar F-Pace, ‘de meest praktische sportwagen ter wereld’?

26 oktober 2016 door Advocatie Redactie

Een Jaguar SUV. Over out-of-the-box-denken gesproken. In eerste instantie zagen de Britten er dan ook niks in. Statige en sportieve sedans, dát was de core business. Maar cijfers liegen niet. Volgens de meest recente voorspellingen worden er over tien jaar wereldwijd jaarlijks twintig miljoen (!) van dit soort auto’s verkocht. En om die pot met goud om principiële redenen aan zich voorbij te laten gaan, dat ging Jaguar toch wat te ver. Aan het werk dus.

Door Ewoud Hallebeek

Hoofdontwerper Ian Callum had er weinig zin in. Hij noemde het tekenen van de F-Pace met gevoel voor understatement ‘een uitdaging’, maar moest schoorvoetend de noodzaak ervan erkennen: ‘Dit is nu eenmaal het ideaalbeeld van een nieuwe generatie automobilisten. Dit is wat ze willen, vooral in nieuwe markten.’

Eind 2013 mocht het studiemodel C-X17 de reacties onder het publiek peilen, drie maanden geleden zag de nauwelijks gewijzigde productieversie het licht. Een midsize-SUV (Jaguar spreekt zelf over een ‘performance cross-over’), met als belangrijkste concurrent de Mercedes GLC, de BMW X3/X5 en de Audi Q5. De S-versies moeten de strijd aanbinden met de Porsche Macan.

Over smaak valt niet te twisten, maar in onze ogen is de F-Pace van een uitzonderlijke schoonheid. Dat wil zeggen: voor SUV-begrippen. De achterkant mag dan – de F-Type-achtige lichtarmaturen ten spijt – tamelijk non-descript zijn, het krachtige front, met het inmiddels bekende Jaguar-familiegezicht, biedt daarvoor ruimschoots voldoende compensatie. De lage zijruiten, brede heupen en aflopende daklijn geven de auto een welhaast natuurlijke coupé-uitstraling, visueel stevig ondersteund door de enorme achterspoiler.

En over uiterlijk gesproken: de fabriek levert de F-Pace standaard op 18- of 19-inch lichtmetaal (afhankelijk van motorisering en uitvoering). Dat is wel heel bescheiden. Een maatje groter is dan ook bijzonder aan te bevelen, maar waak voor overmatig enthousiasme. Wij zouden 20-inch adviseren; de perfecte mix tussen ‘show’ en ‘go’. Met 22-inch wordt de F-Pace enigszins ordinair, terwijl bovendien – niet geheel onbelangrijk – het rijgedrag er bepaald niet beter op wordt. Terughoudendheid is in deze dus het sleutelwoord.

De F-Pace staat op hetzelfde flexibele aluminium platform als de XE en de XF en met zijn lengte van 4,7 meter zit hij precies tussen die twee saloons in. Die lengte mag dan bescheiden-marktconform zijn, de breedte van 2,2 meter is dat bepaald niet. In een F-Pace zijn sommige parkeergarages simpelweg no-go-area’s. Daar staat dan weer tegenover dat u voor een stukje ‘onverhard’ niet hoeft om te rijden. Met uitzondering van de instapper (de achterwielaangedreven, handgeschakelde 2.0 D met 180 pk) hebben alle uitvoeringen 4×4. Die aandrijflijn is door Jaguar ontwikkeld, zij het met dankbaar gebruikmaking van de expertise van zustermerk Land Rover. Onder normale omstandigheden gaan alle aandrijfkrachten naar de achterwielen, waar nodig springen de voorwielen bij.

Volgens Jaguar is de F-Pace ‘de meest praktische sportwagen ter wereld’, vandaar dat het onderstel is afgestemd op sportiviteit en niet op off road-gebruik. Dat dat laatste ook tot de mogelijkheden behoort, is niets meer dan bijzaak. Desondanks is iedere F-Pace voorzien van Adaptive Surface Response. Dat systeem herkent het type ondergrond en stemt daar de aandrijving op af. Een prettige wetenschap tijdens de wintersport.

Sportwagen. Het woord is gevallen. Als je als fabrikant zélf die claim neerlegt, moet je van goeden huize komen om hem ook waar te maken. Qua motoren zijn er weinig verrassingen, want de krachtbronnen zijn bij de hele Jaguar/Land Rover/Range Rover-familie in gebruik: een Ingenium 2.0 turbodiesel met 180 pk (430 Nm), een 3.0 V6 turbodiesel met 300 pk (700 Nm) en twee aluminium supercharged 3.0 V6 benzinemotoren met respectievelijk 340 en 380 pk (beide 450 Nm).

Wij reden de topuitvoering, de 380 pk-sterke 3.0 S AWD, en die zorgde – knus verscholen achter de hoge taillelijn – voor een gevoel van ultiem welbevinden. Op de prestaties valt niets af te dingen (0-100 km/u in 5,5 seconden, topsnelheid 250 km/u), de achttraps automatische versnellingsbak werkt voorbeeldig, het motorgeluid is hemeltergend mooi, de afwerking zoals je in een auto van deze klasse mag verwachten en de standaarduitrusting (inclusief Jaguars nieuwste infotainment systeem InControl Touch Pro) laat niets te wensen over.

En toch… Echt sportief wil het maar niet worden, laat staan ‘sportwagen’. De elektronica in Dynamic Mode zetten, helpt ontegenzeggelijk. Maar hoewel de F-Pace is gezegend met een meer dan uitstekende wegligging, heeft hij net teveel body roll en te weinig stuurgevoel om het de Porsche Macan op dynamisch vlak moeilijk te maken. De Porsche is simpelweg de sportiefste van de twee. Daar staat tegenover dat de F-Pace u uiterst royaal bedient van rust, ruimte en comfort. En wees eerlijk: gaat daar niet stiekem uw voorkeur naar uit?

De prijzen van de Jaguar F-Pace lopen uiteen van € 54.880 voor de handgeschakelde tweeliter diesel, tot € 115.550 voor de 380 pk 3.0 V6 Supercharged First Edition. Leasen is mogelijk vanaf € 829 per maand.

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Column Zo Zuidas: De KantoorDonald
Volgende artikel
Assessments in de advocatuur: niet zaligmakend, wel belangrijk

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×