• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • Innovatie & Tech
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • GZL 2023
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Berkeley Bridge
    • EVE
    • Hoffelijk Juridisch
    • Intervisie Advocatuur
    • Mutsaerts
    • Nalanda
    • OSR
    • PO-Online
    • YER Legal

In opkomst: Legal Project Management

8 augustus 2012 door Advocatie Redactie

Aan de hand van een vaste en vooraf opgestelde begroting werken aan grote juridische projecten is in opkomst in de Verenigde Staten. Zes grote advocatenkantoren, voorlopers op dit gebied, geven in Law Technology News tips over Legal Project Management (LPM). Waar het onder meer om draait: “Making a 40-hour task that takes 60 hours the firm’s problem, not the client’s.”

De kantoren in kwestie zijn Dechert, Nixon Peabody, Crowell & Moring, Seyfarth Shaw, Fulbright & Jaworski en Sutherland, Asbill & Brennan. Volgens de kantoren hebben ze nu veel profijt van hun voorsprong in LPM. Klanten nemen geen genoegen meer met de toezegging van advocatenkantoren dat ze de uren beperkt zullen houden, ze willen daar vooraf bewijs van.

Data

Het opsplitsen van het onderhanden werk en het volgen van de voortgang van die opgesplitste delen is een belangrijk onderdeel van LPM, maar minstens net zo belangrijk zijn data. Hoeveel uren neemt een taak normaal in beslag? Hoeveel uren kost het nu? Door welk niveau medewerker werd vergelijkbaar werk in het verleden gedaan? Wie werkt er nu aan de zaak, en werken ze binnen het budget? LPM-systemen geven antwoorden op al die vragen, waardoor advocatenkantoren het project van A tot Z kunnen volgen. Het (software)systeem moet een waarschuwing geven als ergens niet loopt zoals het moet.

Het goede nieuws: advocatenkantoren hebben dankzij de tijdschrijverij al veel van de benodigde data in huis.

Templates

Het schrijven van een projectplan is een complexe en tijdrovende aangelegenheid. En juist die tijd ontbreekt vaak in de hectische periode vlak voor de aanbesteding van een project. Om hieraan tegemoet te komen kunnen kantoren templates van vergelijkbare projecten opstellen. Die bevatten alle informatie over de standaardgevallen, die vervolgens kunnen worden aangepast aan nieuwe projecten.

Advocatenkantoor Seyfarth Shaw heeft de afgelopen vijf jaar 160 van die templates ontwikkeld. “When we sit down with a client we already have the tasks, how much time they should take and what resources they need, and come up with some pretty solid pricing,” zegt Andrew Baker, directeur legal technology innovations.

Flexibiliteit

De onderliggende software moet zeer flexibel zijn: het moet uiteraard alle data kunnen verwerken, maar het moet die data ook op verschillende manieren kunnen uitserveren. Een advocaat wil bijvoorbeeld kunnen zien of zijn deel van het project goed loopt, terwijl een senior partner dat bij alle onderdelen wil kunnen. De een wil een wekelijks rapport, de ander dagelijks.

Het is zaak om daarbij rekening te houden met de door de deelnemers gebruikte platforms, is het advies. Zo stuurde een kantoor statusrapporten in attachments, totdat ze erachter kwamen die op mobiele telefoons niet werden geopend. Nu gaan de bullits direct in de e-mail.

Bouwen of kopen?

Er is geen alles-in-één standaard softwarepakket voor LPM waarmee kantoren direct aan de slag kunnen. Het dichtst in de buurt komt Engage van Thomson Reuters, maar ook dat pakket – Thomson wil niet zeggen wat het kost – moet worden gekoppeld aan de bestaande software van het kantoor.

Er zijn ook kantoren die de software zelf hebben gebouwd. Sutherland besteedde 200.000 dollar aan implementatie en training.

Wie controleert?

Misschien wel de hamvraag: wie managet het project? Is dat een speciaal opgeleide data-analist of een advocaat?

De kantoren hebben verschillende oplossingen gekozen. Dechert en Seyfarth hebben data-analisten aangesteld – respectievelijk zes en dertien – met een achtergrond in financiën, bedrijfskunde en advocatuur. Zij maken voortgangsrapportages, interpreteren de data en overleggen regelmatig met alle deelnemers over de voortgang. Op die manier moeten eventuele problemen tijdig worden opgespoord.

Sutherland laat het management over aan de advocaat-partner die op de zaak zit. De gedachte is dat LPM niet alleen een technische zaak is, maar ook een kwestie van de cultuur van het kantoor. “We are a very individual-driven firm, so we don’t have anyone standing over the partner looking for red flags,” aldus een woordvoerder van het kantoor.

Crowell & Moring heeft gekozen voor de counsel als manager. “Counsel are steeped in the subject matter of the work, they are experienced in communicating with the team and the client, they know what is supposed to happen on a case. A project manager should be able to solve 80 percent of what could go wrong, and keep things moving. Counsel has that ability.”

Evaluatie

Om LPM steeds verder te ontwikkelen, is terugkoppeling noodzakelijk. De vragenlijsten worden ingevuld door de deelnemers aan het project en door de cliënt. “You want to circle back with your internal team and your client to see how you did and how it can be improved,” aldus Samuel Goldblatt van Nixon Peabody.

Lees hier het hele artikel van Law Technology News

Filed Under: Innovatie & Tech

Vorige artikel
iPhone heeft ook in VS advocatuur voor zich gewonnen
Volgende artikel
Legal Tech en ReInventLaw: A New York state of mind

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker voor de praktijk kansspelen, telecom en media

(Senior) Consultant Corporate Law Amsterdam

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Voorzitter Gouden Zandlopers-jury: ‘Ik verwacht weer een spetterende editie’
  • Frans bod van half miljard voor IT-bedrijf Ordina, advies van Houthoff en Stibbe
  • Hoge Raad bevestigt oordeel hof dat Deliveroo-bezorgers in loondienst werken
  • Nieuwe Uitdaging bij… Kneppelhout, CMS en Advocaten Familie- & Erfrecht
  • Wie worden uitgeroepen tot de beste en meest talentvolle procesadvocaat van 2023?

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers 2022
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×