• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Contact

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
  • Innovatie & Tech
    • Innovatie & Tech
    • Lexxyn Groep
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
  • Rechtsgebieden
    • Arbeidsrecht
    • Financieel recht
    • Huurrecht
    • Notariaat
    • Privacyrecht

AI moet beter zijn dan een partner om een stagiair te vervangen

31 augustus 2020 door Arnoud Engelfriet

Robot butler

Ik blog geregeld over de moeilijkheden die je ondervindt als je probeert legal tech (met name Artificial Intelligence) uit te rollen in een advocatenkantoor. De cultuur is vaak een groot ding; als men niet wil veranderen, dan gebeurt het natuurlijk niet.

Maar specifiek bij AI is er nog een groot probleem, en dat is hoe er wordt aangekeken tegen de risico’s die ontstaan bij de inzet van zo’n tool. Namelijk: die AI moet perfect zijn. En dat is best raar.

AI is nog altijd vooral een marketingterm. De strekking of belofte is dat de computer denkt als een mens, wat dus nooit het geval is. Onderzeeboten kunnen niet zwemmen en een computer kan niet denken. Maar ze kunnen wel heel goed doen alsof. Ik gebruik de term dus toch maar voor alle systemen die die belofte doen. Meestal zullen ze onder de motorkap werken met machine learning of neurale netwerken, maar dat doet er eigenlijk niet toe.

Het probleem met die belofte is dat mensen verwachten dat zij wordt waargemaakt. En dat is lastig, want een computersysteem kan geen 100% perfectie bieden. Mensen ook niet, maar bij mensen weten we vaak ongeveer wat voor sóórt fouten ze gaan maken. Een stagiair (om bij de blogtitel te blijven, wat ik zelden doe) heeft basiskennis, maar kan vaak niet de diepte in. Een partner weet ongeveer alles, maar berijdt wel stokpaardjes en kan traag van reactie zijn of dingen wegwuiven als triviaal, terwijl ze dat voor de klant niet zijn. De medewerker daar tussenin heeft het heel druk en kan doorschieten in toepassen wat hij het recentst heeft geleerd. Dat soort dingen.

Een AI-tool maakt ook fouten, maar dan van een heel ander kaliber. Die classificeert een tekst verkeerd en klaagt dan dat de tekst ‘Partijen komen overeen dat…’ geen goede garantie over beschikbaarheid is. Of hij komt met hele rare output, omdat er ergens iets misging in de conversie (NDA Lynn kan bijvoorbeeld pdf-bestanden niet altijd goed lezen). Dat is niet goed, maar omdat het zulke niet-menselijke fouten zijn terwijl de AI wel menselijk lijkt, komt dat disproportioneel raar over.

Uncanny valley

In de psychologie doet dit denken aan het fenomeen van de uncanny valley, het griezelgebied tussen robots-die-duidelijk-robots-zijn en robots-die-echte-mensen-simuleren. Onze hersenen kunnen niet goed omgaan met een robot die er heel menselijk uitziet maar zich ineens niet als mens gedraagt. Dat is veel erger dan een robot-robot die dezelfde fout maakt.

Ik herinner me van lang geleden een spraakherkenning-interface met een butler. Die werkte best goed, maar de fouten werden als zeer storend ervaren. Toen verving men de butler door een puppy en de subjectieve kwaliteitsbeleving schoot omhoog. Waarom? Puppies mogen fouten maken, dat is zelfs schattig. Maar een butler, dat is een domeinexpert dus die mag geen fouten maken.

Een juridische AI wordt volgens mij ook op die manier benaderd. Dat is een computer, getraind in dit domein, dús een domeinexpert. Hij moet dus hetzelfde presteren als een senior partner. Fouten, zeker rare fouten ingegeven door Unicode-problemen, zijn dan onvergeeflijk.

Soort fouten vs. grote risico’s

En dat is best raar, want vervolgens gaat die AI standaardwerk doen zoals NDA’s reviewen, standaardcontracten nalopen of einddata extraheren uit een serie documenten omdat men due diligence in het kader van een bedrijfsovername wil doen. Dat is typisch werk waar je een stagiair op inzet en geen partner. Terecht, want het is niet heel moeilijk, maar wel veel. En het soort fouten dat daarbij te maken is, is redelijk te overzien en moet geen al te grote risico’s opleveren.

Paradoxaal genoeg heeft een AI-dienst dus meer kans om geadopteerd te worden in een organisatie wanneer die zich niet als een AI presenteert. Niemand heeft de verwachting dat de grammaticachecker als een mens presteert, of dat Google je vraag net zo goed begrijpt als een bibliothecaris. Dat is gewoon een interface waar een output uit komt, en daarmee kun jij weer verder.

Jeroen Zweers

Column: 2021, het jaar om eindelijk eens door te pakken

Lees meer

Sdu neemt Evidend over, het online aandeelhoudersregister voor de 21ste eeuw

Lees meer
Laura Kistemaker

Legal tech-vrouw van 2020: Laura Kistemaker

Lees meer
Cloudoplossingen

Vijf adviezen voor het kiezen van een veilige cloudprovider

Lees meer

Volg de éénjarige opleiding tot ICT-jurist van ICTRecht Academy

Lees meer
Wanda Bolte

Het nieuwe Rechtsorde: ontwikkeld met en voor de gebruiker

Lees meer
Vorige artikel
KNB sluit zich voor verdere digitalisering aan bij Limburgse tech-campus
Volgende artikel
Als je een digitaal kantoor wilt hebben, moet je klein beginnen

Categorie: Innovatie & Tech

Primaire Sidebar

Zoeken

Topvacatures

(Senior) advocaat-medewerker Mededingingsrecht Amsterdam

Advocaat International Trade and Transport Amsterdam

Meer vacatures

Best gelezen

  • Faillissement ‘Historisch laag’ aantal faillissementen in 2020
  • YER Legal Nieuw: Law.Yer consulting
  • Joanne Kellermann Leaders in Finance-podcast met Joanne Kellermann, bestuursvoorzitter PFZW
  • Mondkapje Bakkerij Werkgever mag loon opschorten als werknemer weigert een mondkapje te dragen
  • Jeroen Zweers Column: 2021, het jaar om eindelijk eens door te pakken

Wagner

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • De Gouden Zandlopers 2020
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact
  • Meld nieuws
  • Vacature toevoegen
  • Adverteren
  • Naar Sdu Webshop

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×